arildh Skrevet November 22, 2002 Rapporter Share Skrevet November 22, 2002 Har noe peiling på hvordan WRC biler blir kontrollert mht. effekt ? Reglene sier jo max 300 hk med 34 mm restriktor på turbo og 2 liter motor. Men de kjøres jo ikke akkurat i benk av FIA. Man kan jo spekulere når flere team bruker millioner på videreutvikling av en motor som yter og veier det samme før og etter... Hvis restriksjonene egentlig kun er motorvolum og restriktor på 34 mm kan man vel ikke se bort fra at de presser ut betydelig mere enn 300 hk ? Synd at Gruppe B ble stoppet (men også forståelig..). De bilene hadde jo 600 + hester i visse tilfeller :) Eks. Lancia Delta S4 hadde både turbo og kompressor og akselererte 0-100 på 2,3 sek ... på grus. Mye bra lesning om Gruppe B og bilene på: http://www.rallycars.com/ og http://www.stormloader.com/groupb/index.html Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleC Skrevet November 22, 2002 Rapporter Share Skrevet November 22, 2002 jeg snakket med christian kolberg på autofil messa, og fikk svar på en ting. begrensningene er som du sier på hk, men det er ingen begrensning på dreiemoment... svarte ikke akkutratt på det du spurte om, men noe av grunnen til at de bruker millioner på utviktilg ligger vel har Siter VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Skrevet November 22, 2002 Rapporter Share Skrevet November 22, 2002 de værste har vel kanskje 310-320 hk men de har krøpet lenger opp på dreimomentet tenker jeg kanskje så mye som 600nm+ M Siter -97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs -94 Ford Escort Cosworth Min hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet November 22, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2002 Hvis man har 300 hk og 600 Nm må vel dette skje ved 3500 o/min ? rpm = hk * 7120 / Nm Det blir vel et heller smalt register hvis man skal tune på denne måten. Ikke rart de bruker mye penger på girkasse... Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.