Gå til innhold

vektfordeling på driftebil

Ranger emnet


flesvik

Anbefalte innlegg

for å få en veldig overstyrt bil, hvordan skal vektfordeligen være.

 

vi snakker selfølgelig om en bil med bakhjulstrekk.

 

mer vekt bak gjør jo at sentrifugalkraften blir større og vil trekke bilen ut bak i sving, mens mindre vekt bak gjør at du får mindre grep bak og vil kunne slippe lettere og du kan gi gass for og få den ut. Jeg kan tenke meg at en baktung bil veldig lett vil gå 180 grader rundt når den først slipper så den blir veldig vanskelig og kontrollere når man ligger bredt.

 

man ser jo ikke biler med midt- eller bakplassert motor som porche, ferrari, lamborghini, osv i driftingkonkuranser. Der er det jo bare biler med motoren forran så disse har vel sansynelighvis tyngre front en bakpart.

 

jeg vet at sierra er litt mer kontrollerbar enn 240 (den går lett rundt) og jeg er ikke sikker på vektfordelinga her men jeg tror sierra`en er litt lettere bak enn i fronten enn 240`en (det kan være dempere og krengningshemmere også. 240 krenger jo noe jævelig i orginal stand)

 

er det noen andre som har noen synspungter på dette som har litt greie på det eller erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig, så bør du ikke ha en bil som er veldig overstyrt, eller baktung, da det vil medføre at du blir sittende og kjempe for å ta inn/begrense sladden. Porshe, som du nevner er ikke spesielt ideell, da den er baktung. (har du prøvd å svinge en hammer? samme prinsippet.. selv om hånda som holder (fronten på bilen) stopper, vil hodet på hammeren(bak på porschen) fortsette å snurre.

 

En balansert bil vil være det beste, den vil gi deg muligheten til å velge hvordag du vil ta svingen. Understyring eller overstyring. Med en godt balansert bil, vil du også lettere kunne kontrollere graden av overstyring mens du er i sladd. dette fordi alle hjulene har like mye vekt = like mye grep, og det du gjør med gass/styring direkte kan gi deg mer enller mindre sladd, selv midt i svingen.

 

Til volvo/sierra greiene: Sierra er den best balanserte. 240 har høyere vektpunkt/ mykere dempere fjærer. Andre fjærer og dempere vil gjøre bilene omtrent like stive. det du ikke kan gjøre så mye med er at sierra er ca 200 kg lettere. det har litt å si, da den må trimmes mindre for å klare å drifte. Dessuten har sierra uavhengig bakhjulsoppheng. Dette er en fordel, da det er bra for driftere å vinkle bakhjulene inn i toppen (men mindre enn forhjulene). Dette er fordi bakhjulene vil ha mindre grep når du kjører rett frem, og er blir lettere å rive løs i inngangen til en sving. Når du så er i svingen, vil de sideveis kreftene gjøre at dekket krenger, og gi en større kontaktflate. noe som gjør sladden lettere å kontrolere.

 

52/48 Som det er i 200SX er egentlig veldig bra! Dessuten har de veldig bra hjuloppheng. En suveren driftebil :D

 

Stort sett alle lette frontmotorbiler egner seg til drifting. Som for eksempel: Ascona B, Kadet C, Volvo 360, Gammel Toyota starlet, Corolla ae86(min bil), corvette (men for dyr) 200sx, rx7 (fc er ikke så dyr lengere), MX5, Mercedes 190E, +++

 

Hmmm. dette ble vist en litt lang post.... Det som egentlig var poenget mitt var at det ikke er bilen som skal være så vanvittig overstyrt, men at du selv skal legge den ut i sladd med diverse teknikker. Se Drift Bible. det lærer deg mye mer enn å lese alt det tullet jeg skriver :)

 

Drift Bible og de andre filmene fra Drift King og vennene hans kan bestilles på:

 

Best Motoring Video

 

Eller kjøpes hos B-4-You i larvik

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å drifte med mr motor, er jo mange som har tilnærmet 50/50 vekt. Problemet blir vel at de ofte har et chassi som henger veldig godt på veien, er vanskelige å rive løs. Teknikken er annerledes, men beskrives bra i drift bible.

Har sett noen driftingvideoer som har med porche gt3, og den er jo nydelig sidelengs for de som har peiling!

I option 8 videoen driftes det jo også med aw11!! (mr2 mk1)

 

Tror jeg ville stått over volvo 360... Bladfjærer bak, bakmontert girkasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vektfordelinga syntes jeg ikke er SÅ farlig (såklart har det mye å si), men det har jo mye med kjørestilen under driftinga å gjøre også.....

 

Det jeg syntes av egen erfaring er at noe av det viktigste er såklart diffbrems,men også svingradius og utveksling...

 

Vekten kan jo brukes riktig så lenge man behersker stilen... noen liker jo å provosere mye for å få bilen ut i en sving visst den feks er veldig framtung, og noen bruker vekten bak på en baktung bil til å ta svingen bra... tromler bak syntes jeg folk bør prøve å drifte med, iallefall på min så låser hjula bak litt før framhjulene og det kan brukes bra når man skal drifte...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Superthomas

Eller rett og slett håndbrekket?? :op

 

ja såklart, men visst man bremser med beinet istaden så har man flere hender å bruke på andre ting som feks ratting og giring ;)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere sagt av Pudding:

Sleng ut noen bilder av corollan din da! Tror ikke jeg har sett den

 

her er de, jeg er bare litt treg av og til. Bildene er tatt rett før jeg kjøpte bilen. Da jeg var og hentet den, sto den plutselig på 15"azev:D eieren mente vist at jeg trengte de!

 

motorrum.jpg

 

interior8.jpg

 

bagfra.jpg

 

Bilen har ellers Sparco senking, RamAir filter, grenrør og sportseksos, og tårnstag

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry. har ikke så lyst til å selge (akkurat som alle andre som eier en) dessuten kjøpte jeg den forige mandag.... har ikke rukket å tolle den inn engang! men kan du ikke høre om rallyroger har solgt sine ennå? han hadde jo to til salgs. ellers er det ikke vanskelig å finne noen i danmark.

 

 

Fant noen til salgs på toyotaextreme.dk

 

en med 4A-GZE (kompressor) dritrå!!! (sitter her og sikler)kr 45900

 

http://www.toyotaextreme.dk/kobvi.asp?id=120946&ForumID=2

 

 

og så en som må sveises, kr 8500

 

http://www.toyotaextreme.dk/kobvi.asp?id=122244&ForumID=2

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår