Gå til innhold

Grøftelys

Ranger emnet

Satrixen

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestillt meg et grøftelys/tåkelys-sett til golfen. Håper jeg får det innen lørdag så jeg lurte på om noen kan fortelle meg hvordan dette kobles. Må man demontere "dæsjen" for å få koblet til bryteren? Og i tilfelle hvordan gjøres det? Hvis det er noen som har montert dette settet så setter jeg pris på om noen kunne fortelle meg hvordan det gjøres :D

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan koble en ledning fra hver av lyktene dine og ned til de nye tåkelysene... da får du det direkte koblet som de gamle tåkelysene i lyktene dine...

MEN om du gjør det på denne måten, så må du ta ut tåkelys-pærene i hovedlyktene... du kan ikke levere strøm til to sett tåkelys, da vil du "grille" ledningsnettet...

Dersom du ønsker tåkelys både "oppe og nede" må du eventuelt bare ta et stikk fra de eksisterende tåkelysene og bruke dette som styrestrøm til et rele, som du igjen da må mate med strøm fra batteriet... Litt mer ledninger dette, men greit nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hella har jo et sett med brytere der du har en trådløs bryter til tåkelysene... denne kan du jo da sånn sett montere hvor som helst...

Alle har dessuten tåkelys bak på bilen... noe du sikkert ALDRI bruker.. du kan jo da sånn sett bruke denne posisjonen på lysbryteren din til å slå av på tåkelysene foran og bare ta ut tåkelyspæra bak...

Legge ved to linka te deg som du kan kikke på... med tanke på kordan du ska gå fram for å montere opp lysa dine...

http://rs4-380.tripod.com/install.html

http://www.isber.ucsb.edu/~randall/gallery/jetta_fogs?page=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville i sikkert gått for å legge opp en ny bryter inne i bilen... denne trenger jo ikke å være spesielt stor, og du kan jo skjule den eksempelvis oppunder sikringsboksen eller noe sånt... tåkelysene må du jo uansett slå på, på en eller annen måte, eventuelt kan du jo koble styrestrømmen til denne bryteren fra en plass der du kun har strøm når tenningen står på, slik at de "alltid" står på når du har bilen igang... men samtidig har mulighet til å slå dem av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestillt det settet uten fjernstyrt bryter. Kan vel ikke bruke posisjonen som går til tåkelys bak da den posisjonen kan bare brukes når hovedlysa står på. (Ikke park..) Ja er nok like greit å legge opp til en ny bryter inne i bilen. Vet ikke hva slags bryter som følger med men det er sikkert kurrant nok.

Så på de linkene du har lagt ved, trodde ikke det var så mye arbeid å montere lysene. Innerst inne trodde jeg det var bare å bytte ut dekslene :eek: Er vel like greit å jekke opp bilen enn å begynne å ta av fangeren..?

Men det skal være noe se..! :D Vet KingB har tåkelys i orginalfangeren. Du har ikke lyst å fortelle enkelt hvordan du gjorde det..?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tåkelys sett fra Hella i dag. Det inneholdt bare Hella Micro DE lamper, kabel, rele og bryter. Det var ingen deksler med! Hvor kan jeg få skaffet det? Er lei å begynne å skjære ut i orginaldekslene, da det heller ikke kommer til å bli noe bra... Trenger derfor deksler der de micro de lampene passer rett inn. Det må vel være mulig å få kjøpt slike løst..? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

Hella Micro DE lysene kommer i to varianter.. Den ene som er generell (koster ca 700,-) den andre er spesiellt til Golf IV med dekslene (koster ca 2000,-)

Er litt i tvil om du får kjøpt dekslene utenom disse settene...

Men hvorfor ikke bygge nye gitter-deksel selv? Det e jo mykkje finare og billigare... Fjern alle plastdeksla og bytt ut med gitter...

Ska sjå om i finn igjen bilda fra mitt ombygnings-prosjekt på den gamle fronten... Blei kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan stemme. Ga litt under 700 kr for settet. Har svart netting utenpå orginal dekslene jeg nå. Men hvordan får jeg festet nettingen til fangeren da? Og sitter tåkelysene godt nok fast utenom å feste de i dekslene?

Hadde vært kjempefint om du kunne legge ut noen bilder!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du litt bilder av mitt "prosjekt"

Det tok meg en ettermiddag og fikse lage istand dette gitter greiene... total kostnad kom vel på:

670,- for hella lyktene

70,- for gitter på bilextra

45,- tube med sikaflex

+ diverse skruer og noen aluminiumsplater til å lage fester av...

Gitteret som jeg kjøpte

Gitter.jpg

baksiden av det "midterste" hullet i fangeren... som du ser har jeg lagt gitteret foran de vertikale støttene og klippet gitteret så det ligger en liten knekk bakover... Denne knekken var det jeg limte med sikaflex

Baksiden.jpg

her ser du hvordan jeg festa tåkelyset i fangeren, og til alle dere som lurer på om lyset står og rister når jeg fester det sånn. NEI!! det rister ikke, selve tåkelyset er laget i aluminium og veier sikkert ikke mer enn 30g, så dette står stødig og fint, som du kan se har jeg også montert lykten så langt ut på siden og så langt ned som mulig... dette for at bilen ser lavere ut når grøftelysene står langt ut til siden og lavt på bilen...

festeavlykt.jpg

Dersom du har en 1.8T har denne intercooler på venstresiden, her må du klippe vekk litt av den gummien som er foran den for å få plass til grøftelyset, har markert det med en rød ring, på andre siden er det to horn, du må skru av det ene av de to og snu det opp ned da dette også kommer i veien litt.

Intercooler.jpg

På dette bildet er jeg nesten ferdig... Gittert i de to ytterste åpningnen monterte jeg i samme avstand innover som det som er i midten. her er det bare og bruke litt tid og bøye og klippe til så det passer. Husk på den "leppen" som du bretter innover hele veien da så du har noe og lime fast gitteret med

medgitter.jpg

her er den forsåvidt ferdig

endaetferdig.jpg

samme her

Rettforfra.jpg

og her... litt mer fra siden... her ser du også hvor langt inn jeg monterte gitteret... og hvordan jeg klippa rundt lykta

Rundtlykta.jpg

her er et med fangeren montert på igjen og med lysene tent...

syns det ble skikkelig bra jeg, og ser MYE bedre ut enn de stygge orginale plastgreiene som er i fangeren orginalt

Golf4.jpg

og her er et av bilen sånn som den så ut tidlig i prosessen... 2 år siden ca... men du får et godt inntrykk av hvordan gitteret og grøftelysene så ut...

Golfenimolde.jpg

Når det gjelder klippingen av gitteret generelt så begynte jeg med en avbiter, men denne bare bøyde gitteret for hver gang jeg klippa... fant ut at en vanlig papirsaks funket mye bedre på det tynne alugitteret... og til klippingen rundt selve linsen på lykta, var en negleklipper perfekt til jobben!

har du flere spørsmål så bare kom med dem!

mvh Trond W

Lenke til kommentar
Del på andre sider