Gå til innhold

Bytte reg reim 98 A4 Tdi?

Ranger emnet


jørn bergflødt

Anbefalte innlegg

Jeg spurte på ØMV - Østlandske MotorVerksted HVORFOR man skal skifte strammehjulet. Det er fordi at det er et lager inni det. Når du etterpå står og vrir på det nye og det gamle merker du hvorfor :)

 

Når det gjelder vasspumpa er det vel fordi at du må fjerne reg.reima, remskivene og/eller det bakre dekslet til regreima for å komme til skruene. TROR jeg. Jeg har byttet reg.reim for ett år siden, og og nå skal jeg til med vasspumpa. Håper det går greit nå som jeg kan rutinen.

 

Tips til bytte av regreim. HAYNESBOK! Der står det om enn noe tungvint, åssen du gjør det step-by-step. Også har de tips til hvordan du lager verktøy selv hvis du ikke får lånt et sett. Nå viser det seg at Biltema HAR et ferdig sett med alle verktøyene til 129,- s203 i katalogen; Timing-kit for dieselmotorer. Kjøp det samt to stk bladsøkere til 20,-/stk. Da har du alt du trenger.

 

Gjør-det-selv varianten: 1stk 4,5mm tykt flat/vinkeljern lengde 15-20 cm(bredden på VAG-toppen, 2stk bladsøkere eller shims/metallflak med kjent tykkelse, 1stk rund stang eller skrutrekker som passer inn i et visst hull på dieselpumpa.

 

Popp av proppen oppå girkassa, finn ØDP(et hakk på svinghjulet, da skal pinnen passe i et hull på dieselpumpa og dieselpumpedrevet, jernet på 4,5 ev det ferdige settet skal passe i enden på kammen. Står kammen oppned vil det ikke passe. Så skal du dreie motoren til kam-verktøyet butter. Da måler du klaringen "på andre siden". Er den 2mm skal du bruke 1mm bladsøker på hver side av kam-verktøyet. DA står kammen i ØDP.

 

Nå er det trygt å pelle av reg.reima. På _MIN_ VAG 1.9D er det løs kon på remskiva til kammen. Da skal dette løsnes og løpe fritt når du spenner opp reima med strammehjulet. Når det er gjort strammer du kam-drevet. Så fjerner du verktøyene og dreier motoren rundt 2-3 runder før du tester timingen med verktøyene. Jeg gjorde det mange ganger da jeg ikke helt stolte på egne kunnskaper ;)

 

Lykke til :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Jeg spurte på ØMV - Østlandske MotorVerksted HVORFOR man skal skifte strammehjulet. Det er fordi at det er et lager inni det. Når du etterpå står og vrir på det nye og det gamle merker du hvorfor :)

 

Når det gjelder vasspumpa er det vel fordi at du må fjerne reg.reima, remskivene og/eller det bakre dekslet til regreima for å komme til skruene. TROR jeg. Jeg har byttet reg.reim for ett år siden, og og nå skal jeg til med vasspumpa. Håper det går greit nå som jeg kan rutinen.

 

Tips til bytte av regreim. HAYNESBOK! Der står det om enn noe tungvint, åssen du gjør det step-by-step. Også har de tips til hvordan du lager verktøy selv hvis du ikke får lånt et sett. Nå viser det seg at Biltema HAR et ferdig sett med alle verktøyene til 129,- s203 i katalogen; Timing-kit for dieselmotorer. Kjøp det samt to stk bladsøkere til 20,-/stk. Da har du alt du trenger.

 

Gjør-det-selv varianten: 1stk 4,5mm tykt flat/vinkeljern lengde 15-20 cm(bredden på VAG-toppen, 2stk bladsøkere eller shims/metallflak med kjent tykkelse, 1stk rund stang eller skrutrekker som passer inn i et visst hull på dieselpumpa.

 

Popp av proppen oppå girkassa, finn ØDP(et hakk på svinghjulet, da skal pinnen passe i et hull på dieselpumpa og dieselpumpedrevet, jernet på 4,5 ev det ferdige settet skal passe i enden på kammen. Står kammen oppned vil det ikke passe. Så skal du dreie motoren til kam-verktøyet butter. Da måler du klaringen "på andre siden". Er den 2mm skal du bruke 1mm bladsøker på hver side av kam-verktøyet. DA står kammen i ØDP.

 

Nå er det trygt å pelle av reg.reima. På _MIN_ VAG 1.9D er det løs kon på remskiva til kammen. Da skal dette løsnes og løpe fritt når du spenner opp reima med strammehjulet. Når det er gjort strammer du kam-drevet. Så fjerner du verktøyene og dreier motoren rundt 2-3 runder før du tester timingen med verktøyene. Jeg gjorde det mange ganger da jeg ikke helt stolte på egne kunnskaper ;)

 

Lykke til :)

 

Tusen takk for et nydelig "leserbrev" hehe:D

 

Er en kamerat a meg som skal gjøre det, så jeg printer ut denne siden jeg, og gir den til han.

 

Blir litt innviklet for meg dette!

 

Men takk for svar!

 

Jørn

06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line

 

Protected Movement - with Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår