Gå til innhold

Dyp lyd i motoren ved gasspådrag

Ranger emnet

tolsen1

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp byttet (iallefall prøvd) motor på min Toyota Carina II XLi 1.6.

Bilen startet fint etter å ha montert den nye/brukte motoren, men den går ordentlig bare på tomgang. Når jeg gir gass blir det en dyp lyd i motoren, akkurat som om den får for mye eller for lite luft/bensin. Og den drar heller ikke nevneverdig med gasspedalen i bunn, den dør ut mer som. Har prøvd å holde for luftfilteret for å strupe luftinntaket til motoren, og da går den mye bedre på høyt turtall, og uten denne dype lyden.

Noen som har kjennskap til dette problemet og kanskje vet hva som kan være galt, evt hva som må justeres??

Til opplysning er dette en motor med elektronisk innsprøytning..

Har forresten prøvd å koble ut denne måleren som står inne i luftfilterboksen, luftmengdemåleren?? Selv om jeg tar den ut går bilen akkurat likedan..

Håper noen kan fortelle meg hva som kan være galt ;-)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet til en lik motor? som også er "lik" med tanke på Spec. ?

høres ut som om den ikke bryr seg om LMM. Hvis du har byttet "type" motor men ikke LMM kan det være forskjell som gjør at elektronikken ikke "skjønner noe"..

Andre muligheter er jo ledninger som ikke er koblet eller er feil koblet.

Den "dype lyden" skyldes at du hører innsugningslyden, som vanligvis blir skult av den mere støyende eksoslyden.

Siden bilen går bedre med "manuell choke" (hånden foran innsuget) kan dette også skyldes temperaturføler-problemer, men igjen.. sjekk alle kabeler..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si det slik at motoren din vil slutte å gå helt snart, for dette hørtes mistenkelig my ut som trykkregulatoren din.

Kompis av meg som fikk fikset bila si i går faktisk, og han hadde akkurat samma symptomer som deg på bilen. Vi hadde gitt opp bilen selv etter å ha prøvd å skifte omtrent alt i motoren.

Var vell egentlig nesten bare trykkregulatoren vi IKKE skifta...hehe...

Men hvis jeg var deg ville jeg prøvd å skifta den, og prøe igjen etterpå...

Mvh. Kim Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Det er ikke luftmengdemåler på denne, er map-sensor.

Få sjekka blandinga, den justeres på skruen på torpedoveggen, der ligger map-sensoren også.

anbefaler ikke at du stiller den selv da den er veldig følsom og lett å dra over.

Sjekk at du har koblet alle vakuumslanger riktig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider