Gå til innhold

Blå Dioder i instrument belysning

Anders

Anbefalte innlegg

Originally posted by SunnyGTi2.0

Så dritfett ut det der!

Må nesten ha meg et sånt sett..

Men; Lysene i knappene i midtkonsollen vil jeg også ha blå. Hva slags dioder må jeg har her?

Sånn ser pærene og pæreholderene i knappene ut;

Jeg venter inn noen små LED`s til uken med ferdig innebygget motstand, for jeg skal bytte i varmeapparatet og et par brytere selv. (må nok frem med loddebolten da)

Da skal jeg fortelle deg om de passer eller ei. hapyhappy

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Kuli

Men det er jo mulig å bruke "kondomer" på pærene.

Det har jeg i mitt instrument. Rødt.

Pluss alle knapper,varmeapparatet og sigarett tenneren.

Hehe.. kan vel kanskje bruke selvlysende kodomer da, så lyser det fra knappene selv om strømmen er av ;)

Har selv slike plasthetter (eller.. kondomer..) på pærene bryterne i midtkonsollen, men de med blå hette lyser egentlig bare hvitt..

Kanskje det er mulig å skaffe tykkere hetter som gir lyset mer farge?

...eller bare kjøpe diodepærer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cyrog

Jeg venter inn noen små LED`s til uken med ferdig innebygget motstand, for jeg skal bytte i varmeapparatet og et par brytere selv. (må nok frem med loddebolten da)

Da har jeg fått mekka dioder i varmeapparatet!

Denne dioden:

ldiode2.jpg

ldiode.jpg

Ble loddet fast til:

varmeappl.jpg

Og da ga det slikt resultat:

varmeapp.jpg

Siden det er forskjell på + og - så måtte jeg sjekke med en prøvelampe for å finne + som jeg da loddet fast på rett sted. Diodene ble merket på det lengste benet som er pluss, til dette brukte jeg en tusj. så klippet jeg dioden til og bøyde beina slik at dioden ble liggende å "dingle" i rommet der pæra satt. Så var det bare å lodde i vei!

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2003 Toyota Rav4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Ble jo fett dette her cyrog!

Skal ikke se bort fra at det samme skjer med min ;)

Hadde vært dritbra

Edit: Om du vinklet dioden i bryteren fremover (mot utsiden av bryteren liksom..) ? Eller satt du den bare rett nedi?

Lyset var liksom slik det skulle være i den knappen der :)

Jeg ble veldig frnøyd!

Diodene ble montert slik pærene satt, mulig det er bedre å vinkle den, men det har jeg ikke testet.

Jeg klarte å ødlegge en diode under loddingen, fordi jeg måtte ta den ut igjen, og derfor ble den sikkert for varm.

Jeg monterte diode i nødblink bryteren, noe som var lite vits fant jeg ut, siden den lyser rødt uansett.... :D Det var denne dioden jeg skulle montere i tåkelysbryter, men diden den satt så bra så måtte jeg varme opp flere ganger, noe den ikke likte :/

Anyway, all in all, så ble det veldig bra!

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2003 Toyota Rav4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey, hey!

Digg.

Jeg har en 97 Primera P11 GX. Ser du har en P10, men passer disse også til P11??

Jeg vil ha det meste i blått. Hvis du gidder, list opp det du har og gi meg en pris.

Må ha det, bare må ha det..

Thanks

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by locked

har du 3 dioder som passer for å erstatte instrumentlyset i 240? (må lyse ca lik 5w pære..)

Blå såklart :D (tror diode 311 passer, men er ikke sikker..)

Hvis du har slike sokkelløse glasspærer så vil jeg anbefale deg Nr 316

Den gir et kraftig blått lys.

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2003 Toyota Rav4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kuli

Men det er jo mulig å bruke "kondomer" på pærene.

Det har jeg i mitt instrument. Rødt.

Pluss alle knapper,varmeapparatet og sigarett tenneren.

Det er en mulighet, men fargen falmer etter en tids bruk. Diodene derimot har en fin i fargen hele "livet" og de varer en del lengere enn vanlige pærer.

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2003 Toyota Rav4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by WhipeOut

Jeg har en 97 Primera P11 GX. Ser du har en P10, men passer disse også til P11??

Jeg vil ha det meste i blått. Hvis du gidder, list opp det du har og gi meg en pris.

Thanks

Hei, har sendt deg en PM, men 99,99999999% sikkert så har du tilsvarende pærer som kan byttes ut med dioder slik jeg har. Du må bare vite hvor mange du trenger, jeg TROR det er ganske likt på Nissan, så dvs da 4 el.5 stk 316 og 1 x 111, dette må du nesten sjekke opp selv :)

Så da kommer det på 399 eller 449 + frakt.

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2003 Toyota Rav4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cyrog: Var det deg jeg så kjøre E-18 retning oslo forbi sandvika i går eller forrigårs kveld?

Isåfall er det de "xenon look alike" pæren du selger du har på bilen din? Så jævli gromt ut hvertfall på den Primeran. Fikk lyst på sånne selv...

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Primera

cyrog: Var det deg jeg så kjøre E-18 retning oslo forbi sandvika i går eller forrigårs kveld?

Isåfall er det de "xenon look alike" pæren du selger du har på bilen din? Så jævli gromt ut hvertfall på den Primeran. Fikk lyst på sånne selv...

Hei, nei det var ikke meg, jeg venter de inn på lager, det er midlertidig utsolgt fra leverandøren. Jeg tror det kommer til å bli gromt selv. Jeg kommer til å holde dere informert når det er montert :D

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2003 Toyota Rav4

Lenke til kommentar
Del på andre sider