Gå til innhold

Bytte bensinpumpe på C4?

Ranger emnet


one

Anbefalte innlegg

Jeg gir meg ikke og her kommer frågor vedr. bytte av bensinpumpe :)

 

Var oppe hos ES tuning og bytta kam og satte inn chip på fredag (se tråden om chip tuning av sugemotor). Konklusjonen var at bensinpumpa leverer for lite bensin.

 

Ser pierburg har ei 6,5 bar pumpe til den bilen (C4 med 2309cc AAR motor). Trykket ble målt til 5,4 bar fremmi der, altså 1,1 bar mindre enn det pumpa skal kunne levere.

 

Noen som har peiling på om man skal ha samme trykk fremme som pumpa er oppgitt til å levere eller om det er vanlig at det er lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare :)

 

Bensin pumpa di er lagd for å levere en viss mengde liter i minuttet, ved et angitt trykk.. Trykket derimot, er styrt av en regulator som sitter på motoren din! Der dysene dine står, er det et rør oppå som kalles galleri. Det har to bensinrør inn på seg, en på hver ende.. En inn fra pumpen, og en ut som går tilbake til tanken..

 

På den enden av galleriet der retur røret sitter, er det en regulator som struper retur.. Her er det trykket blir styrt.. Jo mere den struper, jo mere trykk blir det over dysene! Mere trykk = mere bensin pr åpning av dyser! (tiden dysene åpner i er satt i elektronikken, eller chip`n..)

 

Det jeg da prøver å si, er at trykket er bestemt av struping, og ikke av hva pumpen er oppgitt til.. MEN.. :D Om du har en pumpe orginalt i xxxL/min og bytter til en som leverer det doble, så blir vel trykket sterkt forandret! Man må strupe mindre da..

 

Så enten bør du ha org pumpe, eller montere justerbar trykkregulator og trykkmanometer samtidig med en større pumpe..

 

Håper dette hjalp litt :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola, takker for et utfyllende svar :D

 

Trykket ble målt til 5.4 bar på dette "galleriet" som du sier. Da sitter en liten skrue på siden der hvor de koblet seg på.

 

Kanskje jeg skulle svingt bortom deg så kunne du vist meg hvor denne dingsen for å justere trykket befinner seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by one

Hei Ola, takker for et utfyllende svar :D

 

Trykket ble målt til 5.4 bar på dette "galleriet" som du sier. Da sitter en liten skrue på siden der hvor de koblet seg på.

 

Kanskje jeg skulle svingt bortom deg så kunne du vist meg hvor denne dingsen for å justere trykket befinner seg :D

 

Tror ikke du kan justere den orginale selv.. mener den er fast på et visst trykk.. Den sitter oppå det sorte "galleriet" på S motorene iallefall.. på ene enden.. Litt usikker på din :)

 

skal du justere trykk må regulatoren bygges om eller byttes ut.. Men det kan hende det er annerledes på bastard 5`rn da (min mening om 5syl audi uten turbo :D :D)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by one

Håhå bastard-5er du :)

 

Bytta pumpa i går nå, syns det virker som om den får mer bensin nå ja :D

 

Da gjenstår det å faktisk få målt trykket igjen for å se om det var reelt eller om det var innbilling.

 

Putra du forbi City Syd i Trondheim for en time siden ca? Tok et lite blikk først, og så tilbake på veien. Så tenkte jeg.. huhm. Kan det ha vært one? Så kjika jeg i speilet. Røde baklykter, hengerfeste og to S4-rør bak ...

 

Blink?

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just did what was suggested...

 

For min del "kutter" motoren til tider, spesielt rundt 3500-4000 og oppover. dvs. man merker at den gir seg, for så "rykkvis" trå til igjen.

 

I tillegg ble trykket på innsprøytningsenheten målt til 1.1 bar lavere enn pumpa skal levere, dette etter bytte av bensinfilter for å utelukke dette.

 

Edit: Dette var etter bytte til 262° kam og chip, men den hadde lignende symtomer før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår