Gå til innhold

tilbake til isv, digifant, ujevn tomgang

Ranger emnet


thojen

Anbefalte innlegg

Var ut med motoren tidlig i sommer, skifta råder + veiv.

Har en ekkel "bankelyd" i motoren etter dette, den var ikke der fra starten, men har kommet mer i det siste. NAF-mannen trodde det kanskje var lager-bank, men lagrene er jo nye med riktig moment osv...

 

Høres tenningsbank veldig godt?? har ennå ikke justert tenninga etter motoren var ute, trodde ikke det trengtes. NAF-mannen sa at det kunne jo prøves da..

 

Fikk forsikret meg om at ventiler ikke skulle bli skadet ved et "havari" av denne sorten, men er dog litt usikker på hva som lager denne lyden.. Har ikke vært oppe og kikket da.

 

Prøvde jo en EU-kontroll for ca 1 mnd siden, ikke godkjent pga i hovedsak avgass og merkelig tomgang. Finner jeg kilden blir alle problem sannsynligvis løst, sa NAF-mannen. Ellers var det stort sett små-ting å anmerke på EU.

 

Tenker på å finne en brukt digifant for å se om tomgang i det minste kan bli stabil.

 

Har ikke peiling på hvilket type verksted jeg evt kan sette inn bilen for å prøve å på løst floken..

 

Så: bankelyd, veldig ujevn tomgang som henger seg med ISV tilkoblet (3-4000 o/min), umulig å justere tomgang med ISV (som er ny)

original-chip

masse kløing i hodet:)

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....

 

Ting har skjedd i helga!

 

Skifta ventilen som er i nærheten av kull-filter, skifta slange til digifant, justerte tenning (grovjustert bare), og tomgangen sluttet å gå i feite bølger.

 

Får imidlertid ikke til å justere tomgangen ned til 800 o/min, får den ned til 1000 o/min bare.

 

Prøvekjørte den litt (har ikke skilt....), slik at den ble ordentlig varm, fant ut at når jeg klutsjer så detter turtallet ned til bilen stopper....?? Hvorfor?? Ett eller annet er ikke 100% ihvertfall, men det har da vært framgang. Når bilen står i ro på tomgang (dette var før jeg varmkjørte den), kunne det ta litt tid før turtallet datt ned til 1000 o/min etter at jeg gassa på litt. Mens etter prøveturen stoppet bilen med en gang jeg prøvde å få den til å gå på tomgang.

 

Tips og hint mottas med takk!

 

NB: ser ut til at denne bankelyden har roa seg også, så det var vel tenningsbank jeg hørte da kanskje? Hører vel litt ventil-tikking da, men det gjorde jeg fra før også.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips, fortsatt..

 

kontakten som sitter bakpå spjeldet. Fucker denne, fuckes tomgangen. Jeg hadde en avrevet ledning til denne, som gjorde at bilen gikk som ett dass..

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår