Gå til innhold

Hvor mye koster det å godkjenne 100hk...

Ranger emnet


PetterJacobsen

Anbefalte innlegg

Originally posted by PrimeraSRI

Nei, men biler som trimmes som er eldre enn 96

Så du synes alle andre som har eldre bil enn deg fortjener å betale avgift når de trimmer bilen sin? La meg spørre om det kun er fordi du har en 96-modell og er grinete fordi du må betale avgift...jeg kan jo ikke se noe annen løsning (annet enn hvis du er komplett idiot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Så du synes alle andre som har eldre bil enn deg fortjener å betale avgift når de trimmer bilen sin? La meg spørre om det kun er fordi du har en 96-modell og er grinete fordi du må betale avgift...jeg kan jo ikke se noe annen løsning (annet enn hvis du er komplett idiot)

 

Latterlig... For det første gidder jeg ikke å trimme bilen min. For det andre er den til salgs og da skal jeg i hvertfall ikke trimme den og for det tredje så har jeg ikke sagt at noen fortjener det... Men jeg synes det er merkelig at staten ikke krever inn for de som er eldre enn 96. (Med tanke på hvor mye de kunne ha tjent. Og de er jo kun ute etter å tjene kroner.) Så ro deg ned lille venn...

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_BASS

Det er hele poenget med rettsstaten norge da, at ingen lover har tilbakevirkende kraft. Skulle de plutselig sendt ut regning til alle de som godkjente effektøkning før 96 også da?

 

Originally posted by PrimeraSRI

Nei, men biler som trimmes som er eldre enn 96

 

Hva skal jeg tolke dette som, annet enn at du er for flere avgifter? Han spør om de skulle sendt ut regning til de som godkjente effektøkning før 96, og du svarer "nei, men biler som trimmes som er eldre enn 96". Virker som du mener eiere av trimmede biler eldre enn 96 fortjener en regning ;) Det kunne jeg ikke skjønne hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har skjøt sammenhengen her. Les min første post og så leser du hans så min neste. Liker ikke at folk slenger rundt med dritt før de vet at de tolker ting riktig. Sjelden jeg gidder å bry meg om slike svar men ett sted går min grense også. Har på følelsen at du bare fikk for deg alt dette siden bilen min tilfeldigvis er en 96 mod.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

 

Hva skal jeg tolke dette som, annet enn at du er for flere avgifter? Han spør om de skulle sendt ut regning til de som godkjente effektøkning før 96, og du svarer "nei, men biler som trimmes som er eldre enn 96". Virker som du mener eiere av trimmede biler eldre enn 96 fortjener en regning ;) Det kunne jeg ikke skjønne hvorfor...

 

Det han sier er jo bare at "det er rart" at ikke staten skal ha penger fra biler eldre enn 96.... noe som jeg også syntes er ganske rart.... hvorfor akkurat fra 96 ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lovdata fant jeg ingen ting. Men det gjør jeg aldri :) På toll.no fant jeg http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/bil/statusendring.html fra 2001, regner med at den ble redigert da. For jeg mener med 99% sikkerhet at loven er fra før 2001. Så jeg tror fremdeles at den trådde i kraft 1996. Noen som har nummeret til bondevik så vi kan høre med han? :)

 

 

Hehe. B o n d e v i k var jo ett pent fjest ;)

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min, noe begrensede viten, så er det visst slik at en bil skal ha vært i Norge i 8 år, før den er fritt villt. Med andre ord så var det slik i fjor, at biler som var tatt inn før -95 ikke betalte noen ekstra avgift for dette, osv..Og dette flytter selg selvsagt, ellers vil jo ikke bilene bli åtte år gamle i dette landet..til neste år vil biler tatt inn før -97 slippe dette kjøret osv..

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nye avgiftsregler fra 01.01.96.

 

"luksusbil avgiften" gikk ned over natten.

Før 96 ble det avgiftsberegnet ut fra verdien ved import av bilen, slik som det er i Danmark. Danmark har det gamle avgiftssytemet som vi hadde før 1996. Det er derfor det er fordelaktig å ta inn bil fra DK

 

Etter 96 ble det vektavgift, HK avgift og volumavgift.

VOSJ Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg forstått det.

 

Regn ut avgifter på bilen som skal effektøkes:

 

Avgift på bilen hvis den skulle importeres idag kaller jeg "før"

Avgift på bilen med effektøkningen hvis den skulle importeres idag kaller jeg "etter"

 

 

Regnestykket blir:

etter - før = mellomlegget (avgift som skal betales)

 

Mellomlegget får du bruksfradrag på, altså hvis bilen har vært registrert mer enn 10 år i Norge; ingen avgift å betale. ( Dette er jo ikke tilfelle, siden '96 ikke er blitt 10 år siden ennå;) )

Har den vært registrert 5 år i Norge betaler du bare 35% av mellomlegget.

 

Satsene for bruksfradraget er:

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

Dette er tatt fra linken jeg refererte til tidligere i tråden og som PrimeraSRI refererte til i sin post:

http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/bil/statusendring.html

suck-squeeze-bang-blow...brilliant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår