Gå til innhold

Bytte fra automatkasse til manuell kasse

Ranger emnet


Nissanmicra

Anbefalte innlegg

Koster deg 500 spenn for en 4 trinns og 1000lapp for en m46 eller m47. 4trinns OD eller 5 Trinns

Det er ikke noe vanskelig i det hele tatt, men anbefaler deg å få litt hjelp hvis du aldri har sett under en bil før.

Jeg og Snurrbo ( mest Snurrbo :D ) Byttet Motor og girkasse på en gammel bil av meg på en kveld...

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe en m 46 eller 47 kasse. Sparer en del bensin på det. Du må også bytte mellomaksling, men det pleier man å få med når man kjøper girkassa.

Også bør du kjøpe en ny clutch.

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg skifta også på sin egen 240. Han fikk tak i pedalsett fra en 144 og en 5 trinnskasse. Det værste med jobben var vist å montere pedalene fordi at det var så fitte trangt i følge han. hehe. Brukte over en halv liter mindre på mila når han skifta fra en tretrinns slur-o-matic til 5 trinns manuell sa han :D

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Originally posted by stf1

Tenker å kjøpe en volvo 240 med automatgir. Bilen er bra og billig men jeg kunne tenkt meg en med manuell kasse. Er det vanskelig å bytte ut den gamle aut. kassa med ei manuell? Hvordan er det forskjellig fra å bytte manuell med manuell?

 

Håper på hurtig svar.

 

mvh.

 

jeg har pedalsett viss du er interessert....:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger:

Nytt svinghjul

trykkplate

clutch

bolter til trykkplata

clutchwire med festene i begge ender eller master og slavesylinder hvis du har hydraulisk clutch, men det er litt sjelden på 240. Er spesiell clutchpedal og utløserarm til hydraulisk clutch.

clutchpedal med festebrakett og bolter:>

bremsepedal fra manuelt gir

mellomakselen

og sist men ikke minst: komplett Girkassa med spak, utløserarm, girfeste, damasker.

 

Tror det skulle være alt.

 

Du trenger ikke, men det kan være greit å bytte radiatoren også.

Det er ikke så jævlig å bytte. Jeg gjorde det nettop på en 740, og det er ikke så veldig trangt ved pedalene. Det fikser man:) Men boltene på trykkplata skal vel strammes med moment.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Du trenger ikke, men det kan være greit å bytte radiatoren også.

Det er ikke så jævlig å bytte. Jeg gjorde det nettop på en 740, og det er ikke så veldig trangt ved pedalene. Det fikser man:) Men boltene på trykkplata skal vel strammes med moment.

 

hvorfor skal han bytte radiator?

automatbilene har alu radiator.. samt oljekjøler..

oljekjøleren kan visst brukes til motorolje også, men særlig effektiv er den visst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt opp til han om han vil bytte radiatoren. Kan jo være at noen andre vil ha den radiatoren:) også ser det litt "fattig" ut når det er 2 løse utganger av radiatoren. Og Hvis man kal bruke den oljekjøleren i radiatoren må man nok fort regne med å bruke 1000kr på slanger og adaptere.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Det blir helt opp til han om han vil bytte radiatoren. Kan jo være at noen andre vil ha den radiatoren:) også ser det litt "fattig" ut når det er 2 løse utganger av radiatoren. Og Hvis man kal bruke den oljekjøleren i radiatoren må man nok fort regne med å bruke 1000kr på slanger og adaptere.

 

har ikke alu radiatoren bedre kjøleegenskaper, siden alu leder varme bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Du trenger:

Nytt svinghjul

trykkplate

clutch

bolter til trykkplata

clutchwire med festene i begge ender eller master og slavesylinder hvis du har hydraulisk clutch, men det er litt sjelden på 240. Er spesiell clutchpedal og utløserarm til hydraulisk clutch.

clutchpedal med festebrakett og bolter:>

bremsepedal fra manuelt gir

mellomakselen

og sist men ikke minst: komplett Girkassa med spak, utløserarm, girfeste, damasker.

 

Tror det skulle være alt.

 

Du trenger ikke, men det kan være greit å bytte radiatoren også.

Det er ikke så jævlig å bytte. Jeg gjorde det nettop på en 740, og det er ikke så veldig trangt ved pedalene. Det fikser man:) Men boltene på trykkplata skal vel strammes med moment.

 

Også MÅ du ha,lageret inni svinghjulet + låseringen der.

 

Til alle dere som sier at dette er gjort på null komma nix. Har dere virkelig gjort dette??? Har skifta på både 240 turbo og 740 turbo.Makan til møkka jobb,knotete og fælt har jeg aldri vært borti. I teorien er dette piece of cake,men teori og praksis er alltid 2 forskjellige saker.

Dete r ALLTIDS noe man mangler,en skrue eller en del,(hvis man ikke har donorbil stående da). Vil bare komme med dette,så ikke vedkommende tror at dette er SÅÅÅÅ enkelt. Men ellers så er ting plug and play.

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår