Gå til innhold

Bur billigst mulig?

Ranger emnet


mazdafun

Anbefalte innlegg

Originally posted by zoom

Vet ikke hva som kreves av et bur brukt i drifting, men mulig du finner noen svar om hvem som bygger dem her : http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=40950

 

Kravet er som i all annen motorsport. Buret må bygges i henhold til tegningene i Bilsportboka. Denne får du hos NBF.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mortenf

Er du helt sikker på at det er en SA? Sjekk om chassienummeret begynner på SA eller FB. SA er den første serien av 1.generasjon, FB den andre serien. Jeg mistenker at du har en FB hvis det var en 83 du hadde..:D

 

Tror Mazdafun hvet om det er en 1 gen eller en 2 gen.

 

Men Frank Ove jeg kjenner et par gutter som er drit flinke til å sveise og hvor burene bygges etter FIA standard og hvor buret da er sveiset av en FIA godkjent bur bygger.

 

Bare å si ifra så kan du få numeret.

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

 

Tror Mazdafun hvet om det er en 1 gen eller en 2 gen.

 

Da vet du vel at 1.generasjon SA ble produsert til 1980 ifølge listene til Mazda... FB er som sagt den andre SERIEN av 1.generasjon. Forskjellen er nemlig større enn du tror.. Blant annet har FBen andre bremser, styring og ikke minst bakaksel.

 

2.generasjon er da logisk nok FC, mens 3.generasjon er FD..

 

Sånn, det var da vel ikke så vanskelig....

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mortenf
Originally posted by jantore

 

Tror Mazdafun hvet om det er en 1 gen eller en 2 gen.

 

Da vet du vel at 1.generasjon SA ble produsert til 1980 ifølge listene til Mazda... FB er som sagt den andre SERIEN av 1.generasjon. Forskjellen er nemlig større enn du tror.. Blant annet har FBen andre bremser, styring og ikke minst bakaksel.

 

2.generasjon er da logisk nok FC, mens 3.generasjon er FD..

 

Sånn, det var da vel ikke så vanskelig....

 

Hei.

 

Her er man offer for forskjellige modellkoder i forskjellige markeder.

 

Chassisnummeret på min er SA22C, men det er en FB etter eurostandard. Det er skivebremser bak, f.eks.

 

Det er en Japsebil, og ettersom jeg har forstått, så er det ikke lansert "FB" i Japan. Motoren er en 12A turbo originalt. Denne motoren har lavkomp rotorer, og større eksosporter. Ellers skal den være lik NA 12A.

 

Det sitter et sprut med luftmengdemåler på den og 2 dyser. Ikke noen O2 sensor som jeg har sett (men jeg har ikke sett så nøye).

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, visste ikke at bilen var import fra Japan...

 

Så forresten at du var ute etter tips til hvordan du kan gjøre bilen bedre stilt til drifting! Her er mine!

 

1. LSD/sperre, sjekk om du har en gul merkelapp på bakakslingen, har du det er det sperre originalt. Tror ikke det kom før i 84, på GLS-SE, men er usikker på hvordan det var i Japan. Dette er en "must have" hvis du skal kontrollere bilen sidelengs gjennom svingen!

 

2. Fjæring, hard foran, mykere bak. Kjøp polyurethan foringer foran, og tokico dempere/eibach fjærer foran. Fjærbeinsstag/stabstag fungerer også bra. Husk at du skal styre bilen med fronten, så gode dekk er et pluss! Bak kan du kjøpe de justerbare Tokico demperene og fjærer. UNNGÅ URETHANFORINGER bak! Har prøvd, og bilen ble uforutsigbar/nervøs og jeg hadde ingen kontroll i det hele tatt!

Med de justerbare bak, kan du justere inn etter hvordan du oppfatter bilen, og du har muligheten for å regulere hardhet.

 

3. Vekt! Her kan det spares mye! Lemp ut dørtrekk, teppe, asfaltmatter, baksete og all annet du kommer på! Invester for guds skyld i noen ordentlige stoler og et godt ratt, gjerne sparco i semsket skinn. 4 punkt seler er jo også et pluss.

 

4. Bur! Ser at du er ute etter et bur. Du kan kjøpe et hos http://www.cpracing.ca (Canada) Jeg har snakket med de og det kommer på ca 425 dollar, MED frakt til Norge! Det er da et 4 punktsbur med et fint stag til å feste 4 punktsbeltene i. Safetydevices i England selger også helbur, men jeg husker ikke prisen akkurat nå.

 

5. Ekstreme mods! IMSA bredding, sporviddeøkning, glassfiberdører, skjermer, justerbar LSD eller hva med en 4 skivers peripheralportet 700 hk Le Mans motor! Anbefaler sterkt den siste.....

 

Ellers er det vel ingen i Norge som har trimmet 12A turboen sin mer enn Roger på Simtechracing? 560 hk på 2,0 bar sier vel sitt!

Sjekk http://www.simtechracing.no eller ring ham på 95949594!

 

Lykke til med prosjektet! (Legg gjerne ut bilder!)

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår