Gå til innhold

Propanbiler og hestekrefer??

Ranger emnet


HoaxiePowah

Anbefalte innlegg

Sto på shell stasjonen er og ble litt forundra over den veldige køen av biler bak propantanken. Dette fikk meg til å lure litt angående dette drivstoffet?

 

Ombyggingen funker jo på fleste bensinbiler. Hvor mye hk får du ut av motoren forholdt bensin. Leste at du kunne kjøre både på bensin og gass etterpå om du ville. Oktanverdien var vistnok 110 som gjorde den effektiv for høytrykksmotorer stod det i produktbeskrivelsen. Hvordan blir det med turbo, trimma biler og propan som drivstoff da? Burde vel kunne hente ganske mye mer krefter? Eller går det rett til helvete?

 

Jeg har ingen aning jeg..ble bare nysgjerrig. Har ingen planer om å konvertere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste noe om dette....skulle vist få nesten dem samma effekten som om du brukte bensin, kunne også skifte til bensin når du kjørte? kosta vist ca 30 000 og få det innstalert. men er jo en stund siden jeg leste dette.....

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går en drosje her i byen med gass installert.

 

effekten er den samme som ved bensinbruk, forbruket

er også ganske likt, men til 3.5 kr/litern så lønner det

seg glatt. vet ikke nøyaktig hva installasjonen kom på,

men mellom 30 og 50k i allefall.

 

man kan svitsje mellom bensin og gass når som helst,

men bilen må startes på bensin og gå 20-30 sekunder

på dette før man slår over til gass.

 

ellers har det vært bittelitt problemer når gasstanken

begynner å nærme seg tom, dvs under 1/3 full. Da

er bilen treig i starten av akslerasjon.

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

jeg har gassanlegg i Volvoen, og jeg merker lite eller ingen forskjell i effekt. Det med at bilen må gå på bensin til den er varm merker man heller ikke noe av, for dette ordner bilen selv...

 

men det skal sies at dette ikke er noe trimma kjerre da...:D

 

Hvor mye betalte du for dette?

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern hadde propan anlegg i drosja.. Kosta 22k å installere i en Opel Omaga og Volvo kommer med dette fra fabrikken nå om man vil.. Fattern fyllte for 0,50 kr når han starta å kjøre på gass..

 

Den startet på bensin og fikk automatisk over til gass når den var klar for det, så hadde man en bryter man bare trykka på så gikk den over til bensin igjen.. Dette kunne gjøres i fart også..

 

Kunne kjøre lenge me 80L propantank og bensin tank i tillegg :D

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a3fanatic

Ombyggingen funker jo på fleste bensinbiler. Hvor mye hk får du ut av motoren forholdt bensin. Leste at du kunne kjøre både på bensin og gass etterpå om du ville. Oktanverdien var vistnok 110 som gjorde den effektiv for høytrykksmotorer stod det i produktbeskrivelsen. Hvordan blir det med turbo, trimma biler og propan som drivstoff da? Burde vel kunne hente ganske mye mer krefter? Eller går det rett til helvete?

 

Skal funke fint med turbo...mindre sjangs for tenningsbank med propan enn vanlig bensin,av samme grunn som NoS,når LPG går over til dampform kjøler det no jæv**g.. :D

 

Men skal du blodtrimme må du jo ha 104-oct blyfri i bensintanken da...ellers griller du jo alt i motoren hvis den slår over til bensin når du gasser hardt.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En negativ ting med propan som jeg har fått med meg er at den ikke kjøler toppen på samme måte som bensinen. Da bensinen går fra væske til damp så kjøler den toppen veldig bra. Det gjør ikke propan.

 

For 8 år siden eller noe. Da lurte fattern på å sette propan på en chevy van. Vi fikk vite at den kom til å bruke 15 % mere propan enn bensin, og at motoren ble 15% svakere med propan enn bensin. Da var det vippebryter mellom propan og bensin, dette har kanskje forandret seg nå? bedre utviklet.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

En negativ ting med propan som jeg har fått med meg er at den ikke kjøler toppen på samme måte som bensinen. Da bensinen går fra væske til damp så kjøler den toppen veldig bra. Det gjør ikke propan.

Hvis den har et system som er LPG,da kjøler den marginelt BEDRE enn bensin...for da kommer det til motoren som væske. På de gamle gass-systemene kom de som damp,og da fikk du det problemet du nevnte. :)

 

For 8 år siden eller noe. Da lurte fattern på å sette propan på en chevy van. Vi fikk vite at den kom til å bruke 15 % mere propan enn bensin, og at motoren ble 15% svakere med propan enn bensin. Da var det vippebryter mellom propan og bensin, dette har kanskje forandret seg nå? bedre utviklet.

 

Det var da med et "damp"-system...med et nytt "væske"-system,ville du ikke tapt noe...heller tjent 1% eller så på det. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein kompis har propan på sin oldsmobile stv få byrjinga på 80 tallet. 350 cid som brukar 1,5l bensin og 1 liter propan på mila.. så det er mykkje billigare med propan.. men motororen brukte visst litt meir olje...

Gromscona POWER!

No: Opel Ascona B 2,2i

Eks: 1x Opel Kadett B 1,1 - 1x Opel Ascona B 4dørs - 4x Opel Ascona C 1,6-2,0i - 1x Opel Vectra 2000 16v - 1x Opel Rekord E2 2.0s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår