Gå til innhold

740 bakaksling på 242?

Ranger emnet


tosk

Anbefalte innlegg

Kode YVI G2 - Sporvidde:

Største tillatte sporvidde for alle modeller i Volvo 700-serien er 1486 mm foran og 1470 med mer bak. Dette gjelder 15", 16" og 17" felger med 20 - 25 mm offset

 

Kode YVI D8 - Sporvidde 260:

Største tillatte sporvidde for alle modeller i Volvo 260-serien er på 1445 mm foran og 1375 bak, som tilsvarer en innpressing (offset) på 12,5 mm. (Originalsporvidde er 1430, resp. 1360 mm med 20 mm offset). Dette gjelder 14", 15" og 16" felgdiameter.

 

Kode YV1 D7 – Sporvidde 240:

Største tillatte sporvidde for alle modeller i 240 serien er på 1440 med mer foran og 1370 mm bak, som tilsvarer en innpressing (offset) på 12,5 mm (original sporvidde er 1420, resp. 1350 mm med 25 mm offset). Dette gjelder 14", 15" og 16" felgdiameter.

 

såvidt jeg ser, er 740 1470mm, mot 240 sine 1350mm (ORGINALT).

 

1470 - 1350 = 120mm

 

Jeg vet ikke om de 1470 til 740 er orginale sporvidden, da det står at det er maksimale sporvidden. Maksimale til 240 var 1370, som da vil gi en differanse på 100mm.

 

260 får bare differanse på 95mm.

 

"bare".. hehe, det er jo en del.

 

Blir 100mm / 2 = 50mm, altså 5cm mer utbygget på hver side.

Jeg tror faktisk ejg har plass til 5cm mer på hver side, under forutsettning at jeg korter inn panhard-staget. Kjører da med 225/45-ZR17 dekk på eiker polaris 17x7.5

 

Virker som om min 242 har mer plass i hjulbuene enn mange andre 240'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de 1470 er det maksimale som er lov i en 740, tror nok ikke det er det orginale...

 

Men det ville være rart at du har mer plass i hjulbuen enn noen andre.. i min 75mod er det altfor trangt for 185/70-14 dekk på 740 aksling.. Men med 850 felger på 195/65-15 blei det litt anderledes..

 

Uansett så må jeg gjøre en av 2:

 

-Bredde bakskjermene.

 

eller

 

-sette inn vanlig 240 aksling.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

de er for korte så de rekker ikke inn til diff klokka..

 

hmm..

men.. om du bredder bak, må du øke sporvidde fremme også vel? ellers blir den vel en helvette på glatten?

 

det kan vel kanskje kompanseres med kraftigere stag fremme enn bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skrotnisse

passer rett over det. men den er en del breiere over ræva med 740 aksling...breisladdern har som sagt.......

 

Hvis det her er snakk om fester 240 vs 740 så kan jeg med en gang avkrefte at "det passer rett over"....

Vidre så har det lite for seg å montere på en 740 aksling(hvis man prater holdbarhet)...Det er jo samme greier som på en 240..(1031)

 

Eneste felles patent på innfesting på 240vs740 er panardstaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

 

Hvis det her er snakk om fester 240 vs 740 så kan jeg med en gang avkrefte at "det passer rett over"....

Vidre så har det lite for seg å montere på en 740 aksling(hvis man prater holdbarhet)...Det er jo samme greier som på en 240..(1031)

 

Eneste felles patent på innfesting på 240vs740 er panardstaget..

 

Jeg visste at det ikke passer rett over, men den aktuelle akslingen er modifisert.

Det var Zerox som kjøpte en ombygget 240 i .se, som han så hugget. Jeg skulle kjøpe akslingen, men var uten internett i en lengre periode og fikk ikke fatt i karen.

 

Om den er så mye bredere som de her sier, må den vel være breddet? Jeg tror det er litt for mye jobb å bygge om hele hjulbuer.. da blir gjerne omkostningene mer enn det koster for en 92' 240 bakaksel.

 

Jeg trenger nemmelig bakaksel fra en abs bil, for at 960 motoren skal virke skikkelig.. ellers går den i lockup.. (nødmodus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

Jeg visste at det ikke passer rett over, men den aktuelle akslingen er modifisert.

Det var Zerox som kjøpte en ombygget 240 i .se, som han så hugget. Jeg skulle kjøpe akslingen, men var uten internett i en lengre periode og fikk ikke fatt i karen.

 

Om den er så mye bredere som de her sier, må den vel være breddet? Jeg tror det er litt for mye jobb å bygge om hele hjulbuer.. da blir gjerne omkostningene mer enn det koster for en 92' 240 bakaksel.

 

Jeg trenger nemmelig bakaksel fra en abs bil, for at 960 motoren skal virke skikkelig.. ellers går den i lockup.. (nødmodus).

 

Trenger vel ikke aksling ifra en bil med abs..Da det ikke sitter noen extra givere på en slik..det du trenger er en aksling med nyeste type speedometerdrev.(den med mest antall tenner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

Jeg visste at det ikke passer rett over, men den aktuelle akslingen er modifisert.

Det var Zerox som kjøpte en ombygget 240 i .se, som han så hugget. Jeg skulle kjøpe akslingen, men var uten internett i en lengre periode og fikk ikke fatt i karen.

 

Om den er så mye bredere som de her sier, må den vel være breddet? Jeg tror det er litt for mye jobb å bygge om hele hjulbuer.. da blir gjerne omkostningene mer enn det koster for en 92' 240 bakaksel.

 

Jeg trenger nemmelig bakaksel fra en abs bil, for at 960 motoren skal virke skikkelig.. ellers går den i lockup.. (nødmodus).

 

Hvis den er modifisert er det gjort veldig bra, jeg fant ingen sveiser eller andre symptomer på at noe er gjort med den.

 

Når det gjelder bilen den satt på så var bakskjerma breddet ja.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår