Gå til innhold

Kjøp av kompressor

Ranger emnet

Fox

Anbefalte innlegg

Han far i huset skal investere i en kompressor. Mest for å ha tror jeg :) Men hva skal vi se etter? Jeg har lyst til å prøve å lakke litt smådeler til bilen (fangere etc.) ved siden av å kunne bruke den til montering av dekk og annet bilarbeid. Tror ikke det blir noe svære greier siden den mest kommer til å stå til pynt. Men noen tips er greit å få med. Biltema er vel det første stedet vi titter. Eller?

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Kjøpte en fra Biltema selv, fungert helt 100% den.

Forøvrig til salgs pga bytte til mye mindre garasje:(.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=43657

2500kr, eneste defekten er det lille hjulet foran.

men husk at den er 3fas da, hvis du ikke har det i garasjen din da

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PrimeraSRI

Han far i huset skal investere i en kompressor. Mest for å ha tror jeg :) Men hva skal vi se etter? Jeg har lyst til å prøve å lakke litt smådeler til bilen (fangere etc.) ved siden av å kunne bruke den til montering av dekk og annet bilarbeid. Tror ikke det blir noe svære greier siden den mest kommer til å stå til pynt. Men noen tips er greit å få med. Biltema er vel det første stedet vi titter. Eller?

Bare pass på å få en som leverer nok luft. Sprøytelakkering trenger såvidt jeg vet ganske høyt volum av luft. Blir jo dumt å kjøpe kompressor som man knapt kan bruke fordi den var for liten. Biltema sine kompressorer skal visst være ypperlige til privatbruk.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt den 2 sylindra 50liters Biltemakompressoren selv.

Har prøvd å lakkere en spoiler samt en front med lakksprøyta som koster ca. 200,- ellerno (også på BIltema).

Det er ingen problem med kompressoren da denne lakkspøryta ikke trenger så mye luft virker det ikke som, men er ikke helt fonøyd med sprøyta da, synes det kommer for mye lakk og ser ikke ut til at lakkmengden kan justeres? Sprøyta det er snakk om er denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1003&iItemId=17652

Tror dere det vil bli bedre resultat med denne sprøyta?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1003&iItemId=17654

Det står jo forresten at det er variabel lakkmengde på den førstnevnte der også, men den hadde bare to justeringsskruer etter hva jeg kan forstå. Og den ene justerte om sprayen skulle være sirkulær eller "flat", den andre skruen justerte radiusen på sirkelen eller lengden på sprayflaten.

Tror dere forresten den 50 liters kompressoren som har 260l/minm fri avgitt luftmengde klarer å hanskes med den andre sprøyta der som trekker 250 liter pr. min? Bør vel kanskje gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ikke en som gir mindre enn 500 liter/min....

og 8-10 bar.....

har du ikke de 6-7 tusen til å handle for , så vent....

du får mye større glede av den som er større, til alt du har tengt å bruke den til.....

Har selv 1 kompressor på 600 l/min og en på 830 L/min.... fra 1957, en atlas copco som ennå er helt topp stand.

men lykke til....:D

PS::::: VIKTIG...... kjøp alltid lakksprøyte med overkopp... for da får dere brukt opp all lakken å sprøya er 10 ganger lettere å holde helt rein.!!!!!!!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, forsåvidt greit poeng der, men jeg skjønner ikke hva man skal med så forferdelig stor kompressor?

Når vi kjører lakksprøyta vår med 4 bars trykk så jobber bare kompressoren innimellom, den slår inn ved 7 bar og kutter ved 9 bar i tanken, dvs. det er jo alltid stabilt 4 bar på sprøyta...

Ingen som har adresse til noen webshops i USA ellerno som selger lakksprøyter som kanskje er litt bedre enn den jeg har kjøpt på Biltema? Ser for meg at også slikt er billigere i statene enn her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert noen som selger lakkprodukter i trondheim? Jeg kjøper mitt utstyr på en slik plass sammen med lakken jeg kjøper.

Eller du kan prøve norautolakk i Larvik, han selger alt mulig og sender sikkert til deg der oppe...........

Skal man bare kjøpe presse for å lakke???

Da blir det jo billigere å levere delene til lakking, å få et bra resultat, framfor å stå å kodde hjemme igaragen!

Kjøper dere en stor en så kan den brukes til alt mulig......muttertrekker,sandblåsing,sliping, fresing, bare noen ting som vil ha mye luft.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annenmulighet er:

Kjøp 3 presser til 1000kr stk på obs el.

koble dem sammen men luftslange. Det koster deg 3000kr med 3 års garanti. du får med slange og alt mulig x 3. Du får da 3x1.5hk motor med 3x25l tank. billig. og de er 1fas. Det fine er hvis du trenger luft ett annet sted er det bare å slenge den ene i bilen og bruke den. Du slipper med andre ord og bære 100kg...

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider