Gå til innhold

NOS spørsmål..

Ranger emnet


nismo_power

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at med NoS så mener du egentlig lystgass, siden NoS bare er et firma... ;)

 

Det du får på moderne lystgass systemer er et system (noen ganger med egen elektronikk) som gir tilpasset mengde bensin sammen med gassen, noe som skal gi riktig blanding osv.

 

Se litt på sidene til ZEX (http://www.zex.com)...

 

Hva deres kit inneholder...

 

FAQ's

 

Her er nett siden til NoS (Holley), står en del ting der og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Jeg regner med at med NoS så mener du egentlig lystgass, siden NoS bare er et firma... ;)

 

Det du får på moderne lystgass systemer er et system (noen ganger med egen elektronikk) som gir tilpasset mengde bensin sammen med gassen, noe som skal gi riktig blanding osv.

 

Se litt på sidene til ZEX (http://www.zex.com)...

 

Hva deres kit inneholder...

 

FAQ's

 

Her er nett siden til NoS (Holley), står en del ting der og...

 

 

OK, så isteden for å stille tilbake tenningen hver gang man skal bruke litt lystgass for å unngå tenningsbank, kjører nos systemet bare inn med mere bensin... har jeg forstått det rett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Jeg regner med at med NoS så mener du egentlig lystgass, siden NoS bare er et firma... ;)

 

[/url]

 

Ehm......

 

NOS står jo for NitrosOxSyde eller no sånn....

Er iallefall en mix av nitrogen og oksygen ca 60/40 i blandingsforhold, noe som gjør at motoren får dobblet tilgang på oksygen som er den ene tingen som trengs for å få en "big bang" inni sylindern, et brenbart materiale er den andre...

 

Hadde vært moro å brukt 100% oksygen da.....:D

 

men det er vel ikke så trygt.....

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten rett, lystgass er NO2 (nitrogendioksid). Luft er en blanding av forskjellige gasser, de to viktigste er nitrogengass (N2) og oksygengass (O2) (forenklet sagt ca 79% N2 og 21% O2, de andre er det bare uvesentlige mengder av).

Når man da kjører NO2 inn i forbrenningskammeret i stedet for luft får man altså tilført betraktelig mye mer oksygen.

- '82 Lada 1500S/2103, vinterbilen.

- '68 Ford Mustang HT, hobbyen.

x '87 Lada 1600/2107, Dele-/lekebil (skrotet)

- '76 Lada 1500S (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

 

Ehm......

 

NOS står jo for NitrosOxSyde eller no sånn....

Er iallefall en mix av nitrogen og oksygen ca 60/40 i blandingsforhold, noe som gjør at motoren får dobblet tilgang på oksygen som er den ene tingen som trengs for å få en "big bang" inni sylindern, et brenbart materiale er den andre...

 

Hadde vært moro å brukt 100% oksygen da.....:D

 

men det er vel ikke så trygt.....

 

NOS = Nitrous Oxide Systems...............:D

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Torky

Nesten rett, lystgass er NO2 (nitrogendioksid). Luft er en blanding av forskjellige gasser, de to viktigste er nitrogengass (N2) og oksygengass (O2) (forenklet sagt ca 79% N2 og 21% O2, de andre er det bare uvesentlige mengder av).

Når man da kjører NO2 inn i forbrenningskammeret i stedet for luft får man altså tilført betraktelig mye mer oksygen.

 

Det er vel N20 ?

 

Ellers stemmer det at man får tilført vesentlig mye mere oksygen, som dermed gjør at man kan forbrenne mere bensin. Det er altså ikke slik at nitrogenoksiden selv er eksplosiv og på den måten gir mere effekt.

 

I tillegg til øket oksygenmengde vil også NOS kjøle ned bensin/luft-blanding, som igjen vil gjøre at det blir plass til mere oksygen.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, NOS er et firma: Nitrous Oxide Systems, som er eid av Holley.

NOS kan også brukes som betegnelse på Nitrous Oxide System, men det mest korrekte ordet er lystgass.

Alle som har sett "The Lost and The Ridiculous" har hørt setningen:

"Aj niid nås"... det han vel skulle ha sagt var "Aj niid A nås" dvs "Jeg trenger et lystgassanlegg"

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

 

NOS er ikke ett firma det er ett produkt fra holley;) og står for nitrogenoxid system som noen andre her også har sagt.

 

NOS var et firma før Holley kjøpte det opp(som de også gjorde med Weiand), Dale Vasnian som startet NOS var noen ganger i Norge på slutten av 70-tallet og holdt foredrag.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av lystgass (N2O) som en "prestasjonsforsterker" spores tilbake til

2. verdenskrig, som "nødbooster" for de allierte både for fartsøkning i lufta og for hurtigere høydeøkning. Imidlertid avtok myndighetenes interesse for stempeldrevne motorer etter oppdagelsen av jetdrift mot slutten av krigen. Sporadiske forsøk med bruk av lystgass som drivstoffsupplement i racerbiler fant sted i årene etter krigen, men siden forsøkene var hemmelige og strengt bevoktet, var befolkningen generelt ikke kjent med dette. På 70-tallet kom lystgassen endelig "ut av skapet" og ble et hett samtaleevne. Dette skyldes at en rekke entreprenører forsynte markedet med en del lystgass systemer som i beste fall kan sies å ha vært pålitelige og fulle av overraskelser! Det var på denne tiden at racerne og teknikerne Mike Thermos og Dale Vaznaian begynte å skjønne lystgassens potensiale - ved riktig bruk!

 

I 1978 grunnla Mike og Dale "Nitrous Oxide Systems, Inc." (NOS*) og resten er

historie! De fant ikke opp lystgass - de rett og slett perfeksjonerte bruken av den og hevet lystgassens status! NOS har alltid vært kjent for nøyaktige konstruksjoner, for kun å bruke materialer

av ypperste kvalitet, samt for å levere lettinstallerte "gjør-det-selv"-kit med lang levetid. Entusiastmagasiner som "Hot Rod", "Car Craft" og "Popular Hot Rodding" har vært viktige i jobben med å "spre det glade budskap" og gjøre lystgassen kjent for folk.

 

Opprettelsen av dragraceklassen PRO MOD** er kanskje hovedårsaken til lystgassens popularitet! Tidlige pioneerer som Charles Carpenter, Bill Kuhlmann og Robby Vandergriff holdt racefansen i åndeløs spenning med sine lystgasshow og stock-body biler. Og NOS var med og satte alle nye rekorder, som første "door-slammer" over 200mph, første 6-sekunder, osv. Faktisk har NOS vært leverandør av lystgassystem ved hver eneste viktige, rekordsettende racingbegivenhet.

 

I dag har NOS over 20 års erfaring med bygging og bruk av lystgassystemer og innehar derfor en ledende plass i denne industrien.

En stor del av firmaets suksess skyldes dets engasjement og innsats innen forskning. En annen nøkkelfaktor er NOS' samarbeid med og innsats for ledende racere og profesjonelle motorbyggere. Disses innsats har vært med å plassere NOS i det teknologiske toppsjikt. I begynnelsen av det nye millenium står NOS klar til å betjene sine kunder over hele verden med sitt enorme utvalg av lystgassystemer og muligheter.

Lystgas, N2O, ble oppdaget i 1772, men det tok lang tid før man greide

å nyttegjøre seg gassen i praksis. Man eksperimenterte med lystgass i

forbrenningsmotorer på 1920- og -30-tallet, men først under

2. verdenskrig ble lystgass brukt; både amerikanske, engelske og tyske

jagerfly brukte små doser lystgass for å øke motoreffekten,

spesielt i store høyder.

Etter krigen var det lenge stille rundt tema lystgass, selv om man vet det

ble brukt i motorsport "i det skjulte".

Først på 1970 ble lystgass for alvor et tema i bilsportmagasinene,

og snart kom ferdige "bolt on kit" på markedet. Ettersom lystgass gir

en markant økning av motoreffekten har den med få unntak vært

forbudt i motorsport.

 

Lystgass gir i seg selv ingern ekstra effekt. All energi (les hestekrefter)

kommer fra bensinen.

Den effektøkning som lystgass i kombinasjon med bensin gir, skapes

av to grunner:

1) Lystgass inneholder ca. 36 volumprosent syre, i motsetning til

atmosfæreluften som bare inneholder 21 prosent syre.

2) Når den flytende lystgassen ekspanderer i innsugningssystemet og

forbrenningskammeret kjøler gassen ned innsugsluften.

Da forhøyes densiteten og syreinnholdet øker ytterligere.

Begge punktene innebærer at motoren "tror" at den er mye større enn den er.

På tilsvarende måte kan man "lure" motoren med turbo- eller kompressormating.

Ved lystgassmating får en også en høyere forbrenningtemperatur, en raskere

reaksjonstid. Bensinen forbrenner raskere, altså må tenningen "bakkes av".

Lystgassen gir høyere forbrenningtemperatur, iblandt mer enn motoren tåler!

Temperaturen senkes ved å å kjøre motoren med drivstoffoverskudd.

Kun erfarne racers tør avvike fra regelen om drivstoffoverskudd;

det blir en del ekstra effekt med magrere blanding, og man leker med

motorens korte og raske vei til h......

 

Lystgassflasker fås i mange ulike størrelser.

De største brukes i PRO MOD dragracing. Jo større flaske,

jo enklere å holde et stabilt trykk. I tillegg varer naturligvis en stor flaske

lengre enn en liten. Snøscooters og motorsykler benytter mindre flasker.

Mange av disse flaskene har innvevde varmetråder som sørger for riktig

flasketemperatur. Det er flaskens temperatur som styrer trykket, og

lystgasstrykket avgjør hvilken mengde lystgass motoren får.

Det er m.a.o. veldig viktig å holde riktig temperatur i flasken.

Flaskevarmere fås kjøpt som (viktig) tilleggsutstyr.

OBS: Viktig å ha en trykkmåler man kan stole på!

S2 coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår