Gå til innhold

Lovlig eller....?

Ranger emnet

le0n

Anbefalte innlegg

Måtte kjøre bestisen halveis til sykehuset i dag pga at han fikk en kniv i magen (?!) , og skulle da møte ambulansen på halveien.

Så da gjorde de sitt og fikk han inn i ambulansen og sa at jeg bare skulle kjøre bak dem inn til sykehuset.

Det gjorde jeg jo, og hadde ganske godt over hundre noen plasser og 80-90 km/t i 50 sonenen gjennom sentrum.

Var dette lovlig? Vist jeg hadde blitt stoppa da, hadde jeg slippet unna med unskyldningen min?

Hadde forresten promille og (drakk kraftigt i går)..

Hvordan holder det? Dagen der på fylla lixom, men var nesten nødt og kjøre knivstukket kompis til sykehuset..

God nok unskyldning for og slippe unna?

*lurer og funderer*

ps. Det gikk bra med bestisen..heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå på http://www.lovdata.no og lese lov om nødverge og nødrett. Blir vel nødrett i dette tilfellet, men jeg ville ikke nevnt det for myndighetene hvis du kan la være ;) Spesielt ikke at du fulgte etter ambulansen etterpå. Det kan være straffbart selv i edru tilstand.

Godt mulig vegtrafikkloven også har noen punkter som vedrører dette.

Bra det gikk godt med kompisen din da :)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff da :(

Du gjorde jo det som var RETT!! hvis politiet tar fra deg lappen eller.no Så DRIT i dem !! du skal faen meg ha for å gjøre det du gjorde !!!

*klappe skulder*

men om det var lovelig etter div lover veit jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at de ikke ville brydd seg all verden om kjøringa til ambulansen, men at du fulgte etter den kunne de ha reagert på ettersom da hadde du lenger ikke en skada person med deg. Det at du hadde promille vil jo etter politiets mening si at du satte deg sjøl, kompiss'n din og alle andre trafikkanter i fare..... så det hadde kanskje ikke vært så veldig heldig det heller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sporer jo litt av her da men kan da sikkert kjøre deg til sjukehuset en tur om noe skulle skje med deg.. hehe.. hvis det gjør att du føler deg tryggere.. hehe :D

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjorde var lovlig helt til du leverte fra deg kameraten til ambulanse folka, det at du fulgte etter ambulansen i høy fart og med promille hadde/kunne politiet bøtelagt deg for.. Men har vært i situasjoner hvor politiet også har sett gjennom fingrene for dette.. Men for å si det enkelt, ambulanse personel kan ikke gi deg myndighet til å bryte loven etter at den skadde er tatt hånd om av kyndig personel.. Så blir det opp til politiet å tolke loven hvis du hadde blitt stoppet.. Ikke alle som er rasshøl vet du, selvom det er mange av dem.. :D

1. Nå med Audi S2 coupe. ADU og lettere trim :)

2.

3. Takk til:

4. JCS RACE TECH for lån av utstyr og veiledning.

5. :- 91 Audi S2 Coupe. Lettere modifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider