Gå til innhold

plassering av skilt

Ranger emnet

jettamaster

Anbefalte innlegg

blei stoppa av politiet natt til lørdag.

grunnen var at eg hadde ikkje skilt på bilen framme, men skiltet låg i front ruta. fekk beskjed om å montera det på fangeren snarast. men så begynnte dei å henga seg opp i skiltet på bakfangeren som er montert på sida(bilde). skiltet skal vera midt på bilen bade framme og bak sa purken til meg.

er det nokre regler for skilt plassering på ein bil bortsett det skal vera godt synligt?

http://img.photobucket.com/albums/v106/jettamaster/005.jpg

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lovdata.no (copy/paste):

§ 39-1. Generelt om kjennemerke

1. Vegdirektoratet fastsetter platekvalitet, utforming av plate, utforming av tegn og plassering av tegn på de enkelte kjennemerker.

§ 39-2. Generelt om plassering og antall kjennemerker

1. Plass for og antall kjennemerker

1.1 Bil skal ha plass for kjennemerke foran og bak. Beltemotorsykkel skal ha plass for kjennemerke foran. Annet registreringspliktig kjøretøy skal ha plass for kjennemerke bak. Plassen skal ha tilstrekkelig størrelse og rimelig høyde over vegbanen.

2. Plassering

2.1 Midten av kjennemerket skal være plassert så nær kjøretøyets midtlinje som mulig og må for kjennemerke bak ikke komme til høyre for kjøretøyets midtlinje. Plassering av kjennemerke bak i forbindelse med venstre baklysenhet godtas imidlertid. Kjennemerke skal ikke stikke ut utenfor kjøretøyets sidebegrensning.

2.2. Kjennemerke skal være plassert vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse og slik at bokstaver og tall står vertikalt eller tilnærmet vertikalt og er lett leselige. Det tillates et avvik på 30 ° oppover og 15 ° nedover fra vertikalplanet. Såfremt kjennemerkets øverste kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, tillates et avvik 15 ° nedover fra vertikalplanet.

3. Synbarhet, festing

3.1 Kjennemerke skal være godt synlig og ikke dekket av uvedkommende gjenstander.

§ 39-3. Plassering av kjennemerker på bil

1. Kjennemerket foran skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av kjennemerket er 25 cm eller mer, mens høyden fra vegbanen til øverste kant skal være mindre enn 80 cm.

Kjennemerke skal være plassert vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse og slik at bokstaver og tall står vertikalt eller tilnærmet vertikalt og er lett leselige. Det tillates et avvik på 30 ° oppover og 15 ° nedover fra vertikalplanet. Såfremt kjennemerkets øverste kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, tillates et avvik 15 ° nedover fra vertikalplanet

Siterer: Her er de imot seg selv.

For kjennemerke bak skal de tilsvarende høyder være hhv. 30 cm og 120 cm.

I særlige tilfelle, hvor en bils konstruksjon eller det utstyr den brukes med gjør det nødvendig, kan høyden fra vegbanen til øverste kant av kjennemerket økes til den høyde som er nødvendig.

Målene skal tas når bilen er ubelastet.

Direkte link: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-039.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Det med at skiltet skal stå midt på fangern kan ikke stemme fordi flere Alfa Romeo modeller har skiltet plassert til siden!

det sa eg til politiet og, men da blei dei i litt tvil men eg MÅTTE få på skiltlys bak. som eg ikkje har. men klarte å bortforklara meg om lyset og:D lyge lyge

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører rundt med skiltet på dashbordet for tiden. Har møtt noen politibiler på veien, men de har ikke reagert. Jeg antar ut i fra lovparagrafene at denne plasseringen ikke er godkjent. Hva vil skje om politiet stopper meg og henger seg opp i det?

Du får vel en bot og irettesettelse. Stoppet ikke meg når jeg ikke hadde skilt i det hele tatt fremme...

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppa heller ikke meg da hele front-fangeren var til lakkering i fjor. da var skiltet i frontruta...man ville heller ikke vært gjenkjennelig om man hadde vært fotgjenger og blitt påkjørt av bilen forfra. Dette var det VW Skolt Auto i Sarpsborg som selv mente var forsvarlig. Skulle jeg bli stoppet kunne jeg bare henvende politiet til dem sa de.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører rundt med skiltet på dashbordet for tiden. Har møtt noen politibiler på veien, men de har ikke reagert. Jeg antar ut i fra lovparagrafene at denne plasseringen ikke er godkjent. Hva vil skje om politiet stopper meg og henger seg opp i det?

vist purken stopper deg fordi du har skiltet i frontruta så seier du at du har nettopp montert på ny front og ville bare ta ein liten tur med bilen. men skal henge det på dagen etter på. det sa eg og det godtok dei. men da var jo purken litt snill og da. stod å snakka litt om bil og slikt med han littegrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider