Gå til innhold

Crossflow topp

Ranger emnet


EspenB

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne fått klørene i en crossflowtopp til G60 motoren min.

 

Kanskje noen her har kjenskap til denne ombyggingen?

Tenker bla på at G60 har digifant mens ABA bruker motronic.

 

Kan det være noen her som har en slik en liggende å slenge tilfeldigvis? Og som i tillegg våknet opp i dag med sterk lyst til å selge meg denne?

 

Edit: eller en 16v topp helt uten sprekker? ihvertfall uten de sprekkene som skal være der:)

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du får et lite problem med G-laderen viss du skal ha cross flow topp.

Liksom litt vanskelig å få plass til g-laderen eller dynamone for der kommer jo innsugsmanifoilen.

 

Betyr jo ikke noe om det er motronic de fleste følerene som er forskjell står jo ikke på toppen

 

 

anbefaler deg å bytte til turbo evt lysholm viss du skal ha crossflow topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rallye

Du får et lite problem med G-laderen viss du skal ha cross flow topp.

Liksom litt vanskelig å få plass til g-laderen eller dynamone for der kommer jo innsugsmanifoilen.

 

Betyr jo ikke noe om det er motronic de fleste følerene som er forskjell står jo ikke på toppen

 

 

anbefaler deg å bytte til turbo evt lysholm viss du skal ha crossflow topp

 

Det funker med 16V og g-lader.... ser ikke det store problemet med crossflow 8v og G-lader da

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt går jo men etter min mening er det noe som koster mer en det smaker.

å betale minimum 3-10000 å en god del timer i garasjen for å få noen hester ekstra er jo litt stress men det er jo kun min mening

 

men både med 16 og crossflow må man flytte dynamoen det innbærer da å sveise bye braketter, evt lage løpehjul, stramme mekanisme, finne reim som passer osv.

lagetil innsugsmanifoil med evt bensingalleri. lage til et gasspjeld som fungerer med de orginale bryterene dette spesielt da på 16v ..

 

Men som sagt alt går

Har selv vert innom tanken på 16v g60

men etter noe sjekking ble det lagt på is.

skal du kjøpe et ombygningssett i usa kommer det vell på 16k uten moms syns jeg og huske

i tillegg til det er det en god del deler du må skaffe selv slik som 16v topp og blokk ++

så vill du gjerne porte og overhale toppen så ryker det noen tusenlapper der og.

 

Men har du tid og penger så hvorfor ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joarek

Bare for og virke kjempeteit... Hva er crossflow?:)

innsug på ene siden av toppen. og eksosen ut på andre sida.

ligger i ordet, crossflow. kryssflyt.

 

vitsen: bedre tømming av avgassene og dermed også bedre fyllingsgrad!

 

= STØRRE EFFEKT yodude

 

 

men både med 16 og crossflow må man flytte dynamoen det innbærer da å sveise bye braketter, evt lage løpehjul, stramme mekanisme, finne reim som passer osv.

Gutta i Wolfsburg har bygget denne motoren originalt mann!

Ikke prøv å få det til å høres ut som en jævla umulighet ;)

Man får kjøpt kit med braketter til å flytte det man trenger.

Denne ombygginga er nemlig menneskelig mulig, og det har vært

gjort før!

awesome-gti i england skaffer sikkert braketta osv. som du trenger....

så er det for faen bare å bytte topp:D

 

lykke til yodude

Old Volkswagens never die, they just go faster!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by K-JetronicGTi

Gutta i Wolfsburg har bygget denne motoren originalt mann!

Ikke prøv å få det til å høres ut som en jævla umulighet ;)

Man får kjøpt kit med braketter til å flytte det man trenger.

Denne ombygginga er nemlig menneskelig mulig, og det har vært

gjort før!

awesome-gti i england skaffer sikkert braketta osv. som du trenger....

så er det for faen bare å bytte topp:D

 

lykke til yodude

 

Prøver jo ikke for faen å få det til å høres umulig ut heller da !

Men det er da bedre å få høre noen av prøbleme en KAN møte på før en møter på de..

Slik som feks få plass til Dynamoen

Jeg er fullstedig klar over at det er mulig hadde netopp en kompis som gjode akkurat det.

Nå snakker jeg om Crossflow

Å da fant han ut at det var enklest med lysholm presse.

For det kan for gå noen timer i garasjen viss en skal begynne å flytte på diverse ting.

Å viss du har sett en 16V g60 så skjønner du hva jeg mener.

Å kittene er ganske dyre..

 

http://www.orz-motorsport.com/16VG60%20engine.html

 

Når jeg så på denne sida nå ser jeg at kittet faktisk er på tilbud KUN 1979$

Som per dags dato blir 13678.6501Nkr

Uten frakt og norsk moms.

med de rette forhandlingene skal det kunne få å få kittet inn til norge uten å betale hele momsen.

 

Som beskrevet på linken trenger du følgenede fra 16:

Motorblokk 16v

Topp 16v

Scirocco 16v luftinntakssystem

Fordeler komplett

Dynamo

Eksosmanifoil

Flexi rør fra manifoil

 

Så ja tipper en halvtime i garasjen jeg.

evt i lunjspausen

:ssip:

 

Poenget mitt var at noen får ting til å høres ut som om det er gjort i en håndvenning.

Å for noen kan det være ganske leit når de skal begynne med en ombygning, for noen er jo faktisk avhengige av bilen sin

 

SÅ for å ha alt på det rene så er jeg klar over at det kan bli gjort og det er heller ikke meningen å få det til å høres umulig ut.

Og jeg er fullstendig klar over at det har blitt laget eksemplarer av dette.

 

Men jeg tenkta at trådstarteren kansje ville høre om noen av problemene som kunne oppstå underveis

 

Men vill han lage det til er jo det kjempe bra ORZ lover jo 250hk av dette kittet!

men det kommer nokk til å havne på over 20k

 

Hva med feks Turbo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EspenB

Skulle gjerne fått klørene i en crossflowtopp til G60 motoren min.

 

Kanskje noen her har kjenskap til denne ombyggingen?

Tenker bla på at G60 har digifant mens ABA bruker motronic.

 

Kan det være noen her som har en slik en liggende å slenge tilfeldigvis? Og som i tillegg våknet opp i dag med sterk lyst til å selge meg denne?

 

Edit: eller en 16v topp helt uten sprekker? ihvertfall uten de sprekkene som skal være der:)

 

Har topp til salgs jeg, porta og med store fine ventiler osv..

Spesiallaget innsug i alu som er blåeloxert.

 

Eneste bakdelen er at en hel bil følger med på kjøpet ;)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunne til at jeg snuser på en slik topp er jo selvfølgelig fordi jeg skal bruke turbo og ikke G-lader. Åssen kunne dere tro noe annet????

Er jo ikke noe vits i å gjøre tingene vanskeligere enn nødvendig.

Skulle jeg hatt G-lader ville jeg heller benyttet en 16v topp. Noe jeg kanskje gjør uansett. Og da og med turbo.

Etter å ha hatt Golf G60 i en god del år, og etter store utlegg på driten er jeg ferdig med G-laderen. Aldri mer.

 

SÅ, til topic, er det noen som har en slik topp, og da helst uten bil på kjøpet? :D Eller en bra 16v topp?

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EspenB

Grunne til at jeg snuser på en slik topp er jo selvfølgelig fordi jeg skal bruke turbo og ikke G-lader. Åssen kunne dere tro noe annet????

Er jo ikke noe vits i å gjøre tingene vanskeligere enn nødvendig.

Skulle jeg hatt G-lader ville jeg heller benyttet en 16v topp. Noe jeg kanskje gjør uansett. Og da og med turbo.

Etter å ha hatt Golf G60 i en god del år, og etter store utlegg på driten er jeg ferdig med G-laderen. Aldri mer.

 

SÅ, til topic, er det noen som har en slik topp, og da helst uten bil på kjøpet? :D Eller en bra 16v topp?

 

Mulig jeg har en bra 16v topp, må bare finne ut av om jeg skal ha den selv eller ikke, samt om den er sprekkfri.

 

G-Lader er en dårlig løsning ja, la det ikke herske noen tvil om det ;)

 

Ganske mye knot å bygge om til crossflow har jeg erfart, først og fremst fordi jeg ikke fant noen "oppskrift" i og med at det ikke er noen andre her til lands som har gjort dette ,så måtte bruke mye tid på å feile og prøve meg frem med forskellige løsninger, så får håper det funker nå, bilen skal grovmappes og testes på rulle til uka :D . Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg gått for 16v, men det hadde ikke blitt like unikt.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rallye

alt går jo men etter min mening er det noe som koster mer en det smaker.

å betale minimum 3-10000 å en god del timer i garasjen for å få noen hester ekstra er jo litt stress men det er jo kun min mening

 

men både med 16 og crossflow må man flytte dynamoen det innbærer da å sveise bye braketter, evt lage løpehjul, stramme mekanisme, finne reim som passer osv.

lagetil innsugsmanifoil med evt bensingalleri. lage til et gasspjeld som fungerer med de orginale bryterene dette spesielt da på 16v ..

 

Men som sagt alt går

Har selv vert innom tanken på 16v g60

men etter noe sjekking ble det lagt på is.

skal du kjøpe et ombygningssett i usa kommer det vell på 16k uten moms syns jeg og huske

i tillegg til det er det en god del deler du må skaffe selv slik som 16v topp og blokk ++

så vill du gjerne porte og overhale toppen så ryker det noen tusenlapper der og.

 

Men har du tid og penger så hvorfor ikke..

 

Noen få ekstra hester??? punkt 1: en org G60 har 160hk (oppgitt) på 0,65bar.... en 16VG60 har 210 på 0.56bar

Bahnbrenner sitt kit koster ja,men er noen intr har jeg alt av de mekaniske delene tilovers for en billigere penge.....

Er ikke så mange deler annet enn festebrakett til lader og dynamo,albueledd til gasspjeld og fuelrail.

innsug bruker man rocco 16V og org G60 spjeld

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nitewlkr

 

Noen få ekstra hester??? punkt 1: en org G60 har 160hk (oppgitt) på 0,65bar.... en 16VG60 har 210 på 0.56bar

Bahnbrenner sitt kit koster ja,men er noen intr har jeg alt av de mekaniske delene tilovers for en billigere penge.....

Er ikke så mange deler annet enn festebrakett til lader og dynamo,albueledd til gasspjeld og fuelrail.

innsug bruker man rocco 16V og org G60 spjeld

 

Noen få hester var for rent bytte til Crossflow....

Ikke til 16v er fullstendig klar over hva 16v g60 har std..

Som også tidligere nevnt på tråden ville jeg også gått for 16v i steden for crossflow.

Settet jeg la frem var ORZ motorsport sitt.. De oppga 250hk på 70mm reimhjul.

hvor reelle hester det er vet jeg ikke..

Men effektøkning blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rallye

 

Noen få hester var for rent bytte til Crossflow....

Ikke til 16v er fullstendig klar over hva 16v g60 har std..

Som også tidligere nevnt på tråden ville jeg også gått for 16v i steden for crossflow.

Settet jeg la frem var ORZ motorsport sitt.. De oppga 250hk på 70mm reimhjul.

hvor reelle hester det er vet jeg ikke..

Men effektøkning blir det.

 

Crossflow er en stor fordel kontra counterhead som G60 har.

Innsuget ligger jo 1 mm fra en glødende eksosmanifold.....

Mitt innsug freste det av etter å ha kjørt en tur på1.5bar, tipper innsuget var "noen" hundre grader.....

 

Så er spent på forskjellen nå...

 

16V er uansett den mest lettvinte og mest effektive løsninga, klarer å komme opp mot effekter på 300hk på 1 bar overtrykk, noen G60 som klarer det??? Klarer vel knappe 220 er jeg redd.....

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår