El_diablo Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Hvis en ettermonterer turbo på en bil. Så må en vanligvis betale hk avgift for den ekstra effekten. Men går det an å montere turbo og plombere den ned, slik at det ikke er noe mer effekt for å få det godkjent? Da trenger man vel ikke å bygge om bilen så mye heller for å få det godkjent da effekten er den samme? Gjelder det samme hvis en sitter inn større motor . F.esk fra 1,5 til 2,0. Og plomberer den ned? Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OldSchool Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Man må ikke betale hk avgift hvis bilen er eldre enn 1996 modell og er den eldre enn 71 så er godkjenning mye enklere..:D Er alltid fristende og lure staten, men prisen kan fort bli høy. Siter VW 1300, 1968 They don't make 'em like they used to, I'll make them even better...... 1968 Boble "Old Speed" prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_diablo Skrevet August 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Det jeg snakker om er selfølgelig nyere enn 1996 modell. Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Ved økt volum, blir det jo volumavgift. Montere turbo, uten å øke effekt? Tror nok det kommer an på hvem på biltilsynet du treffer på, de fleste skjønner nok poenget. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Du kan jo sette på turbo, og så sette den til å lade feks 0,1bar og betale bare noe fåtalls kroner får å så skru den opp igjen senere Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet August 28, 2004 Rapporter Share Skrevet August 28, 2004 turbotrykksregulator inne i bilen? de har jo ikke instrumenter for og måle hk uansett, så du oppgir jo effektøkninga på 10hk, og betaler deretter :) så kan du selv trikse og mikse med kontrollerern inne i bilen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 28, 2004 Rapporter Share Skrevet August 28, 2004 Originally posted by Bmw345 Kan prøve det de gjorde i Sverige før. Koble vekk trykkrøret fra turboen slik at motoren gikk som en sugemotor, men med en turbo på eksosen Å gjøre det der er en grei måte å : sitat:Kai Roger/KRB Trading "Å kjøre en helt frisk turbo til grus på noen sekunder"... Kjør ALDRI uten trykkslangen på. Da varver turboen uten motstand...og hvis den varver 140 000 rpm MED motstand,kan du gjette hva den varver (og hva som skjer) hvis du skal dra den ut på rulla uten slangen på....:nono: :nono: Skal man gjøre staten forbanna,selv med nyere bil enn '96? Trim bilen til det dobbelte av org. effekt,og monter og brems/vis den med restriktor...ikkeno avgift på dreiemomentet. Med riktig størrelse på restriktoren får motoren nok luft til et hei-dundranes moment,men ikke nok luft på topp til å gi alle de dyre hestene... spis kaka,og behold den. :op :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hatsu Skrevet August 31, 2004 Rapporter Share Skrevet August 31, 2004 lol lol den var geial turboed1, men er det nå ikke slik at alle biler REGISTRERT første gang i Norge, etter `96 må betale effektavgift? uansett årgang?;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet August 31, 2004 Rapporter Share Skrevet August 31, 2004 Det han mente med dette utsagnet var at du skulle "trimme" bunndraget i motoren slik at du får mer newton i den.. og slike krefter er ikke effektavgift på.. avgiften går på kw/hk.. Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 31, 2004 Rapporter Share Skrevet August 31, 2004 Ikke bare bunndraget...med restriktor kan du bygge en motor til å ha BREDT momentregister,type WRC. Og med en motor som utnytter den lufta den får maksimalt,skal det nok la seg gjøre å oppnå et høyt moment og holde det fra 3500 til 8000 eller noe....ikke så mye hester,men en flodbølge av moment over hele registeret...som er avgiftsfritt. ;) Får nok Tull og Avgiftsdirektorotet til å rive seg i håret...:D:D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 31, 2004 Rapporter Share Skrevet August 31, 2004 Originally posted by hatsu lol lol den var geial turboed1, men er det nå ikke slik at alle biler REGISTRERT første gang i Norge, etter `96 må betale effektavgift? uansett årgang?;) Det er mulig...men hvis du kjøper en bil ifra Tyskland,tar den hjem,trimmer ræva av den,bygger om til restriktor,oppnår bare noen få hk over standard,men et moment Gud hadde misunt deg...da har du en bil som går no styggjævlig,men som Big Mother bare kan ta noen stakkarslige tusenlapper fra...istedenfor en reisekoffert full av spenn.. ;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet August 31, 2004 Rapporter Share Skrevet August 31, 2004 "Og med en motor som utnytter den lufta den får maksimalt,skal det nok la seg gjøre å oppnå et høyt moment og holde det fra 3500 til 8000 eller noe....ikke så mye hester,men en flodbølge av moment over hele registeret...som er avgiftsfritt." Om du har masse moment mellom 3500 og 8000 rpm vil du garantert også få en masse hk på 8000 rpm, bare se på formelen for hvordan man regner ut hk ut i fra dreimoment. Hk er kun en funksjon av dreiemoment og turtall. Skal du trimme en motor til masse nm, men lite hk må du ha masse nm på lave turtall, så fort du har litt nm og kommer opp mot 4-5k blir det fort en del hk. 200 nm på 8000 rpm er 225 hk. Du er plent nødt om å ha en dreiemoment peak på lavt turtall som så synker raskt mot høyere turtall skal du unngå å få mange hk. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
munin Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Originally posted by bcrazy [bOm du har masse moment mellom 3500 og 8000 rpm vil du garantert også få en masse hk på 8000 rpm, bare se på formelen for hvordan man regner ut hk ut i fra dreimoment. Hk er kun en funksjon av dreiemoment og turtall. Skal du trimme en motor til masse nm, men lite hk må du ha masse nm på lave turtall, så fort du har litt nm og kommer opp mot 4-5k blir det fort en del hk. 200 nm på 8000 rpm er 225 hk. Du er plent nødt om å ha en dreiemoment peak på lavt turtall som så synker raskt mot høyere turtall skal du unngå å få mange hk. [/b] din tøysekopp, det stememer jo ikke. Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rattlås Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Originally posted by munin din tøysekopp, det stememer jo ikke. Da kan du kanskje fortelle oss hva som er feil? :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 formel for hk: Moment=dreiemoment i ft-lbs (nm/1.356) Hk=Moment x turtall/5252 munin: om du vet moment vet et gitt turtall er det bare å sette inn i formelen så får du hk. Petter Solberg kan godt ha 700 nm, men han kan ikke ha 700 nm etter ca 3000 rpm, da vil han ha mere enn 300 hk. Hvis vi antar at toppefekten til Petter ligger rund 7000 rpm vil han ha igjen ca 300 nm på 7000 rpm. Dette er fakta, når man bremser en motor måler man ikke hk, man måler moment ved forskjellig turtall og regner seg fram til antall hk. Som sagt hk er kun en funksjon av moment og turtall. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.