Gå til innhold

Mineral eller syntetisk olje?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

Har hørt mineral olje er bedre enn syntetisk, syntetisk er visstnok bare noe forbanna møkk som er helt ubrukelig.. Har bygd ny motor nå, og har kjørt dens første 300 km på valvoline 20--50 mineral olje.. Men hva anbefales av de som har litt peiling på dette her?

 

Du har ikke forvekslet oljetypene???

 

Det er vel en grunn til at syntetisk er dyrere enn mineral...

 

Syntetisk smører jo fortere som tidligere skrevet.

 

Alle som har golf med hydrauliske ventilløftere burde prøve syntetisk, da tikker den ikke/tikker mindre ved kaldstart.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KooPa TropA

 

Du har ikke forvekslet oljetypene???

 

Det er vel en grunn til at syntetisk er dyrere enn mineral...

 

Syntetisk smører jo fortere som tidligere skrevet.

 

Alle som har golf med hydrauliske ventilløftere burde prøve syntetisk, da tikker den ikke/tikker mindre ved kaldstart.

 

Seriøst? Jeg har golf med hydrauliske ventilløftere og bruker del- syntetisk olje. Det tikker litt når motoren er kald. Kanskje jeg burde prøve helsyntetisk når vinteren kommer da? Hva slags olje anbefaler du da?

 

Har hørt at helsyntetisk olje spiser opp pakningene på gamle biler, men jeg veit ikke...

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kinx

Har null greie på dette, men en del kjører inn motorer med billig mineralolje, så bytter de til dyrere syntetisk etterpå. Noen andre får forklare dere hvorfor :)

 

Det dem sa til meg var at det var fordi mineral oljen er tjukkere og tetter bedre på alle lagre og stempelringer før motoren er blitt kjørt inn.

 

Står en masse om dette på en nettside (husker ikke hvilken), blant annet at man ikke skal kjøre inn på gamlemåten (kjøre pent og rolig) men derimot bruke motoren skikkelig i intervaller, som f.eks. dra den ut i 3 gir, la den kjøle seg i 5 min, gjøre det samme.

Var tilogmed noen bilder av stempler som var kjørt inn på gamle måten og den som er beskrevet her og da så man tydelig forskjell på hvor tette stempelringene var.

 

Jeg skal ihvertfall kjøre inn motoren hardt på Biltema olje de første 80milene når jeg får igang nye motoren min til uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en meget bra tråd om dette på samme forum.. søk etter "quakerstate" så finner dere en lang tråd med mye bra info.

 

slik jeg har forstått det, så er forskjellen på mineralsk og syntetisk kun holdbarhet. SAE (elns) osv er betegnelse på kvaliteten mens 10W40 beskriver tykkelsen på olja ved kaldstart og ved varm motor (v/ 100 grader)..

 

 

tror jeg :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til å kjøre inn på billig mineral-olje er at syntetisk er for glatt...du får ikke den slitasjen du skal ha for å slite inn stempelringene slik at de tetter skikkelig. Ringene er det eneste i en bilmotor som kjøres inn,og det gjøres best ved å la motoren gå seg driftsvarm på tomgang,og så kjøre med mye belastning og harde pådrag en 3-4 mils strekning,helst litt lenger. Bytt så olje,samme typen,kjør relativt hardt i rundt 25 mil,så bytt til syntetisk,og du er ferdig... at man må kjøre inn en motor hundrevis av mil er bare tull. Etter ca 30 mils kjøring er sylinderveggene slitt nesten speilglatte i forhold til det de var...er ikke ringene slitt inn innen dette,blir de ikke tette...som i aldri. Da vil du ha blowby helt inntil du tar den opp,kjøper nye ringer,flexhoner sylindrene og kjører den inn igjen....helst hardere denne gangen. Daukjørte motorer har nesten alltid masse blowby på grunn av dette...er en av grunnene til at den er dau. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Turboed1

Grunnen til å kjøre inn på billig mineral-olje er at syntetisk er for glatt...du får ikke den slitasjen du skal ha for å slite inn stempelringene slik at de tetter skikkelig. Ringene er det eneste i en bilmotor som kjøres inn,og det gjøres best ved å la motoren gå seg driftsvarm på tomgang,og så kjøre med mye belastning og harde pådrag en 3-4 mils strekning,helst litt lenger. Bytt så olje,samme typen,kjør relativt hardt i rundt 25 mil,så bytt til syntetisk,og du er ferdig... at man må kjøre inn en motor hundrevis av mil er bare tull. Etter ca 30 mils kjøring er sylinderveggene slitt nesten speilglatte i forhold til det de var...er ikke ringene slitt inn innen dette,blir de ikke tette...som i aldri. Da vil du ha blowby helt inntil du tar den opp,kjøper nye ringer,flexhoner sylindrene og kjører den inn igjen....helst hardere denne gangen. Daukjørte motorer har nesten alltid masse blowby på grunn av dette...er en av grunnene til at den er dau. ;)

 

Må bare sette mine spørsmålstegn til denne innkjøringsteknikken, vi snakker jo om nybygde motorer der vi har svært høy friksjon mellom ringene og stempelet.. å kjøre dette hardt vil jo gi en enorm varmeutvikling, og det er vel neppe det beste vil jeg tro, uten å si noe alt for sikkert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

Må bare sette mine spørsmålstegn til denne innkjøringsteknikken, vi snakker jo om nybygde motorer der vi har svært høy friksjon mellom ringene og stempelet.. å kjøre dette hardt vil jo gi en enorm varmeutvikling, og det er vel neppe det beste vil jeg tro, uten å si noe alt for sikkert....

 

Man HADDE en stor varmeutvikling ja,i gamle dager med mye grovere overflate på honingsmønsteret...og da stemte de gamle innkjørinsteknikkene ikke så verst. Med de honingsverktøyene/metodene som blir brukt av produsenter etc i dag,er den gamle metoden ubruklig...det er allerede så fin overflate/glatt der at den enda måten å få slitt det til i tide er å gjøre som skrevet over.... personlig erfaring er at det virker. Ingen enorm varme,ingen enorm slitasje...bare en sinnsvakt tett og sterk motor. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med innkjøring og lignende har jeg ikke greie på,men en ting har jeg erfaring med.. det er ikke lurt å bytte fra mineral til syntetisk om motoren din er gammel og "slitt".. hadde en 911 3,2 fra 84 med helt tørr og fin motor,tenkte å være "snill" med den og byttet olje (nesten 12 liter..) filter og div, mente jeg var veldig lur da jeg valgte den dyreste og beste oljen.. jada.. fra å ha en tørr fin motor fikk jeg en som svettet som en gris og ikke var noe fin lengre. De som pakket den om mente den nye avanserte oljen hadde renset for bra og tatt vekk avleiringer/div drit som lå sammen med pakningene og når det var borte ble det en lekkasje.. så.. har bilen ditt gått med syntetisk eller mineral og hvor gammel er den er vel ting man må tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

når man kjører inn er det ikke også viktig og motorbremse en del slik at ringene også tette "andre" veien?

 

Poenget med motorbrems under innkjøringen er vel ikke at ringene skal tette andre veien (???), men snarere for å skape stort vakuum, for å suge til seg mest mulig oljefilm på syl vegger.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rallyroger

Det med innkjøring og lignende har jeg ikke greie på,men en ting har jeg erfaring med.. det er ikke lurt å bytte fra mineral til syntetisk om motoren din er gammel og "slitt".. hadde en 911 3,2 fra 84 med helt tørr og fin motor,tenkte å være "snill" med den og byttet olje (nesten 12 liter..) filter og div, mente jeg var veldig lur da jeg valgte den dyreste og beste oljen.. jada.. fra å ha en tørr fin motor fikk jeg en som svettet som en gris og ikke var noe fin lengre. De som pakket den om mente den nye avanserte oljen hadde renset for bra og tatt vekk avleiringer/div drit som lå sammen med pakningene og når det var borte ble det en lekkasje.. så.. har bilen ditt gått med syntetisk eller mineral og hvor gammel er den er vel ting man må tenke på..

 

Den er lei.. solgte du bilen da eller? :D De fleste sjapper som har peil på olje sier at du skal være forsiktig med å bytte til helsyntetisk... i så fall bør man gå innom delsyntetisk først for at den helsyntetiske ikke skal rense opp FOR godt og gjøre at avleiringer vil tette oljekanaler i motoren osv. Oljen både smører, kjøler og renser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår