Gå til innhold

Stempelvolum.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Skal beregne statisk kompresjon, og har formelen på hvordan jeg skal regne det ut, eneste problemet er deck height, gasket thickness(volume) og piston volume, pakningen skal jo ha en beregnet tykkelse etter man har strammet toppboltene til rett moment så den er grei.

For å finne deck height er det vel bare å få av toppen og måle..

 

Men stempelvolum... her tenkte jeg å gjøre som følger: få det stempelet jeg skal måle opp til TDC, måle deck, legge noe plastfolie over stempelet og så kline på med plastelina....

Da får jeg jo en avstøpning av stempelets form.

 

Ta den formen, snu den og bruke en sprøyte med cc-mål på og fylle med vann til formen er full med vann, da burde jeg ha korrekt stempelvolum?

 

Høres dette rett ut? Er rimelig sikker på at dette burde funke...

 

Dynamisk komp får vente til ombyggingen som kommer en vakker dag, må jo ha div kam specs for det.

-70 Camaro

-427 cui Big Block

-TH400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør sylinderen med et tynt lag fett slik at stempelringene blir vanntette. Sett stempelet i en posisjon fra tdc, f.eks 1".

Regn ut hva volumet blir med en slaglengde på 1"

.

Fyll så på vann og trekk påfylt volum fra det volumet du har regnet ut. Differansen bli stempelkronens volum.

 

Ideen du hadde selv er ikke dum, men det er veldig vanskelig å få den avstøpningen av uten å endre formen på den.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter motor i bil? Kan bli vanskelig å måle volumet på "dish"èn i stempelet med væske da hvis det er en V8. Må jo jekke opp bilen på ene siden og få blokka i vater.... Er jo mulig å få specs på stempla hvis du veit merke og type, som regel bare å sende en mail til fabrikant det.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren sitter i bilen, har nettopp slitt med å få den inn igjen så hadde ikke så lyst å ta den ut igjen.

 

Tror ikke det skulle by på noen problemer å få den forma løs, husk, plasten sitter jo ikke fast i stempelet, bare å trekke det løst. Plasten vil også hindre vann i å trekke inn i plastelinaen under måling. Tror det skal kunne gå hvis jeg er stødig på labben.

 

Har ingen for for ID på stempelet, hadde vært best hvis jeg hadde det, lettere å maile etter specs enn å måtte måle ja.

 

Skal se om det lar seg gjøre :D

-70 Camaro

-427 cui Big Block

-TH400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår