Gå til innhold

etterhvert mange grunner til ikke å kjøpe ford

Ranger emnet


oddi

Anbefalte innlegg

Elektriske biler er nok ikke løsningen. Vet ikke om det finnes noen analytikere som har prøvd seg på å lage dette, men det burde vært anslått en oversikt over hva som skjer hvis el-biler blir populært.

 

Hvis man finner ut hvor mange kW/h det tar å lade opp en slik kan man enkelt anslå hvor mye forbruk dette blir hvis alle med bil i Norge kjører i 1 time per dag med EL-bil. Det jeg med sikkerhet vet er at dette blir en voldsom effekt-økning og alt av kraftverk må produsere mye mer energi.

 

Det lar seg veldig ofte ikke gjøre for et kraftverk å bare produsere mer energi. Fossefallet er nemlig akkurat stort nok til den bestemte turbin-typen som er brukt. Det må altså lages flere kraftverk. Dermed må det også legges flere ledere i store, stygge master. Alt dette skjemmer naturen i stor grad. Det lar seg rett og slett ikke gjøre. Elkraft-ingeniører tenker på naturen før de begir seg på et prosjekt, og noen vil si stopp før alle kjører EL-biler.

 

De som støtter opp EL-biler har sjeldent tenkt over hvilke konsekvenser disse bilene egentlig vil få. Men det er en god midlertidig løsning. Grunnen til dette er at litt flere EL-biler fører til et jevnere forhold mellom EL-biler og bensindrevne biler. Naturen blir altså litt styggere grunnet utbygging av elkraftverk, samtidig som det blir forbrent litt mindre bensin.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CesiuM_e

Elektriske biler er nok ikke løsningen. Vet ikke om det finnes noen analytikere som har prøvd seg på å lage dette, men det burde vært anslått en oversikt over hva som skjer hvis el-biler blir populært.

 

Hvis man finner ut hvor mange kW/h det tar å lade opp en slik kan man enkelt anslå hvor mye forbruk dette blir hvis alle med bil i Norge kjører i 1 time per dag med EL-bil. Det jeg med sikkerhet vet er at dette blir en voldsom effekt-økning og alt av kraftverk må produsere mye mer energi.

 

Det lar seg veldig ofte ikke gjøre for et kraftverk å bare produsere mer energi. Fossefallet er nemlig akkurat stort nok til den bestemte turbin-typen som er brukt. Det må altså lages flere kraftverk. Dermed må det også legges flere ledere i store, stygge master. Alt dette skjemmer naturen i stor grad. Det lar seg rett og slett ikke gjøre. Elkraft-ingeniører tenker på naturen før de begir seg på et prosjekt, og noen vil si stopp før alle kjører EL-biler.

 

De som støtter opp EL-biler har sjeldent tenkt over hvilke konsekvenser disse bilene egentlig vil få. Men det er en god midlertidig løsning. Grunnen til dette er at litt flere EL-biler fører til et jevnere forhold mellom EL-biler og bensindrevne biler. Naturen blir altså litt styggere grunnet utbygging av elkraftverk, samtidig som det blir forbrent litt mindre bensin.

 

Kan lage atomkraftverk også.. Atomkraftverk er tross alt det mest miljøvennlige vi har, så lenge det ikke bygges på den måten de gjorde i østblokklandene (tsjernobyl-reaktor osv, trenger vel ikke utdype dette). En slik eksplosjon kunne rett og slett ikke skjedd i vesten, fordi den aktuelle eksplosjonen ville vært etpar hundre meter under bakken. Dette er en dyrere måte å lage atomkraftverk på, som østblokklandene ikke fikk råd til før etter 86:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår