Gå til innhold

Skal kjøpe bil. Trenger litt hjelp (kontrakt)

Ranger emnet

Cathan

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at det er 55000 kroner i heftelser på bilen og når jeg snakket med noen fra Brønnøysund(registeret) sa de at jeg kunne skrive en skikkelig kontrakt med eier at de hadde beholdt heftelsene også

måtte jeg sende en kopi av kontrakten til Brønnøysund sånn at de fikk satt heftelsene over til tidligere eier igjen

Noen som har en ide om hvordan jeg kan skrive kontrakten om heftelsene?

Kommer til å skrive ut denne dra dinside.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Er det ikke slik at heftelsene alltid følger bilen, fordi panthaver skal ha sikkerhet?

Det var det jeg også trodde, men hun jeg snakket med hos brønnøysundregisteret sa at vi kunne skrive en skikkelig kontrakt. Da ble heftelsene flyttet over på eieren på bilen. Da skriver jo eier under på at de beholder de 55000 i heftelsene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt, er at dersom en bil har heftelser på seg, og du kjøper bilen med heftelsene, vil dem som har lagt panten i bilen kunne ta tilbake bilen, selv om det er ny eier på bilen. Det at du har en kontrakt på at gamle eier vil beholde heftelsen, vil ikke slå gjennom, da panten er tinglyst. Da gjelder ingen kontrakt mellom deg og tidligere eier.

Kjøpe selv en bil med heftelser for en stund siden, og undersøkte dette litt. Det var det jeg fikk til svar. Jeg fikk eieren til å cashe ut panten før jeg kjøpe bilen, sånn at det ikke stod noen heftelser på bilen da jeg kjøpte den. Da slapp jeg i alle fall noen fallgruver. Men der er jo ikke alle som har anledning til å gjøre det.

Har forøvrig hørt andre fortelle om at det å kjøpe bil med heftelser ikke skal være noen problem.

Ta en ekstra telefon til brønnøysundsregisteret for å være på den sikre siden.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cathan

Satser på at det hun hos brønnøysundregisteret mener det hun sier og at de ikke hadde sagt haha når jeg sender kontrakten opp til de. De har vel såpass peiling de som driver med det.

Jeg har jobbet i bank og behandlet billån hvor det er pant i bil, så jeg vet bedre hva som er juridisk bindende med tanke på billån. Brønnøysundsregisteret er ett register og har ingen myndighet til å fjerne pant i bil, det er kun den som eier bilen som kan. Den som eier bilen du skal kjøpe - er banken til tidligere sjåfør på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider