Gå til innhold

Hvordan få plass til store hjul?

Ranger emnet

agjell

Anbefalte innlegg

Jeg har Golf3 med 7,5x17 et38 på 205/40 SP9000 - ganske runde skuldre - og Eibach fjærer, det subber ikke i det hele tatt bak eller foran. Som du sikkert vet senker Eibach noe voldsomt bak, vi fikk ikke jekken ut igjen da vi monterte dem med 14" vinterdekkene på.

På Golf3 GTIen jeg hadde hadde jeg 7,5x17 et 35 BBS RX med 215/40 Yokohama A510 og noen elendige Artec fjærer, det subbet i forkant av skjermen, det er en metallbrett der som er rimelig grei å rulle på. I bakkant subbet det i bakfangeren og i en kant rett over fangeren, kjærtegnet den med en stor hammer så ble det plass.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det subber eller ikke på en Golf 3 har først og fremst med innpress og bredde på felgene (itillegg til at bredden på hjula har litt å si) Dersom en har høyt nok innpress (rundt 40) da skal det gå med 7 og kanskje 7,5" felg uten mofifisering ved normal dekk dim (205-215/40) Men går en ned i innpress (det er jo mye råere med lavere innpress) MÅ en gjør noe med kanten bak, ikke nødvendigvis valse, men den kanten som går innover må bort, enten varmes opp og valses eller bare skjæres bort. Problemet da oppstår dersom en har skjermbreddere da disse er festet i underkant av skjermen... Men siden denne nå er fjernet har man ingen steder å feste den i, løsningen blir da siklaflex eller noe slikt....

8x17" hjul tror jeg ikke du får plass til uansett innpress (kan ikke gå for høyt da de da vil ta borti innerskjerm itillegg til at det er stygt) uten modifikasjoner.

Dersom en skal valse og få plass til større hjul (f.eks. 9x16/17), kan en glemme plst skjermbreddere da spesielt framskjermen endrer veldig fassong.

På min forrige bil fikk jeg pris hos Onkel Tom for å modifisere skjermene for å få plass til 9x16, det skulle han ha ca. 8000 for og måtte ha bilen i ca en uke, var visst mye arbeid. Men som de andre her sier, han har skikkelig peiling og er nok verdt pengene dersom en skal ha noe spesielt.

Jeg har nå senket bilen 60/40 men har ikke prøvd sommerhjula enda. Har 7,5x17 ET32 og de kommer ikke til å gå på uten litt arbeid, så jeg kommer til å fjerne denne kanten bak, enten ved å skjære den bort eller valse den "på plass".

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk skjønne at det er 215/35 som gjelder?knock

Har sett det i både 16", 17" og 18" på Golf III/Vento og det fungerer aldeles utmerket!

19-tommerne på Fast & Furious-Vento'n var for høyt, så her går grensa...

Og innpress er viktig!

Vær klar over at "breikantfelger" (som de i min avatar) ofte har identisk kant uansett om det er ET 30, ET 25 eller til og med ET 15. Det er bare tykkelsen i felgsenteret som skillerdamndamn

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider