Gå til innhold

Dumpventil: Best med eller uten??

Ranger emnet


TommyTott

Anbefalte innlegg

Har nettopp lest noen av de mange postene ang om dump ventil og pop off er det samme. Fant da ut at jeg hadde rett. Dump er ikke det samme som Pop Off.

 

Fetteren til dama har en Saab 93 Cab m/ dump.

 

Det jeg lurer på er om det er best å kjøre med eller uten dumpen??

 

Har har blitt fortalt at dette er skadelig/at han mister effekt. Også har han hørt at det ikke er skadelig/eller mister effekt.

 

Hva er riktig? Håper på et enkelt og greit svar, og hvis det skulle bli en lang diskusjon, at noen kan komme med en konklusjon helt til sist.. Hehe...

---------------------------------------

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

---------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ha dumpventil! :D Det skader ikke effekten i det heletatt.. Og ikke minst er det siiiiiinsykt godt å høre pyyyyyyssssssssj!!!

 

Kjøp kjøp kjøøøøøp! :D

1991 Opel calibra (Solgt)

1985 Mercedes 190e 2.3 16v

2001 Peugeot 206 (Solgt)

1992 Bmw 318i Turbo (Eyecandy) (Solgt)

1991 Opel Calibra (Solgt)

1991 Toyota Mr2 (Solgt)

1991 Opel calibra (Solgt)

1990 Nissan 200sx s13 (Solgt)

2002 Opel Bertone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på enkelte motorer er det ikke fordelaktig å montere dumpventil.. pga innsprutet å sånt.. og de fleste biler som har montert dump på innsprut maskiner for litt for mye bensin hver gang de girer pga dumpen kan "Lure" innsprutet til at den har sugd inn mer luft enn den har gjort.. f.eks noen 1,8 t motorer i audi tt åsånt skal det visst ikke være mulig å montere dump pga de bare vil fuske

- 01 Vw Bora 1,8T highline

- 00 Vw Polo color concept 1,4tdi

x 88 Honda Crx 1,6

x 83 Ford Granada 2,3

x 87 Ford Sierra 2.0 is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rad3on

på enkelte motorer er det ikke fordelaktig å montere dumpventil.. pga innsprutet å sånt.. og de fleste biler som har montert dump på innsprut maskiner for litt for mye bensin hver gang de girer pga dumpen kan "Lure" innsprutet til at den har sugd inn mer luft enn den har gjort.. f.eks noen 1,8 t motorer i audi tt åsånt skal det visst ikke være mulig å montere dump pga de bare vil fuske

det er dump på de motorene orginalt;)

men det er resirkulerende dump, altså den dumper inn før turbon og ikke ut i fri luft:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rad3on

på enkelte motorer er det ikke fordelaktig å montere dumpventil.. pga innsprutet å sånt.. og de fleste biler som har montert dump på innsprut maskiner for litt for mye bensin hver gang de girer pga dumpen kan "Lure" innsprutet til at den har sugd inn mer luft enn den har gjort.. f.eks noen 1,8 t motorer i audi tt åsånt skal det visst ikke være mulig å montere dump pga de bare vil fuske

 

Ikke pga innsprutet, men det har som du sier med luft-mengden å gjøre. Biler med luftmassemåler funker dårlig med åpen dump. F.eks sånn som 200sx. På den bør man helst ha resirkulerende dump-ventil.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var bare en kamerat av meg som har en passat 1,8t 1998 modell som kunne montere dump fordi han hadde eldre "modell" av motorstyringa ellerno enn 2002 modell tt`n i byn.. som måtte gå for en ny type forsterka resirkventil..

- 01 Vw Bora 1,8T highline

- 00 Vw Polo color concept 1,4tdi

x 88 Honda Crx 1,6

x 83 Ford Granada 2,3

x 87 Ford Sierra 2.0 is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xenon

 

Ikke pga innsprutet, men det har som du sier med luft-mengden å gjøre. Biler med luftmassemåler funker dårlig med åpen dump. F.eks sånn som 200sx. På den bør man helst ha resirkulerende dump-ventil.

 

... evt konvertere til MAS elns som monteres i innsuget bak spjeld og måler trykket i manifold. da slipper du at dumpen slipper ut luft som motoren 'tror' er på vei inn i sylindre.

 

ellers hjelper dumpen på fordi den ikke sender lufta i retur til turbo når spjeld stenges, men dette er godt forklart mange steder på forumet

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ettermontere en dump ventil?

På de fleste turbobiler finnes det som regel en avlastningsventil som resirkulerer overskuddsluften tilbake til innsuget til turboen. Dette er løst med en ventil som enten sitter i selve kompressorhuset av turboen eller at det sitter en ventil like etter utløpet av turboen. Dersom den sitter på slangen ut fra turboen er den mest sansynlig av plast og kan med fordel byttes til en mer robust versjon.

 

Ulemper med dumpventiler, pop off.

Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå.

 

Jeg har montert dump ventil, og motoren går ikke ordentlig etterpå!?

Enkelte har problemer med at motoren ikke går på tomgang eller at motoren dør eller nesten dør når de slipper gassen. Dette skyldes som regel alltid at motoren suger falsk luft gjennom dumpventilen.

 

Andre har problemer med å opprettholde ladetrykket.

 

På de rimelige modellene med gummimembran er det enten at fjæra er for slapp i forhold til til ditt vakuum/ladetrykk eller at membranet er revnet.

 

På de mer robuste modellene må du helt enkelt legge inn flere shims eller på annen måte øke fjærtrykket.

 

 

http://www.autopower.no

 

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår