Gå til innhold

Nok en tråde om mine problemer

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei og huff.

 

Ja, idag kjøpte jeg meg nytt innsug pga det gamle knakk... kommer hvem etter å ha kjøpt innsuget og skal montere det på... tar av det gamle, setter på deler som skal over til det nye... strammer til med riktig moment og riktig rekkefølge..... knas... der var det nye knekt også..... så nå sitter jeg her, uten penger,bil,eller skilter (skal leveres til oppbevaring)

 

Hva kan være feilen ? skjeve topper ? da skjønner jeg ikke hvorfor de kan ha blitt skjeve akkurat nå.... bilen har jo nesten bare stått i garasjen....

 

Takker for alle svar

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Æsj. Kan vell være at toppene har vært skjeve helt siden du var uheldig å fikk så mye turtall på motoren på rudskogen, og at dem bare har blitt dårligere med tiden. Du tok med det gammle innsuget når du kjøpte nytt?, er jo teoretisk mulig at det var noen små forskjeller på innsugene. Men er nå uansett mest sannsynelig at det er toppne dine som er skjeve. :(

 

Blir du Lada eier nå da? :(

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiiii, føler med deg.....

 

Jeg har også ødelagt noen deler med momentnøkkel tidligere, og er i ettertid mistenksom til skalaen på momentnøkkelen. I begge tilfelle var det samme billige utgave fra Biltema. Dersom du trekker til et eller annet til et gitt moment med en nøkkel du låner av noen, og så trekker til med din nøkkel på samme mutter etterpå får du en indikasjon på om skalaen er feil på din: Får du trukket til mer med din viser den trolig for lite. Den jeg brukte kastet vi!

 

Kan være verdt å prøve?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal noe til å knekke innsuget ved å stramme for mye (med mindre noe er skjevt). Min erfaring med alu innsug er at viss du stramer til for mye preser du bolten og eventuele skiver gjennom innsuget. (ja, har prøvd det, måtte bruke grådig stor skive etterpå)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor knakk innsuget??

Kom til å tenke på noe: er toppene dine blitt plan-frest? Hvis toppene er det bør også anleggsflatene på innsuget bli planet også! Høres spesiellt ut hvis toppene er så skeive at innsuget knekker ved montering...

Kan være at blokka har blitt topp-dekket en gang også, og da må også innsuget bli plan frest.

Forrige eier kanskje var klar over dette og ikke trakk til innsuget hardt nok og heller brukte litt mer paknings guffe...

 

Bare en tanke...

 

Så forresten bilen på fordtreffet på rudskogen- kul vogn!

Hadde jeg ikke hatt fullt opp med AMC biler hadde jeg handla en slik jeg å- er jo så utrolig mye snacks å få til de!:)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Hvor knakk innsuget??

Kom til å tenke på noe: er toppene dine blitt plan-frest? Hvis toppene er det bør også anleggsflatene på innsuget bli planet også! Høres spesiellt ut hvis toppene er så skeive at innsuget knekker ved montering...

Kan være at blokka har blitt topp-dekket en gang også, og da må også innsuget bli plan frest.

Forrige eier kanskje var klar over dette og ikke trakk til innsuget hardt nok og heller brukte litt mer paknings guffe...

 

Bare en tanke...

 

Så forresten bilen på fordtreffet på rudskogen- kul vogn!

Hadde jeg ikke hatt fullt opp med AMC biler hadde jeg handla en slik jeg å- er jo så utrolig mye snacks å få til de!:)

 

Ikke en dum tanke det der nei. :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Hvor knakk innsuget??

Kom til å tenke på noe: er toppene dine blitt plan-frest? Hvis toppene er det bør også anleggsflatene på innsuget bli planet også! Høres spesiellt ut hvis toppene er så skeive at innsuget knekker ved montering...

Kan være at blokka har blitt topp-dekket en gang også, og da må også innsuget bli plan frest.

Forrige eier kanskje var klar over dette og ikke trakk til innsuget hardt nok og heller brukte litt mer paknings guffe...

 

Bare en tanke...

 

Så forresten bilen på fordtreffet på rudskogen- kul vogn!

Hadde jeg ikke hatt fullt opp med AMC biler hadde jeg handla en slik jeg å- er jo så utrolig mye snacks å få til de!:)

 

Det knak i bakkant...rundt denne ene skruen.....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har forhørt meg litt om hva som kan være årsaken nå.

Hvis toppene eller blokka har vært planfrest og ikke innsuget og du har brukt de orginale gummiremsene i bakkant og forkant av innsuget så kan det ha blitt for mye spenn i innsuget pga av gummiremsene rett og slett er for høye- like greit å bruke silikon der isteden for gummiremsene.

 

Det du bør gjøre er å gjøre reint anleggsflatene mellom topp og innsug grundig (skal være fritt for rester av vakninger ol) Slipp ned innsuget uten å bruke pakninger og mål klaring mellom innsug og topp på begge sider. Klaringen skal være lik i forkant og bakkant av innsug. Kan også bruke stort skyvelær og måle avstand mellom toppene i forkant og bakkant av motor(målt på anleggsflater til innsuget)

 

Når du monterte toppene, var styre tappene i blokka(de små hylsene som stikker litt opp av blokka) der? Hvis ikke kan du ha fått montert en av toppene littt skeivt på blokka og da kan innsuget knekke...

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

har forhørt meg litt om hva som kan være årsaken nå.

Hvis toppene eller blokka har vært planfrest og ikke innsuget og du har brukt de orginale gummiremsene i bakkant og forkant av innsuget så kan det ha blitt for mye spenn i innsuget pga av gummiremsene rett og slett er for høye- like greit å bruke silikon der isteden for gummiremsene.

 

Det du bør gjøre er å gjøre reint anleggsflatene mellom topp og innsug grundig (skal være fritt for rester av vakninger ol) Slipp ned innsuget uten å bruke pakninger og mål klaring mellom innsug og topp på begge sider. Klaringen skal være lik i forkant og bakkant av innsug. Kan også bruke stort skyvelær og måle avstand mellom toppene i forkant og bakkant av motor(målt på anleggsflater til innsuget)

 

Når du monterte toppene, var styre tappene i blokka(de små hylsene som stikker litt opp av blokka) der? Hvis ikke kan du ha fått montert en av toppene littt skeivt på blokka og da kan innsuget knekke...

 

hmmm.... jeg har ikke brukt de gummiremsene, jeg bruker somregel sillicon. Styre tapper på blokka ?....det har jeg ikke sett noen styretapper på blokka.... måle avstanden kan jeg jo gjøre ja

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være 2 styre tapper/hylser pr topp/blokk side. Disse sitter rundt to av bolt hullene. Når du bytter pakninger legger du pakningen ned på blokka og da kommer styrehylsene opp igjennom pakningen, toppen(e) "tres" ned på disse hylsene og da sitter de på en måtet sentrert på blokka.

 

Hvordan gjorde du det? Måtte du holde pakning på plass og legge toppen oppå blokka og kuke litt for å få topplokk-boltene til å treffe igjennom pakningen?

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Det skal være 2 styre tapper/hylser pr topp/blokk side. Disse sitter rundt to av bolt hullene. Når du bytter pakninger legger du pakningen ned på blokka og da kommer styrehylsene opp igjennom pakningen, toppen(e) "tres" ned på disse hylsene og da sitter de på en måtet sentrert på blokka.

 

Hvordan gjorde du det? Måtte du holde pakning på plass og legge toppen oppå blokka og kuke litt for å få topplokk-boltene til å treffe igjennom pakningen?

 

Må holde pakkningen på plass ja..... ikke kuke litt,,,, kuke mye

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFF!! Ikke bra, da mangler du disse styrehylsene. hvis du setter toppene litt skeivt da så blir det feil avstand mellom toppene.

Dra på sarpsborg motorverksted å kjøp nye toppakninger og disse styrehylsene, det kurerer din apetitt for innsug! Kan godt komme ned å hjelpe deg med montering hvis du ønsker det!

Kan jo være mulig å få sveiset innsuget igjen, kan høre med en kompis som har tilgang på TIG apparat om han kan gjøre det for en symbolsk sum...

Fan, detta er fan meg kjipe greier!

 

Skal opp til en kompis som har en 302 i deler i kveld. Kan sjekke opp hvor mange og hvor styrehylsene skal sitte da.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

UFF!! Ikke bra, da mangler du disse styrehylsene. hvis du setter toppene litt skeivt da så blir det feil avstand mellom toppene.

Dra på sarpsborg motorverksted å kjøp nye toppakninger og disse styrehylsene, det kurerer din apetitt for innsug! Kan godt komme ned å hjelpe deg med montering hvis du ønsker det!

Kan jo være mulig å få sveiset innsuget igjen, kan høre med en kompis som har tilgang på TIG apparat om han kan gjøre det for en symbolsk sum...

Fan, detta er fan meg kjipe greier!

 

Skal opp til en kompis som har en 302 i deler i kveld. Kan sjekke opp hvor mange og hvor styrehylsene skal sitte da.

 

takk ;) setter pris på alt du gjør Vepsen !

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, syntes det begynner å bli trist å lese om alle problemene du har hatt med motoren i sommer!

kjipt å få nesten en hel "sessong" spolert av problemer som egentlig kunne ha vært unngått. Bare å sende PM hvis du trenger hjelp til å få greiene sammen igjen, kan jo kombinere en tur til særp med en tur til "söta bror"!

 

Har du mulighet til å poste ett bilde av den delen av innsuget som er knekt? litt lettere for han som evt skal sveise det å avgjøre om han er villig til å prøve å få det sammen da.

 

Prata med han som har en 302 i deler nå og hylsene satt på blokka hans. Skal ta ett bilde etterpå å poste det her ,så du får sett hvordan de ser ut. :)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår