Turboed1 Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Originally posted by bcrazy "Og med en motor som utnytter den lufta den får maksimalt,skal det nok la seg gjøre å oppnå et høyt moment og holde det fra 3500 til 8000 eller noe....ikke så mye hester,men en flodbølge av moment over hele registeret...som er avgiftsfritt." Om du har masse moment mellom 3500 og 8000 rpm vil du garantert også få en masse hk på 8000 rpm, bare se på formelen for hvordan man regner ut hk ut i fra dreimoment. Hk er kun en funksjon av dreiemoment og turtall. Skal du trimme en motor til masse nm, men lite hk må du ha masse nm på lave turtall, så fort du har litt nm og kommer opp mot 4-5k blir det fort en del hk. 200 nm på 8000 rpm er 225 hk. Du er plent nødt om å ha en dreiemoment peak på lavt turtall som så synker raskt mot høyere turtall skal du unngå å få mange hk. Skrev nok det der litt for raskt jeg...var som du har påpekt nå jeg mente,at man skulle oppnå et høyt moment,og holde hk'en helt ut..ikke momentet...gikk litt kjapt det der.... Er veldig klar over hvordan formelen virker...har jo påpekt det til endel folk her allerede. :o :o :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wsxx Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 hmmm... jeg har i følge formelen her ca 68 HK @2400 rpm. Skulle stemme greit det. Er i grunnen en grei formel det der da... bare å snu den så kan man finne dreimoment Hvis man vet hvor mye HK man har ved et spess turtall... Siter Nå fyrer vi med 98 oktan! __________________ 93 A6 2.8 30v __________________ http://www.streetteam.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Dra av slangen til IC, tett den litt så det blir motstand, og brems den:) Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Juster wastegate slik at den er litt åpen hele tiden. På denne måten får ikke turboen varvet nok til å skape skikkelig trykk. Siter Alpina B10 BiTURBO -"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.