Gå til innhold

Hjelp! Kadetten min går for tregt nå!

Ranger emnet


Insulin

Anbefalte innlegg

Originally posted by joppa

1200 ligger bredt på tørr asfalt tilogmed, med dårlige nok dekk ;)

så på vinteren er det ikke det største problemet.

 

men motor ja, det blir fort dyrt, en calibra/vectra turbo motor (som refereres til som "c20let") ligger på 20-25k vanligvis. du må da ha en girkasse som holder til denne motoren, det blir da enten "getrag 265" fra senator/monza 3.0 med løst clutch hus, da må du bytte clutch huset til et fra manta 1.8 4 trinns girkasse, så må en adapter plate lages mellom hus og selv kassa. videre må du ha en mellomaksel som passer, da blir det enten aksel fra kadett c 1600s AUTOMAT, eller en korta inn aksel fra manta gsi 5trinns, eller annen aksel med store splines på tuten som ska inn i kassa.

 

eller så kan du bruke en "r25/28" girkasse fra omega b eller hva den sitter i. eller r28 men da må du bygge om til hydraulisk clutch å no greier.

 

bakaksel kan du bruke fra kadett c 1600. samme med forstilling.

 

bremser er en annen historie, men hvis du ikke ska prøve å godkjenne det så sett på rekord 2.2i bremser.

 

så trenger du bundpanne og motorfester fra manta 1.8gt.

motorfster kan også brukes fra omega a, bundpanna kan også være fra ascona c men da må den sveises om bittelitt mener jeg.

 

du trenger også en fordeler flytter eller en annen lur løsning, slegge på torpedovggen og varme apparat funker også :P

 

men sånn kjappt regnestykke:

 

motor 25k

gir 4k

mellomaksel 2k

bremser 1.5k

bakaksel med diffbrems 5k

forstilling 2k

fordeler flytter 3k

motorfester og bundpanne 1k

 

da havner vi på 43500,- dette er veldig sirka priser, men det gir deg en idè av hva det koster å være kar :P

 

og det kommer altid ting i tillegg, pakninger, slanger, ledninger, støtdempere osv..

 

eller så kan du sette i en 2.0 8v ohc fra vectra/calibra/omega/astra/ascona

 

det letteste da er å kjøpe en omega a 2.0i og sette på ascona c bundpanne/manta 1.8gt og sette denne nedi med girkasse og det hele, måle til mellomakslingen og få laga til en. bruker du 1200 bakaksel må du sveise sperre på den så den ikke ryker, denne har veldig høy utveksling(4.11) i forhold til 1600(3.59 eller hva det er) så bilen vil ikke gå så fort men akse bra. ;)

 

3,89 er det i 1600 bak akselen!! ikke 3:59 som du tipper...

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda, har vel det... Masse jobb ja, den er jo kortet inn 25mm på hver side. Masse jobb med drivaksler osv da vettu, og det er modifisert litt innfestinger osv... Men det sitter mye bedre på i akselerasjon i allefall, ikke rukket å teste så voldsomt mye enda...

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by joppa

@Insulin:

 

er du litt lur så prøv å let opp en manta 1.8gt, for den har orginalt ohc motor, samma blokka som 2.0 16v. da har du bundpanne motorfester osv ;)

 

så setter du på bremser fra rekord 2.2i så har du en godbil som ikke har kosta deg skjorta ;)

 

Edit: seff selger du mantan og setter alt over i kanutten :D

 

Hehe...

Skal jo svarten ikke kjøre rundt i en Manta nei!

Kadett er best ;)

 

Men har ikke Manta 1,8gt noe interiør som passer inn i Kadetten i tillegg(stoler o.l), eller tar jeg feil?

Og passer mellomakslingen sånn nogen lunde fra den og over til kadetten, og er det 5trinns girkasse i den eller? Er det i så fall egnetli mulig å hente "det meste" fra en mante gt da?

 

"Kanutten" min (som du kaller den) har jeg faktisk gitt et navn da, men vet ikke hvor lurt det er å slenge det ut her til alle Opel-fanatikere, men here it goes: Kaputten. :rolleyes: :D

Men saaben som jeg har hatt het Latsaaben, og den var overhodet faktisk ikke lat, så jeg har det egentli bare med å finne ironiska navn på bilene mine, siden Kaputten faktisk funker som bare det;)

 

 

 

Etter å ha les denne posten ble jeg rett å slett nesten sliten!:o

Håpet jo på at det skulle komme noe som var informativt for meg, men var faktisk egentli 11 sider med mye fram og tilbake, og jeg er nå blitt redd for å bli skikkelig Opel-fanatiker, (noen litt firkanta meninger ute å gikk synes jeg), men for alt i verden vil jeg ikke starter den samme diskusjonen her om det skulle være mulig... ;)

 

 

Må bare legge til hvor fornøyd jeg er med Kaputten min;)

Eneste gangen han har fortjent navnet sitt var når jeg fikk stopp midt i huttiheita. (ble litt redd for å ikke klare å komme meg hjem da ja!)

Ikke forsto jeg hva det var heller, for den bare plutselig stoppet når jeg kjørte opp en bakke.

Fikk trillstartet den, men det samme skjedde når jeg prøvde meg på oppoverbakken igjen.

Prøvde å skifte batteri, men til ingen nytte. Følte meg litt hjelpesløs ei stund, startern ville jo og motoren var ikke i stå, så skjønte ingenting ei stund.

Litt etter viste det seg at det bare var ledningen til dynamoen som hadde hoppet litt av.

Gjett om det var ei som var lettet da! :D (hadde bare hatt bilen i ei uke da, så var redd jeg hadde kjøpt meg et stort problem).

 

Men det var tydeligvis bare et engangstilfelle, siden jeg bruker den hver dag til og fra jobb, som faktisk er over 6mil hver vei, og det ikke har blitt noe tull i ettertid;)

I tillegg har det jo blitt noen rundinger på meg, men ser ut som han tåler det fin fint;)

 

Og ja, kom jo på noe nå, kan høres ut som jeg har litt frieksos!

Er det isåfall kanskje bare å teite litt til på skruene som er ved manifoilen? Eller må jeg kjøpe ny pakning?

 

Tusen takk for alle svar som har kommet, er i grunn blitt en del mye klokere på kadetten ved hjelp av dere, så jeg akter heller ikke å slutte å spørre enda, før jeg har fått skikkelig has på dette. ;)

 

Mvh

(kadett) C-girl ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skidracer

En kompis av meg har Rally motorstyring og chip til en opel 2,0 (ex NMvinner Arne Røyneberg har hatt det før)

 

han skal ikke ha den, så vist du er interresert...

 

Lykke til med prosjektet! Skal du drifte noe med den?

 

Ser du kikker litt etter ae86 også! God ide!. er ikke vanskelig å finne. det er alltid en til salgs på:

 

http://www.toyotaextreme.dk (der jeg fant min:))

 

Ja, er absolutt åpen for å skaffe meg en AE86!

Er meningen at jeg skal prøve å lære meg å drifte litt med kadetten ja.

Er fornøyd med grusveiene ;) Får nemlig ikke kadetten til å slippe skikkelig på tør asfalt, og så har det faktisk ikke regnet til rette tider i det siste slik at jeg har fått tid til å testa noe særlig da.

 

Regner med at viteren kan komme godt med bare for å få litt "feeling" av hvordan dette funker. :D Så er det jo å foretrekke at jeg kanskje får skaffet meg en AE86 etterhvert. ;)

Vet at AE86`en er en skikkelig kul bil, Kadetten har nemlig for øyeblikket gjort meg blindet av kjærlighet, så jeg ser ikke noe annet en kadett, kadett, kadett!!! ;)

 

Men vet liksom ikke helt ossen jeg skal gå frem med tanke på at de må hentes fra utlandet sansynligvis...

Hentet du din selv eller fikk du noen til å gjøre det for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte til danmark med henger. ikke noe problem. betalte 10.000, med ekstra motor. bilen har dessuten en del godsaker montert.

 

så lenge man har det danske vognkortet, og kjøpekontrakt, samt kopi av selgers ID- papirer (f-eks førerkort) er alt i orden på tollen.

 

jeg betalte 1600 i moms, og må betale 16.000 i toll, når jeg har råd. i tilleg kommer 2500 til toyota norge for typegodkjenningspapirer, som du må ha for å få skilt.

 

selve det å finne bil, er ikke noe problem i det hele tatt. er alltid minst to til salgs på toyotaextreme.

 

Eneste som er med AE86 er rusten. de har bodykitt /sica-et eller annet guffe i alle karosseriskjøter, som trekker vann når de blir gamle. derfor kommer AE86 i 3 tilstander:

 

1: Rustsveiset

 

2: Rustsveiset for en stund siden, og klar for mer

 

3: Aldrig rustssveiset, og klar for dynga /eier som KAN sveise....

 

Min er i kategori 2. bilen er litt brun i innerskjermer, dempertårn, og uytterst i gulvplatene. ellers er bilen god som gull. kan ikke ødelege en toyota.

 

Min veier forresten 950 kg, med alt utstyr. el ruter, soltak, sperreaksel++ gøy da, med 140 hk og jevn vektfordeling :D

 

 

motorrum.jpg

 

interior8.jpg

 

bagfra.jpg

 

Syns du skal ha en sånn, jeg :D eneste jente-drifteren må vel ha 86?

 

Og hvis du skal drifte, bør du stikke innom drifting-forumet av og til. er mye nyttige tips der!

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben som har eller skal kjøpe KadettC for å trene på drifting i vinter :D

 

Men du blir vel flinkere, da vi kanskje har 2mnd med snø og 2mnd med isføre kontra det du har å trene på i Bodø.

 

Jeg missunner deg faktisk litt der, også selvfølgelig fordi du har fått kjøpt deg en KadettC ;)

 

Har du bilder foresten? (av kadetten).

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Insulin

 

omc og firkanta meninger ja, hehe. derfor det forumet her er så fint syns jeg, det er ikke så mange fanatikere.

 

men ja, du kan hente nesten alt over fra manta gt, prøv å bruk hele lengden på mellomaksel også, den skal egentlig kortes inn, men jeg tror du gjør klokt i og flytte motoren fram den lille biten den er for lang, for da slipper du og bygge om varmeapp og torpedovegg og stabbstag.

 

neh, manta gt har vel ikke no spess fint interiør, ikke de jeg har sett. gsi har fint interiør ;)

 

manta gt kom med både 4trinns og 5trinns, 4trinns er vel mest vanlig. rekord 1800 kom også med 4 og 5trinns, så den kassa kan du også bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Velkommen i klubben som har eller skal kjøpe KadettC for å trene på drifting i vinter :D

 

Men du blir vel flinkere, da vi kanskje har 2mnd med snø og 2mnd med isføre kontra det du har å trene på i Bodø.

 

Jeg missunner deg faktisk litt der, også selvfølgelig fordi du har fått kjøpt deg en KadettC ;)

 

Har du bilder foresten? (av kadetten).

 

 

Ja, får vel muligens litt lengre vinter her enn mange andre plasser ellers i landet :)

 

Skal se om jeg ikke får ordna noen bilder i løpet av dagen, har tenkt på det i flere dager nå, men bare ikke blitt noe av.

Har heller lakkert dørtrekket svart, for den "fine" beige fargen opp mot min orange bil ble litt for 70-talles til at jeg takklet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår