Gå til innhold

Delebil fra Sverige

daggy

Anbefalte innlegg

Er det noen på forumet som har erfaring med import av delebil?

Skal den kun momses inn i Norge? Vrakpant? Får en lov å kjøre den hjem med svenske skilter, eller med prøveskilter? Kanskje et triks å betale svensken for hjemkjørsel, så slipper en det meste av formaliteter..... Bor 20 min fra Svinesund (2 timer fredag ettermiddag...) så det trenger ikke bli lange turen.

Den dagen den ikke lenger duger som delebil - får en levert den på hoggeren?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggy

Er det noen på forumet som har erfaring med import av delebil?

Skal den kun momses inn i Norge?

Jepp kun moms på kjøpesum+frakt

Vrakpant?

nope

Får en lov å kjøre den hjem med svenske skilter

nope

, eller med prøveskilter?

Jepp, det kan du

Kanskje et triks å betale svensken for hjemkjørsel, så slipper en det meste av formaliteter..... Bor 20 min fra Svinesund (2 timer fredag ettermiddag...) så det trenger ikke bli lange turen.

Joa, men du MÅ stoppe på grensa, med flaks kan du betale momsen der

Den dagen den ikke lenger duger som delebil - får en levert den på hoggeren?

Vet ikke, du vil jo ikke få noe vrakpant, men vet ikke om høggeren har plikt til å ta den imot..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, jafo!

Altså fremgangsmåte blir som følger:

1) Finne høvelig objekt, avtale kjøp

2) Bestille /hente prøveskilter på Biltilsynet eller er det trafikkstasjon nå... Man får ikke dette på Svinesund?

3) Hente bil + huske prøveskiltene.. Tegne kontrakt for å dokumentere salgssum

4) Stoppe på Svinesund, norsk side - betale moms

Oppi dette må jeg jo ha trafikkforsikring den dagen jeg kjører, men det er kanskje inkludert i prøveskiltet?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vet ikke hvordan du kan kjøre i Sverige, med svenske skilt

Nei, du kan ikke få prøveskilt på grensa.

Jeg glemte å stoppe på svensk side, skulle egentlig ha levert de svenske skiltene der, forrige eier fikk problemer med avregistrering pga det.

Ansvarsforsikring er inkludert i prøveskiltet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jafo

Jeg glemte å stoppe på svensk side, skulle egentlig ha levert de svenske skiltene der, forrige eier fikk problemer med avregistrering pga det.

:)

Sendte en mail til tollvesenet, og de ba meg IKKE stoppe på svensk side. De tok av utenlandske skilt på tollstedet, sa han. Ellers bekrefter de det du sier.

Synes å huske at det sto svenske skilter på din - kanskje du ikke stoppet på grensa....

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, de på Svinesund (Norsk side) var lite hjelpsomme og ville ikke la meg betale momsen der og da, og tittet ikke på bilen engang.. Svenske skilt ble det ikke spurt om, så jeg tenkte ikke mere på det der...

Måtte faktisk vise kvittering på betalt moms på biltilsynet, for å få bilen godkjent med den motoren..

men så hadde jeg den på henger også, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte delbilen min fra sverige gjorde jeg det samme som Jafo, kjørte den over grensa på biltralle, stoppet på norskesiden, viste kjøpskvittering, fikk den stemplet, de skulle ikke se noe nærmere på bilen eller noen ting. Så var det bare tute i vegen hjem med de svenskeskiltene fortsatt på bilen =) Moms var ikke noe problem å få betalt =O

Den forrige eier har hatt problemer med å avregistrere bilen i sverige, har ikke hørt noe mer, men tipper det gikk når han fikk kvittering som var stemplet av "Tullen" =)

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket med tollvesenet i Fredrikstad i dag, og verdigrensen for momsfritak (3000/6000kr) gjelder ikke kjøretøy, selv om det ikke skal registreres. Men får du utført arbeider på din norske bil gjelder fritaket for arbeidet. Når den hentes i Sverige fikk jeg oppgitt at en setter fraktkostnader til kr 500,-. Altså kr 120,- på frakt.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider