Gå til innhold

Fjerne littegrann overflaterust. Korleis?

Ranger emnet


Knusern

Anbefalte innlegg

Du vil aldri få det kjemisk fritt for rust. Derfor må du bruke en grunning som stopper gjenværende rust. Coroless er ypperlig til slikt. Fås på vanlige maleforretninger og byggevarebutikker.

Men du skal fjerne ALL rust du klarer!

Om du mot formodning klarer å fjerne absolutt all rust (også den usynlige) spiler ikke det noen rolle for Coroless. Den fester helt fint også på bart metall.

Vask med tynner før du legger på Coroless, for å fjerne evt fett. Ikke ta på Coroless'en heller. Da blir det fett etter fingrene dine og lakken fester ikke ordentlig.

 

Oppå Coroless'en lakker du. Flere lag + flere lag klarlakk. Langs skjermring-falsen legger du tilslutt på et lag tectyl som beskyttelse for lakken. Tecktyl er ikke særlig pent (asfalt-aktig), og ikke overmalbart. Derfor legger man ikke det på synlige områder som f.eks utenpå skjermringen.

 

Vent lenge nok mellom hvert lag slik at underlaget er tørt.

Vær tålmodig.

Har du ikke oppvarmet garasje, så sett gjerne en ovn ved siden av bilen over natta. Da herder lakk og malilng mye bedre.

 

NB! Vær obs på mulig brannfare. Filler med tynner går f.eks dårlig sammen med en varm stråleovn eller arbeidslampe.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coroless er kjent for ikke å reagere på lakk. Den reagerer ihvertfall ikke på vanlig sparylakk. En nabo av meg grunnet hele bilen med fortynnet Coroless før han lakkerte den med proff lakk og lakksprøyte. Ingen reaksjon da heller.

Det vil si at den går sammen med det aller meste, men en har jo aldri garantier før man har prøvd.

Har imidlertid aldri hørt at Coroless reagerer på noe som, helst.

 

Du MÅ ikke slipe Coroless før du lakker. Den er matt og gir dermed bra feste for lakken som legges oppå.

Men Coroless lagt på med kost blir jo ofte litt ujevn fordi den er ganske tykk. Da kan man jo jevne den litt med våtslipepapir før lakken legges oppå.

 

Du får Coroless på sprayboks også.

 

Lakk på sprayboks er aldri god ift tokomponent lakk på ordentlig sprøyte. Min erfaring tilsier at jo dyrere sprayboks jo bedre lakk. F.eks må du for all del skygge unna Biltemas spraybokser til 30 kr pr stk.

Beste bokslakken jeg har brukt var en slik man får blandet hos en profesjonell lakkforhandler. Jeg betalte ca 200 kr for en slik boks.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere produkter på markedet!

 

Jeg fåretrekker "rustomvandler" til whurt/ eller så heter den 661

hvit guffe som blir blå når den tørker, denne har funket meget bra for meg i snart 15 år.....

 

Har også noe som heter brunox, men det er epoxsy greier og det blir som en tett hinne som ikke slipper inn luft, viktig å ikke skalde denne , for da ruster det igjen.

 

Men begge to skal man ha på en 2 komponent syregrunning og fyller oppå der igjen, + masse lakk, ikke spryboks, det blir altfor tynt.

 

Men lykke til med flekkene...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alltid flere metoder og jeg skal ikke påstå at det jeg beskrev over er bedre enn alt annet, men det funker.

 

Rustomvandler av "melketype", de som blir blåsorte, har jeg dårlig erfaring med. Men jeg brukte den på et svært utsatt sted hvor lakken ble slitt vekk, så jeg skal ikke påstå at det er dårligere enn andre ting.

 

Coroless'en har også den fordelen at den kan stå lenge uten at man lakker over den. Rustomvandlerne må lakkeres så snrt som mulig etter de foreskrevne 24 timene.

Ta en titt på jernkonstrusjoner på et hus eller et industribygg f.eks. Ofte er bjelkene malt med coroless og ingenting annet. De er rustfrie i årevis.

 

Mange lo godt da kameraten min grunnet hele bilen med Coroless. "Typisk Amcar guttas enkle løsninger" var omkvedet.

 

Er ikke fullt så mange som ler nå. Dette er 3 år siden og bilen står ute året rundt. Det er ikke ei eneste rustboble noe sted.

Tør påstå at det er mange garasje-lakkeringer som ser adskillig verre ut etter 3 år enn denne.

 

Men jeg har hørt av en profesjonell veteranbil-restaurerer i området her, at det finnes en proff, tokomponent grunning med samme rusthindrende egenskapene som Coroless. Den er sikkert ennå bedre.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antirust er et spennende tema :) selv har jeg prøvd BRUNOX den seneste tiden. det var ikke noe problemer å grunne den med lakksprøyte, men det fungerte ekstremt dårlig med Hycote primer på sprayboks! Har en teori om at tynneren i sprayboksen er veldig sterk og løser opp BRUNOXen. Endte opp med å vaske alt av igjen og gjøre prosessen på nytt (denne gangen med veldig forsiktige lag spraygrunning) Tynner løser nemlig opp BRUNOX ganske lett, så vis forsiktighet hvis du går over med tynner før lakkering... Og du MÅ overlakkere før bilen går ut av garasjen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Antirust er et spennende tema :) selv har jeg prøvd BRUNOX den seneste tiden. det var ikke noe problemer å grunne den med lakksprøyte, men det fungerte ekstremt dårlig med Hycote primer på sprayboks! Har en teori om at tynneren i sprayboksen er veldig sterk og løser opp BRUNOXen. Endte opp med å vaske alt av igjen og gjøre prosessen på nytt (denne gangen med veldig forsiktige lag spraygrunning) Tynner løser nemlig opp BRUNOX ganske lett, så vis forsiktighet hvis du går over med tynner før lakkering... Og du MÅ overlakkere før bilen går ut av garasjen igjen.

 

Hadde Brunox vært en 2 komponent grunning så ville ikke grunninga gått i oppløsning.

På jobben bruker vi mye grunning og lakk av 1 komponent på boks og da må man ha huske på å ikke vaske med for sterke midler.

 

Skal jeg anbefalle en meget god og snill grunning som ikke angriper metallet så må det bli epoksigrunning som er oljebassert.

Denne oljen skal vist vare i 10år!

Denne grunningen får man ikke kjøpt i butikken så man må gå til et lakkeringsverksted å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår