Gå til innhold

Triksing med effektavgift?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

Originally posted by bcrazy

"Og med en motor som utnytter den lufta den får maksimalt,skal det nok la seg gjøre å oppnå et høyt moment og holde det fra 3500 til 8000 eller noe....ikke så mye hester,men en flodbølge av moment over hele registeret...som er avgiftsfritt."

 

Om du har masse moment mellom 3500 og 8000 rpm vil du garantert også få en masse hk på 8000 rpm, bare se på formelen for hvordan man regner ut hk ut i fra dreimoment. Hk er kun en funksjon av dreiemoment og turtall.

 

Skal du trimme en motor til masse nm, men lite hk må du ha masse nm på lave turtall, så fort du har litt nm og kommer opp mot 4-5k blir det fort en del hk.

 

200 nm på 8000 rpm er 225 hk.

Du er plent nødt om å ha en dreiemoment peak på lavt turtall som så synker raskt mot høyere turtall skal du unngå å få mange hk.

 

Skrev nok det der litt for raskt jeg...var som du har påpekt nå jeg mente,at man skulle oppnå et høyt moment,og holde hk'en helt ut..ikke momentet...gikk litt kjapt det der.... Er veldig klar over hvordan formelen virker...har jo påpekt det til endel folk her allerede. :o :o :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår