Gå til innhold

Lakkering

Ranger emnet

Azrael

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har tenkt på å pusse ned å lakkere bilen min i løpet av vinteren, men jeg har noen småting jeg er litt usikker på.

Lurte derfor på om det er noen her som kan hjelpe meg litt med å besvare disse spm.

1. Vil bilen begynne å ruste når lakken er pusset bort, hvis den blir stående litt i fuktig luft?

2. Den står i en carport, men er det kanskje best å ha den i en garasje mens arbeidet pågår?

3. Eller er det noe jeg ikke burde begynne med selv? Skal bare pusse den ned selv, resten gjør en proff :) ...

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Toyota MR2 mkII 91` GTi 2.0

Seat Toledo 96` 1.9 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en garasje, men den skal vel overleve en carport også. Den skal helst stå så det ikke regner på den, men hvor vidt det begynner å ruste med en gang det har hvert fuktig en kveld vet jeg ikke.

Virker ikke sånn på min som har pussa ned kanaler og hjulbuer nå, gikk tom for grunning igår så fikk ikke fortsatt. Men grunning er ikke nok det heller, ihvertfall ikke fra biltema da den ikke er vannfast. Vannet trenger inn og legger seg under grunningen. Det er ikke positivt.

Det viktige er når en skal lakkere bilen, at det ikke legger seg dugg og andre partikler som støv på mens lakken tørker.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk en svært skarp grense for rust/ikke rust på bart metall.

Mener å huske det er på 40% relativ luftfuktighet. (Rett meg hvis jeg husker feil)

Ihvertfall er det slik at denne grensen kommer du over inni en u-oppvarmet garasje i perioder med fuktig vær.

Skal den stå en periode med bart metall anbefaler jeg deg å ha en ovn stående i garasjen. Evt en luftavfukter hvis du har tilgang til sånt.

Selv "usynlig" rust som rekker å sette seg vil gjøre skade senere.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider