Gå til innhold

Bensinpumpe trøbbel , hjelp !

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Klokka er nå 08.00 å jeg sitter her som en kuk. Klokken 6 i morges satt jeg meg inn i bilen og skulle kjøre inn til narvik å gå på skolen ( 2 timers kjøring) , jeg vrir rundt tenninga og starter bilen. Bilen starter men stopper etter bare et par sekunder.

 

Jeg vrir rundt tenninga og hører at den vanlige summinga fra bensinpumpa er borte, dette skjedde en gang før, jeg bare vridde på tenninga et par ganger, å så plutselig gikk pompa igjen. Vanligvis når jeg har vridd på tenninga, så har pompa gått en liten stund, og så stoppet når den har fått jobbet opp et visst trykk (regner jeg med) , men helt siden sist gang pompa plutselig ikke ville gå, så har pompa gått kontinuerlig så lenge tenninga har vært på.

 

Dette er jo somsagt en 16V , og denne har ei pumpe i tanken og ei pumpe utenfor tanken. Jeg bytta pumpa i tanken for 1 år siden, så det er vell heller tvilsomt at det er denne pumpa som er gåen!.

 

Det jeg i hovedsak lurer på, er:

 

1.Hvilken av pumpene er det som går når jeg vrir på tenninga? (uten å starte bilen altså). (den man hører summer).

 

2. Hvilket av releene i sikringsboksen er det som er til bensinpumpa?. Jeg løsnet alle releene og dunket på dem og satte dem på plass igjen, men til ingen nytte.

 

 

Jeg ble fortalt at det var et slags hovedrele som bla. styrte strømmen til vindusviskern osv. , men dette er det nok ikke feil med ettersom at viskeren funker.

 

Jeg har også prøvd å banke forsiktig på den pumpa som står utenfor tanken med en nylon hammer, men den startet heller ikke da.

 

Jeg tok ut den ledningskontakten som gikk inn på pompa, stiftene var rene og fine og det var ingen grunn til at det skulle være dårlig kontakt. Jeg ble litt forvirra for det var 4 ledninger (hvis jeg ikke husker feil) som gikk inn i kontakten, men så var det liksom bare 2 kontakt punkter inni kontakten?.

 

Jeg slo på tenninga og krøyp under bilen med multimeteret. Jeg satt den ene måleledninga til gods og prøvde så å bytte mellom de to kontakt punktene i kontakten med + ledninga til multimeteret, ettersom jeg regner med at det ikke var så enktelt som at den ene ledninga i kontakten var + og den andre minus.

 

Jeg fikk uansett ikke utslag på multimeteret.

 

Det er vell heller tvilsomt at feilen er en slags kontakt feil?.

 

Jeg løsnet sikringsboksen og bevegde hele kladasken mens jeg hadde tenninga på, men det var ingen forskjell.

 

Det eneste jeg ser for meg er at det er releet som er gåent?.

 

Jeg har selvfølgelig søkt blant tråder etter info om dette, og i en tråd stod det at det var det releet som var øverst i midten som var til bensinpompa, vet ikke om dette stemmer?. Jeg så at nabo releet var helt likens, og prøvde derfor og bytte om på disse, men det ble ingen forskjell. Men jeg vet jo heller ikke om det kanskje kunne ha noe å si for bensinpumpe releet at naboreleet plutselig ikke fungerte? (altså ettersom at jeg byttet om på dem).

 

 

Huff ble mye skriving her men det er like greit å skrive alt man vet med engang.

 

Fy faen for en kjip morgen, regnet hølja ned og det var et faens uvær, og bilen starta ikke !. Nå må jeg få skyss til Evenes flyplass å få tatt en buss innover til narvik. Heldigvis fikk jeg lagt opp ADSL linje på hybelen på fredag, så nå blir jeg mere online!:) Det neste som skjer er vell at jeg blir plaga med det også ! .

 

 

Håper noen gidder å ta seg tid til å lese igjennom og si hva de tror, for meg så virker det som at det kan være releet? eller?

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumper dør somregel sånn helt uten videre, de pleier å ta kvelden med et skrik og et brøl. Det kan som sagt være bensinpumpe-relet, dette styrer den oppbyggingen av trykk du hører når du vrir om tenningen.

 

nå husker jeg ikke i farta hva plass det står på, men det står på baksiden av plastdekselet foran sikringsboksen.

 

prøv å få lånt deg et annet rele og bytt det ut.

 

om det er pumpa di som er gåen så har jeg ei til salgs :-)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var jeg online på hybeln! :)

 

 

I og med at det er releet som styrer dette med oppjobbing av trykk, så er det jo (tydelig?) at det har vært noe kluss med det siden pompa har gått kontinuerlig i det siste når jeg har vridd på tenninga.. før summet den bare litt før den stoppet, slik som det skal være.

 

 

Noen som vet om det er løftepumpa eller hovedpumpa som summer når man vrir tenninga på?

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell løftepumpa som summer litt idet man slår på tenninga....? Høres da sånn ut.

Men ikke for å ødelegge tråden din, men jeg har faen mæ litt av de samme problemene med bensinpumpa nå.

I går da jeg sku kjøre å fylle bensin, sto golfen å bakka på yttersia. Da jeg kom ut hørte jeg ei voldsom summing fra hovedpumpa. Tenkte at jeg klarer meg vell ned å fylle bensin, men det skulle ikke skje... Idet jeg skulle kjøre kveltes motorn, å jeg fikk aldri start på den igjen. Har fyllt på 14 liter bensin, men det ser ut som om jeg må investere i nye pumper. Trur forresten ikke det har summa fra løftepumpa på ei stund heller...

Fan å... Fan jeg har hatt mye dritt i det siste med Golfen ass :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Golf GTI 16V , kjipt med disse pompene !

 

Nå har jeg fått litt mer klarhet i saken , etter en liten chat med en hjelpsom ålesunding på mirc.

 

Når man vrir på tenninga, så hører man denne summinga, da går hovedpumpa under bilen. Bensinpumpe releet skal la pumpa gå i 2 sekunder, og så skal den stoppe. Når man så starter bilen får pumpa/releet (?) impulser fra den strømmen som går inn på coilen, og den skal liksom gi mere drivstoff etter turtallet på bilen.

 

Nå vet jeg at det er hovedtrykkspumpa som går når man vrir på tenninga, men helt egentlig så skulle man jo tro at også løftepumpa går når man vrir på tenninga?.

 

Alle de forskjellige VW (Svebjørn her i narvik , og Arne Johnsen i Harstad) stilte seg uforstående til at det var to bensinpumper på bilen, de sa at det var en pumpe i tanken , og en såkalt "bensintrykks regulator" utfor tanken. Dette kan vell bare stemme sånn delvis, for det er jo fysisk umulig at den lille pumpa som sitter i tanken liksom skal levere nok trykk til innsprøytninga hele veien fram til motoren..

 

Uansett jeg bestilte et nytt relee, dem hadde det ikke på lager, men dem skulle skaffe det til i morgen, så hadde det seg slik at muttern tilfeldigvis hadde et ærend til byen i morgen så da får jeg henta releet i morgen, får dog ikke testet det før på fredag når jeg kommer hjem, hvis jeg ikke får fattern til å putte det i og sjekke..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOPS !!!

Når man vrir på tenninga, så hører man denne summinga, da går hovedpumpa under bilen. Bensinpumpe releet skal la pumpa gå i 2 sekunder, og så skal den stoppe. Når man så starter bilen får pumpa/releet (?) impulser fra den strømmen som går inn på coilen, og den skal liksom gi mere drivstoff etter turtallet på bilen.

 

Det stemmer ikke helt det jeg skrev i forrige post!.

 

Den strøm-impulsen som kommer fra strømmen til coilen fungerer bare som styrestrøm til releet kan man si, den har ikke noe med reguleringen av trykket. Pompa i KR JET på 16V holder konstant 5bars trykk.

 

Det er bensinmengdefordeleren framme som ligger å justerer bensinmengden, ettersom jeg forstår !

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dine problamer Golf GTI 16V , så hadde min bil akkurat samme symptomer når jeg kjøpte den. Hvis man lot bilen stå lenge på tomgang, så ble den plutselig helt mongo, og det kom rare lyder fra bensinpumpa. Spesielt om det var lite bensin på bilen, jeg konstaterte da med at det var løftepumpa som var gåen, etter en del diskutering med folk på forumet osv.

 

Jeg bytta pompa, og etter at jeg tok bilen i bruk at jeg ikke merket noe til det.

 

Det som jeg i den forbindelse lurer litt på , er om en dårlig løftepumpe kan få hovedpumpa som sitter utenfor tanken, til å lage disse lydene?, ettersom det virket som at lydene kom fra akkurat der hovedpumpa sitter..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg trur hovedpumpa blir litt crazy åsså går den vell til helvette viss løftepumpa ikke funker ordentlig...

Nå er det ikke kjangs å få start på min bil, det er ikke noe lyd fra noen av pumpene når jeg vrir om tenninga...Bytta jo hovedpumpa for ca 6 måneder siden, så viss både den å løftepumpa er gåen blir jeg litt sint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Det som jeg i den forbindelse lurer litt på , er om en dårlig løftepumpe kan få hovedpumpa som sitter utenfor tanken, til å lage disse lydene?, ettersom det virket som at lydene kom fra akkurat der hovedpumpa sitter..

 

Stemmer forbløffende det! når hovedpumpa summer er det fordi løftepumpa i tanken ikke leverer varene, og da "anstrenger" hovedpumpa seg=summing. Den må plutselig suge selv, istedet for å bare trykke videre. Jeg har hatt det sånn i over ett år nå...på tide å bytte pumpene!

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å finne ut om det er hovedpumpa eller releet som er gåent.

(Kan nesten love at det ikke er løftepumpa)

Få tak i litt ledning og dra fra plussen på batteriet og rett på plussen på pumpa. Mulig du må skru av pumpa for å komma til. Men det er bare 4 muttere eller no. Starter pumpa nå så trenger du et nytt relee. (Hvis det ikke er noe gærent med signalstrømmen til releet da, no jeg tviler på).

Sjøl så sa har jeg kobla pumpa utenom releet, rett på koilen. fuker fint på 8v. Bare jeg husker å skru av tenninga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Uansett jeg bestilte et nytt relee, dem hadde det ikke på lager, men dem skulle skaffe det til i morgen, så hadde det seg slik at muttern tilfeldigvis hadde et ærend til byen i morgen så da får jeg henta releet i morgen, får dog ikke testet det før på fredag når jeg kommer hjem, hvis jeg ikke får fattern til å putte det i og sjekke..

 

Når du får det og byttet det, kan du ta et bilde eller forklare hvilken posisjon dette reléét sitter?

 

Jeg har litt problemer med bensin koblingene etter motorbytte og ikke fått noe svar fra noen. Jeg har foreløpig koblet utenom relé og det der og rett på bryter og det fungerer men jeg vil ha det skikkelig...

 

En annen rar ting som har skjedd er:

Kjørt bilen uten noen problemer i 2 dager men idag når jeg skulle starte så ville den ikke, slår på pumpa og vrir om tenningen og det kommer en liten tennning og så dør den ut, prøver og vri om igjen men da er det ikke noe liv (ingen tenning i det heletatt men "rotasjon" i motoren), venter litt og prøver igjen men det samme skjer (altså en liten tenning og så død).

 

Sikkert bare en liten filleting men jeg vet ikke hva det kan være, virker som om noe trenger og re-sette seg eller hvile før den gir fra seg gnist igjen. Noen meninger om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår