Gå til innhold

Sam:Prosjekt: VW Golf 1988 1.6l

Ranger emnet


sam

Anbefalte innlegg

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forresten, vær obs på at jeg betalte ikke for arbeidet på tetningsringer og pakninger, kun for delene der. Dette pga. de ringte ikke meg og sa at de måtte utføre reparasjoner utover avtalen vår. Hadde kostet 3541,- om de hadde ringt.

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

 

Stabilisator stag til å ha på dempertårnene.. Ser fancy ut... Går fra ene dempertårnet til det andre. Stiver av bilen sånn veldig kort forklart. Er lokalisert i motorrommet. Søk på stab stag på google.. Finner masse om det der.

 

stabilisatorstag er noe annet.. hehe..

stabstag (krengningshemner): http://www.c3cars.com/parts.cfm?M=1&PMode=I&VIID=4361

 

Støtdempertårnstag:

http://www.c3cars.com/parts.cfm?M=1&PMode=I&VIID=5019

eller:

http://www.c3cars.com/parts.cfm?M=1&PMode=I&VIID=1179

 

er vel noe slikt du tenkte på?

stabstag gjør at bilen krenger mindre,mens søtdempertårnstag gjør at den flexer mindre.. (stiver av).

 

Du kan vel per def. si at stabstag også stiver av, men den stiver bare av understell!

 

om du feks vil ha mindre krengning, men ikke vil ha hardere demping, kan det være greit å ta tykkere dimm. stabstag.

det beste er selvsagt alt i en fin kombinasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg opprettet en liten "prosjektside" som vil bli oppdatert med fremgangen i dette prosjektet. Blir litt ryddigere med bare mine oppdateringer uten masse prat mellom :)

 

Vil bruke denne tråden som en slags tilbakemelding/diskusjonsforum til den nye siden, samtidig som jeg garantert blir å spørre om råd her.

 

Den nye prosjektsiden!

 

Vil selvfølgelig si fra her når prosjektsiden er oppdatert.

 

Dere må gjerne se gjennom "handleliste" og komme med råd og forslag.

 

Originally posted by DaButcher

 

stabilisatorstag er noe annet.. hehe..

stabstag (krengningshemner): http://www.c3cars.com/parts.cfm?M=1&PMode=I&VIID=4361

 

Støtdempertårnstag:

http://www.c3cars.com/parts.cfm?M=1&PMode=I&VIID=5019

eller:

http://www.c3cars.com/parts.cfm?M=1&PMode=I&VIID=1179

 

er vel noe slikt du tenkte på?

stabstag gjør at bilen krenger mindre,mens søtdempertårnstag gjør at den flexer mindre.. (stiver av).

 

Du kan vel per def. si at stabstag også stiver av, men den stiver bare av understell!

 

om du feks vil ha mindre krengning, men ikke vil ha hardere demping, kan det være greit å ta tykkere dimm. stabstag.

det beste er selvsagt alt i en fin kombinasjon :)

 

Takk for nyttig informasjon :)

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Det har skjedd litt siden siste oppdatering... skal ha bilder av samtlige prosesser som er gjort på bilen, men jeg orker ikke gå gjennom hele arkivet. Det får bli med de jeg hadde på mobilen.

 

Det jeg har gjort (som jeg kommer på) er: nye 90-fangere, klare sideblinkere, sotet frontblinkere, nye frontlykter, senket, nye felger, nytt instrument med turteller og hvite skiver, nytt instrumentlys som lyser opp begge skivene 100%, dioder i varmevelgeren... det er vel kanskje alt...

 

I sommer tok jeg fram pussepapir, sparkel og lakk for å tette igjen hullene etter listene på dørene. Semi-bra resultat, mest fordi det ble litt tidspress pga. været og jeg ble fri for lakk ikke mindre enn to ganger :P

 

Bilen var også ikke helt fint senket, så det kom også på dagsordenen. Midtveis i prosessen med senking så det slik ut:

28082006057.jpg

 

Dette er vel etter sparkling, pussing og lakk, rett før jeg tok av ene skjermen foran:

28082006056.jpg

Jeg vet lakkjobben min ser helt jævlig ut, men tro meg, det ser bedre ut nå enn sånn det så ut med rustflekker her og der :)

 

Skjermen delvis av:

28082006053.jpg

 

Grunnen til at jeg tok av skjermen var for å kappe bort innerkanten, men også litt for å se hvordan det så ut :)

 

Siste bildet av bilen før den ble trillet bort:

30082006060.jpg

 

Etter mye timing og krangling med været ble jeg tatt inn i varmen av Tomelitn og Maloi. Vi lånte en bilhenger og fikk flyttet bilen over til verkstedet deres hvor bilen nå står og får litt finpuss før den EU-godkjennes (håper hvertfall det). De har faktisk vaktbikkje der også (planken begynte):

27092006094.jpg

 

Vel inne på verkstedet ble det senket enda mer, og jeg måtte gå til innkjøp av spacere.

 

Før "enda mer senk" og spacere:

30082006059.jpg

 

Etter spacere og før "enda mer senk":

27092006096.jpg

 

Om jeg ikke huske feil så er den vel nesten senket så mye som senkesettet tillater av gjengene. Ble fornøyd :)

 

(Jeg vet at fangeren henger litt foran, men det er fikset nå! Måtte kjøpe et par bolter til festet)

28092006101.jpg

28092006102.jpg

 

Tomelitn i hjørnet og polerer pedaler, om jeg ikke husker feil :)

28092006100.jpg

 

De siste par dagene har jeg vel egentlig bare satt sammen bilen igjen, med setebelter bak, installert trunk popper, sentrallås (må fremdeles legge ledninger) osv.

 

Bilder av dette får komme senere da jeg ble fri for strøm på telefonen i dag :)

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig fått ut fingeren og fått den på EU-kontroll. Ble fire 2-feil og en 1-feil. Slakk fjærbeinslager høyre foran (2), slakk endeledd høyre foran (2) og slakk hjullager bak (1). Etter litt frem og tilbake etter deler så var jeg så heldig å finne en liten butikk som hadde fjærbeinslageret på lager til 350,- mot mekonomen sine 650,- (som forøvrig ga meg feil første gang og det jeg egentlig skulle ha hadde de ikke på lager. Takk.)

 

De siste 2-feilene var bare lysjusteringer på hovedlykt og nærlys. De vil bli fikset i morgen før etterkontrollen, så da blir det vel skilter på bilen igjen! :) Faktisk litt overrasket over at det ikke var flere feil på den.... men jeg klager ikke.

 

Stor takk til Tom som bidro med spenstige kommentarer og drahjelp under bytting av endeleddet :P

 

Har også fått lagt ledninger til sentrallåsen og koblet denne til nødblinken. Virker som bare juling. Så nå er det "en ånkli bil" ;) (intern)

 

Må faktisk levere inn skiltene mine før jeg kan få skrevet ut prøveskilt sånn at jeg får kjørt den på etterkontroll... må ikke gjøre det lett, nei! Men til en forandring så var hun utrolig hyggelig på biltilsynet :P

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har vært på etterkontroll og ble godkjent med kun èn 1-er feil. Skal fikse dette også, orket bare ikke styre med det. Har vært på "langtur" i helga og bilen virker som den skal, med unntak av den elektriske feilen som mest sannsynlig er en jordfeil. Får finne ut av det etterhvert :)

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår