Gå til innhold

Stab stag bak home-made

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Halla folkens, jeg har planer med og lage stab stag bak slik som det er vist her (og da mener jeg ikke hele buret, men den som går fra demper tårt til demper tårn)

 

---->

 

Dsc03429s.jpg

 

 

 

Jeg har sveiseapperat og ett rør på samme dim som vist over og litt erfaring.

 

 

Men er dette en dum måte og stive opp bilen på? asså enten så kjøper jeg ett universalt stag som jeg setter bak over dempertårnene eller så gjør jeg det på den billigste måten og heller sveiser.

 

Noen ideer?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde er av en Volvo 240 jo,.....hvem sin er det?

 

Hvis du skal sveise fra tårn til tårn eller hjulbue til hjulbue,så trur jeg du må sveise de fast i et bur slik som det er gjort på bildene.....ellers trur jeg staget kommer til å gå igjennom eller forskyve seg.....

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med det stabstaget er at det sitter fast i buret som igjen sitter fast i bærende del (gulvet).

 

Det medfører at dersom en kraft skyver på staget fra venstre mot høyre, er det ikke høyre skjerm som motvirker den kraften. Det er det bærende gulvet som "holder igjen" slik at kraften IKKE skyver på høyre hjulbrønn.

 

Kun et løst rør mellom de hjulbrønnene har liten hensikt. En tilsvarende kraft som overnevnte vil bare overføres til motsatt skjerm og man er omtrent like langt.

 

Hvis du vil oppnå den samme effekten uten buret må staget forbindes med gulvet (på et sted gulvet er stivt nok, selvfølgeilg)

Hvis guvlet rett under staget er stivt nok er det kurant. Da lager do to "bein" ned til gulvet i hver ende av staget. For å unngå at firkanten gulv-bein-stag-bein parallellforskyver seg, setter du en kryssforsterkning inni den firkanten.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

De har gjort det på samme måten på forsiden her på bilforumet...

Med den Drag-R Skyline'n. Ser ikke ut til at det henger fast i buret. Det kan jo selvsagt hende at en skyline tåler mer enn denne bilen...

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig.

Nå skal ikke jeg påstå at det ALDRI vil hjelpe å sette et enslig rør mellom dempertårna. Men skal det hjelpe det aller minste må ihvertfall vinkelen mellom dempertårna og det bærende gulvet være kjempestiv, (noe den i utgangspunktet ikke er). Dempertårna skal ta opp hovedsakelig vertikale krefter. Et rør mellom tårna vil dytte horisontalt hvis det ikke er forbundet i gulvet.

 

Prøv følgende eksperiment:

Brett til en likesidet terning av et vanlig A4 ark og lim det fast med bunnen mot bordplaten. terningen sitter fast, men er svært lett å misforme/paralellforskyve dersom man dytter toppen av den til siden. Så skal dere stive av denne og gjøre det vanskeligiere å paralellforskyve den.

Prøvd først å sett en blyant vannrett omtrent midt inne i terningen, hengende fast i hver ende. Hjalp det? Nei, selfølgelig ikke. Prøv så å klipp til et lite rektangel av tykk papp, lim kanten av pappen fast langs undersiden av den vanrette byanten slik at pappen når ned til bunnen av terningen. Så limer dere nedreste kanten av pappen fast i bunnen i terningen. Nå blir den store terningen temmelig mye stivere, fordi blyanten henger fast i gulvet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvølgelig vil det ha en virkning, mere dess lenger opp du kommer, ville enten sveisa det fast rundt demperen eller laget en festeanordning som det er på kjøpestaga, men hvis det er 240 med stiv aksel så har det heller lite for seg, er det delt kan det være, men har ikke sett dette, hvis det er macphearson bak så hjelper det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår