Gå til innhold

turteller til volvo 242!!!!!

Ranger emnet

Rollaboy83

Anbefalte innlegg

Er jævlig køddent å bytte bare turtelleren i forhold til hele greia......Regner med at Lasse selger hele når han først ska selge den.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

Er jævlig køddent å bytte bare turtelleren i forhold til hele greia......Regner med at Lasse selger hele når han først ska selge den.

huh?

jeg var hos volvohuggeren for lenge siden, for å kjøpe en slik turteller, en grill og et blinklys relè.

Jeg gav 400kr.. fikk da et komplett instrumentpanel, ikek bare turtelleren.

Det viste seg at jeg ikke kunne bruke hele instrumentpanelet, pga. det var annen tilkobling på speedometervaieren.

Jeg tok derfor å monterte turtelleren over i mitt instrumentpanel. Det var jo veldig enkelt. Jeg tok strøm og jord fra instrumentpanelet.

På det andre instrumentpanelet, fikk den strøm og jord via kontakter i selve plasten rundt turtelleren, men det passet ikke overens med det andre instrumentpanelet. Jeg tok derfor å la opp to ledninger på et par cm og koblet de til instrumentpanelets tilkoblinger.

Jeg la også opp giver for turteller, tok den fra fordeleren, der kondensatoren er koblet til. bare stripset den fast i gass-wire.

Hele operasjonen tok kanskje 15-20 minutter. Det tar jo null tid å demontere instrumentpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser en gang til....så ser du jeg skriver "i forhold til å bytte hele instrumentpanelet"......!!!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

Hvis du leser en gang til....så ser du jeg skriver "i forhold til å bytte hele instrumentpanelet"......!!!

Hvis du leser en gang til....så ser du at du skriver "Jævlig køddent".

hehe..

Du får det jo til å høre ut som om det er mye jobb. Tar jo maks. ti minutter å gjøre hele greien! Da med å strekke opp kablene!

Man kan jo strekke den giverkabelen bare ved å ta hånden opp ved pedalene og trekke kabelen igjennom en av gummi-hullene.

så er det vel en 6 skruer elns. for å få ut instrumentpanelet, to ledninger til turteller + giveren. og de to skruene for å holde turteller på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 245_original

Bare en liten tankvekker volvo-lars...dette dreier seg om det gamle panelet med turteller i midten..ikke det som kom i 1980- og oppover! :rolleyes:

du..

1980' har samme turtelleren som 1979..

1981' fikk nytt dashboard, plastikkfangere, bredere baklykter, bredre lykter fremme, andre blinklys fremme. m.m.

mao. han kan bruke 1980' dashboard.

Det han må være litt obs. på, er nemmelig at det er to typer!

Yakazuka og VDO.

vaierene passer ikke om hverandre! jeg er ikke sikker på om kobligene gjør heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rollaboy83

jeg vil tro at det står VDO om det er det på instrumentet, jeg skal ut å sjekke dette.....

Jeg gadd ikke skru ut hele boksen...måtte så langt inn for å få av noen skruer, men står ikke VDO noe sted! så vil tro at jeg ikke har VDO!

Det er på baksiden av instrument panelet det skal stå VDO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider