Gå til innhold

Kjølevæske


Knusern

Anbefalte innlegg

Pga et overkokingsproblem er det ganske mye vann i mitt kjøleanlegg på min DOHC 2.0i motor, så jeg må vanne ut alt sammen og få på ordentlig frostvæske før vinteren setter inn.

 

Og hvis det er noen der som veit hvilke propper som skal ut for å tømme hele anlegget, og om motoren skal gå osv når jeg fyller på nytt så hadde det vært fint. Fint om jeg fikk en grundig beskrivelse

 

gidder ikke betale 800 spenn for det hos Røhne og Selmer

 

 

;)

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal tømme ut kjølevesken og fylle på nytt så skal bilen være av e eg nokså sikker på. Men for å få ut alt så er det bare å skru opp en plastisk bolt nede i høyre hjørna på radiatoren.. Det e det iallfall på min radiator.

 

bolten er svarte med et stort flat hjern mønster...

 

du kan isje unngå å se an viss du ser etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp av nedre radiator-slange og tapp av vannet.

Fyll opp reint vann og start opp, gå varm, sjekk at varmeapparatet funker.

Tapp så av vannet igjen, alt.

la den kjøle seg ned, fyll opp med 50% rød frostvæske(G30).

Sjekk at alt funker(vifter, v.app. etc.) og press noen runder på stripa.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal helst vaere frost veske paa bilen til all tid og ikke bare til vintern. 2 grunner her :

1.Radiatoren ruster uten frost veska

2. Vannet koker ikke over saa fort som det gjoer uten frost veske.

+ Naar frost veska blander seg med vannet oppstaar det en kjemisk reaksjon!

 

Da jeg kjoerte uten frostveska med bilen min kokte alt vannet i kjolings systemet bort!

 

 

:cool:

Jeg vil ha Sierra :'( !!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt fullt klar over, men det er ikke pga radiatoren, men for at alu-deler skal irre vekk, eller korrosjon generelt inni motoren, samt smøring av simmering i vannpumpe og for å forbedre kjøleevnen.

Det jeg mente var å skylle systemet først.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår