Gå til innhold

merkelig "klakkelyd"

ViceGuy

Anbefalte innlegg

vet ikke om noe bedre måte å beskrive lyden som irriterer meg enn "klakkete". Den dukker jaffal opp innimellom (mest hørbar i hastigheter under 30 km/t) når jeg slipper opp gassen men også noen ganger når jeg kjører i en dump. Er lissom vilkåerlig når lyden kommer, ikke noe fast mønster. Har funnet ut at det ikke er drivakslene som lager lyden, for meg så virker det som det er noe midt under eller i bakkant som lager denne lyden (selv om jeg har tenkt på om det kan være "klikk-klakk" stagene forran). Noen som har noen tips om hva dette kan være?

Når dette er sagt så skal jeg skifte både bærekuler og stab-stag foringene forran, men kan disse delene forårsake en sånn lyd? Eller kan det være i forbindelse med giroverførings-staget?

Takknemlig for alle hint (Mondeo: Du kjenner kanskje til dette best?)

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ViceGuy

vet ikke om noe bedre måte å beskrive lyden som irriterer meg enn "klakkete". Den dukker jaffal opp innimellom (mest hørbar i hastigheter under 30 km/t) når jeg slipper opp gassen men også noen ganger når jeg kjører i en dump. Er lissom vilkåerlig når lyden kommer, ikke noe fast mønster. Har funnet ut at det ikke er drivakslene som lager lyden, for meg så virker det som det er noe midt under eller i bakkant som lager denne lyden (selv om jeg har tenkt på om det kan være "klikk-klakk" stagene forran). Noen som har noen tips om hva dette kan være?

Når dette er sagt så skal jeg skifte både bærekuler og stab-stag foringene forran, men kan disse delene forårsake en sånn lyd? Eller kan det være i forbindelse med giroverførings-staget?

Takknemlig for alle hint (Mondeo: Du kjenner kanskje til dette best?)

Slitte motorfester? gjerne det i bakkant.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, det er nettopp byttet. Glemte å si at jeg også har sjekket at eksos-anlegget ikke slår inni noe.

Skal læfte opp ræva å sjekke litt i morra kveld

1986 Yamaha XJ-600

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jackpot

hvis den kommer når du slipper gassen kan det være en o-ringen som sitter etter grenrøra og før kat.'n..

men det er mer 'klunk' lyd ;)

koster drøy hundrings eller no på ford..

Ja der var du inne på noe, hadde samme problemet selv..

hos meg var halve o-ringen nedi røret..

Man får også lyden ved å dytte i eksosrøret.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jackpot

hvis den kommer når du slipper gassen kan det være en o-ringen som sitter etter grenrøra og før kat.'n..

men det er mer 'klunk' lyd

koster drøy hundrings eller no på ford..

Vanskelig å bytte Jackpot? Må vel ikke ned med hele røret vel? :rolleyes:

Klunk å klakk er vel egentlig ganske likt vel blah

Originally posted by Mondeo

Tipper på den jævla "o-ringen" under manifolden jeg også

Takk Mondeo, da skal jeg prøve det... bare se om Jackpot svarer meg hvor vanskelig det er hehe Er en datamann (men har mekka mye granada) så det er lenge siden jeg har skrudd, å ungår egentlig å skru på nye biler (les: trangt å jævli)

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mondeo, da skal jeg prøve det... bare se om Jackpot svarer meg hvor vanskelig det er hehe Er en datamann (men har mekka mye granada) så det er lenge siden jeg har skrudd, å ungår egentlig å skru på nye biler (les: trangt å jævli)

Løsne to muttere og to strikk så er du der :)

dvs løsne på mutterene som holder sammen grenrøret og røret ned til katalysatoren.

Og løsne begge strikkene på katalysatoren slik at du får den litt ned, er du uheldig er o-ringen knekt og ligger nedi

røret, og da må du løsne de to boltene rett etter katalysatoren også og ta den ut..

Ellers en ganske grei jobb så lenge ikke alt er rusta så jævli, bør være unnagjort på en times tid.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får leke "mekanikker " til helga da *SUKK*

Men tenkte på en ting, om det nå er den o-ringen som er dårlig på bilen min, skulle jeg da ikke ha en eksos lekasje der (fising eller lignende)? Min virker helt tyst og tett

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får leke "mekanikker " til helga da *SUKK*

Men tenkte på en ting, om det nå er den o-ringen som er dårlig på bilen min, skulle jeg da ikke ha en eksos lekasje der (fising eller lignende)? Min virker helt tyst og tett

Blir ikke lekkasje om den er "slitt":)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så stort problem å skifte den.. :)

tok av varmeskjoldet foran grenrøra, hadde bilen på bukk/grav.. mao skifta den før jeg fikk på plastikken hehe.. ;)

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jackpot

er ikke så stort problem å skifte den.. :)

tok av varmeskjoldet foran grenrøra, hadde bilen på bukk/grav.. mao skifta den før jeg fikk på plastikken hehe.. ;)

Må ta av varmeskjoldet ja... hmmmm ser lissom for meg skruer som knekker da :eek:

Hva med lamdasonden, må den kobles ut eller noe også da kanskje? :confused:

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme problemet med min 97 fiesta.. klakkelyd som kom når jeg kjørte over humper og der var små ujevnheter i veien... helst i lav fart.

Lyden forsvant i det jeg byttet de linkstagene som går i fra demperen og ned til stabstaget (med kuler på hver side av staget)

Prøv det først du før du plukker alt under panseret fra hverandre

( ) 06´ Audi A4 Avant 1.9tdi S-line

(x) 06´ Bmw 325iA touring

(x) 04´ Audi A4 Avant 1.8T Q S-line

(x) 98´Audi A3 1.8T ambition

(x) 97´ Ford Fiesta mk4 - ms-design

Lenke til kommentar
Del på andre sider