Gå til innhold

Dumpventil: Best med eller uten??

Ranger emnet


TommyTott

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Chevy

Dumpventilen utligner trykkforskjellen mellom turbo og spjeld når gassen slippes, definitivt en gevinst..

 

Hvorfor er dette bare en gevinst? Ved å utligne så må det bygges opp trykk på nytt ved neste gass på drag.

Så ved å ikke utligne så slipper man den laggen og man får bedre respons, ved at trykket er der fortere...

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

 

Hvorfor er dette bare en gevinst? Ved å utligne så må det bygges opp trykk på nytt ved neste gass på drag.

Så ved å ikke utligne så slipper man den laggen og man får bedre respons, ved at trykket er der fortere...

man mener att uten dump, vill lufta slå i gasspjellet og tilbake i truboen og bremse den, så når du gir gass igjen så må turboen spole opp igjen(og man mener turbo får kortere levetid pga, start/stopp hele tiden)

med dump så vill truboen fortsette å spinne i full fart og bygge opp trykk med en gang dumpen stenger/du gir gass..

 

hva som er best blir vel ingen enige om:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at mange dumpventil problemer kommer av at folk går og kjøper den billigste dumpen man får tak på. hvis dumpen ikke er stram nok vil den suge falsk luft som kan resultere i lugging, fjusking og popping i potta.

 

MEN! nå det er denna utrolig intrisange diskusjonen om hva som er best med eller uten.......

 

Fasit svaret er: Prøv og finn ut selv. ny turbo må man ha før eller siden uansett hvis du er redd for at det skal slite turbo.

 

Selv har jeg kjørt både med og uten og med. !?! og mener at jeg hadde bedre respons uten dump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

man mener att uten dump, vill lufta slå i gasspjellet og tilbake i truboen og bremse den, så når du gir gass igjen så må turboen spole opp igjen(og man mener turbo får kortere levetid pga, start/stopp hele tiden)

med dump så vill truboen fortsette å spinne i full fart og bygge opp trykk med en gang dumpen stenger/du gir gass..

 

hva som er best blir vel ingen enige om:)

 

Så konklusjoenen må da være at det er best med en NA motor som ikke trenger sånn dere respirator for å kunne yte ;)

Som selv har vett på å suge til seg den lufta den måtte trenge, ikke noe tvangs foring pga spise vegring... :D

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått riktig hvis jeg siet at konklusjonen er:

 

-Med dump slites turboen mindre, men kan få mindre effekt (Spørs hvilken dump man bruker og type motor)

 

-Uten dump får man mer effekt, men turboen slites pga at med dump vil lufta slå i gasspjellet og tilbake i truboen og bremse den.

 

 

Noen som veit hva som er best på en Saab 93 Cab? Har ikke hele motor betegnelsen i hodet.

---------------------------------------

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

---------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TommyTott

Har jeg forstått riktig hvis jeg siet at konklusjonen er:

 

-Med dump slites turboen mindre, men kan få mindre effekt (Spørs hvilken dump man bruker og type motor)

 

-Uten dump får man mer effekt, men turboen slites pga at med dump vil lufta slå i gasspjellet og tilbake i truboen og bremse den.

 

 

Noen som veit hva som er best på en Saab 93 Cab? Har ikke hele motor betegnelsen i hodet.

 

er ikke 100% det du sier. man får ikke mindre effekt med dump. man kan få litt fjusking og greier. dette resulterer seff i effekt tap. MEN kjøper man en sikkelig ventil (ikke sånn 9,90,- på ikea) så burde ikke dette være noe problem.

 

og det er vel ikke noe fasit svar på om turboen tar skade av det.? er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TommyTott

Har jeg forstått riktig hvis jeg siet at konklusjonen er:

 

-Med dump slites turboen mindre, men kan få mindre effekt (Spørs hvilken dump man bruker og type motor)

 

-Uten dump får man mer effekt, men turboen slites pga at med dump vil lufta slå i gasspjellet og tilbake i truboen og bremse den.

 

 

-Uten dump får man mer effekt, men turboen slites pga at med dump vil lufta slå i gasspjellet og tilbake i truboen og bremse den.

 

UTEN dump....

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AXi0N

 

 

-Uten dump får man mer effekt, men turboen slites pga at med dump vil lufta slå i gasspjellet og tilbake i truboen og bremse den.

 

UTEN dump....

 

Beklager, gikk litt fort i svingene... (Som forøvrig er veldig gøy (Å kjøre fort i svingene altså ;) ))

---------------------------------------

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

---------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette til din egen bil eller?

Nå har du jo fått en del tilbakemeldinger på dette... Hva med å bare prøve deg frem ? Har du dump på den nå så kan du jo stramme den helt eller blenne den. Så finner du fort ut.

 

Selv syns jeg det er drit kul lyd i biler uten dumt eller med så stram at du hører lufta som slår til bake :) Deilig!

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Er dette til din egen bil eller?

Nå har du jo fått en del tilbakemeldinger på dette... Hva med å bare prøve deg frem ? Har du dump på den nå så kan du jo stramme den helt eller blenne den. Så finner du fort ut.

 

Selv syns jeg det er drit kul lyd i biler uten dumt eller med så stram at du hører lufta som slår til bake :) Deilig!

 

Det er ikke alle dumper som har mulighet for å strammes eller slakkes.

Mange billige dumper har ikke denne funksjonens såvidt jeg har sett. (jeg har ikke sett alle dumper så ikke skyt meg hvis jeg tar feil )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Er dette til din egen bil eller?

Nå har du jo fått en del tilbakemeldinger på dette... Hva med å bare prøve deg frem ? Har du dump på den nå så kan du jo stramme den helt eller blenne den. Så finner du fort ut.

 

Selv syns jeg det er drit kul lyd i biler uten dumt eller med så stram at du hører lufta som slår til bake :) Deilig!

 

I første posten står det at det er fetteren til dama sin bil. Så nei, er ikke min bil. Har heller ikke noe greie på motor, så de tilbakemeld som har kommet hvor det diskuteres med "fagutrykk" sier meg ikke så veldig mye. Skjønner litt, men ikke alt.

 

Så...

---------------------------------------

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

---------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LilleGud

 

er du full ?

 

Nei.. heller du som ikke får med deg skrive feil ;)....

 

Sikkert for du har begynt å henge for mye i sandvika:) stod vel ett par meter ifra deg i går... Du harald og elin.. Du må passe deg for han "gærningen" på statoil som er keen på Elin... hehe:) hvis du har hørt om han?...

 

Ble litt offtopic..

 

keep on;)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår