Gå til innhold

Ujevnt turbotrykk

Ranger emnet


MK1RACER

Anbefalte innlegg

Jeg får noe av det samme problemet på min, hvis fjøra på dumpventilen ikke er stram nok.

Cruisa noen runder, også skulle jeg gi på, men da fikk jeg nesten ikke ladetrykk. På vei hjem, begynte Lambda-lampa å lyse og da fikk jeg igjen ladetrykket.

Kjørte med dette hjem. Strammet fjøra i dumpventilen. Koblet fra batteriet og gikk og la meg. Dagen etter var alt i orden.

Problemet kommer sikkert av at 850 har luftmengdemåler, og får da for fet blanding til tider p.g.a. atmosfærisk dumpventil.

Jeg har manuell kasse og ikke chip.

x 90 Volvo 745 GLT (Solgt)

x 93 Ford Sierra 2.0 CLX stv (Solgt)

- 95 Volvo 855 T-5

x 93 Volvo 855 GLE (Solgt)

x 87 Ford Escort 1.6 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvordan dumpventilen din er, men min har justeringsskrue på toppen. Kjøpte den hos BCB Bil og Deler, trykk på Dumpventiler i margen. Jeg har maken til den sorte.

Det fulgte med to fjører på min. Prøvde med den mykeste fjøra først, men den var for myk. Satte i den hardeste fjøra. Justerte mens bilen stod på tomgang. Dumpventilen var halvt åpen på tomgang, justerte den så den er lukket.

Når jeg kjører, åpner ventilen kun når turbotrykksnåla er inne i det hvite feltet. (Hvis jeg har skjønt Volvos turbotrykkmåler, så blir det fra 0 bar og oppover).

Er nåla i det sorte feltet, går lufta tilbake gjennom turboen. Jeg veit ikke hvor bra det er for turboen i lengden, men er sikkert ikke bra for alle komponenter å kjøre med for fet blanding i lengden heller, men skal man ha dump så skal man ha :)

x 90 Volvo 745 GLT (Solgt)

x 93 Ford Sierra 2.0 CLX stv (Solgt)

- 95 Volvo 855 T-5

x 93 Volvo 855 GLE (Solgt)

x 87 Ford Escort 1.6 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har også opplevd et merkbart trykkfall i turboen. Vet ikke hva dette skyldes, men har forskjellige teorier om dette. Kan det være at turboen er sliten? Bilen har gått 188k nå. Hadde etter oppchipping et trykk på ca. 1.3bar + ved maks gasspådrag. Nå ligger nåla på omkring 0.5 bar+ og vandrer litt opp og ned. Jeg har montert en trykkmåler sammen med den originale. Har også montert en såkalt manuell trykk kontroller ved å bypasse den originale. Med denne kan jeg stramme en fjær som gir et raskere trykk i innsuget ved gasspådrag. Denne har virket bra hele tiden.

Kan det være wastegate fjæra som er blitt slapp?

Har også vurdert å skifte ut alle trykkslanger etter turbo på innsugssiden til silikonslanger. Måtte tidligere stramme intercooler inntaksslangen da det var lekkasje der. Jeg synes de originale slangene kan virke utette hvis de ikke er strammet akkurat på plass. Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Skal gå gjennom hele trykksystemet i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst mange muligheter til dette ujevne trykket.

Alle plugger må være 100%.

Veivhus ventilasjonen og andre slanger kan inneholde litt for mye dritt. Skal jo være litt olje, men jeg skiftet for sikkerhets skyld.

Luft lekkasjer er visst veldig vanlig.

Hvis man har satt på annen dump går det an å strøype denne skikkelig.

Man må bare eliminere feil etterhvert.

Det er nemlig ikke sikkert at det gjør utslag på feilsøking.

Min gjør utslag på lambda nivået bare. og det kan være flere grunner til det.

Driver og eliminerer feil nå.

Skal gi nærmere info etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere stilt mye på wastegaten, hvis staget er kortet for mye så kan man vel få like symptomer.

Ellers kan du jo prøve å koble ut dumpen for å se.

Den skal jo kun blåse når man bråslipper gassen og har ett visst trykk, når pedalen er sleppt og turtallet over ca. 1700 omdr. så er det jo bensinkutt og for feit blanding bør ikke være noe problem.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har disse problemene på 850...

Det sitter en bitte liten vakum slange under innsuget.

På min 96 mod sitter den ved siden av servo pumpen.

Denne er visst vanlig at blir dårlig.

Min ble nesten helt borte. Motoren går som bare det, men med ujevnt turbo trykk til tider.

Er visst veldig knotete og bytte, skal gjøre det nå snart.

Merker nok stor forsjkell da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det høres bra ut.

Syns det hørtes mye ut når du kjørte på 1,3+

i trykk. Det skal jo ligge på 1,2 ifølge bsr.

Problemet mitt er ennå ikke borte.

Har skiftet veivhusventilasjon, en vakumslange og byttet til en del silicon slanger.

Trykket ble bedre med en gang jeg byttet den lille vakumslangen ved siden av servo pumpa.

Men er blitt som det var igjen nå.

Må nok prøve å eliminere fler ting som kan være feil.

Skal prøve med å blende dumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår