Gå til innhold

For høy CO%

Ranger emnet


Cchris

Anbefalte innlegg

Lambdasonde på en 1,6L <--88 modell forgasser? Finnes det altså? Trudde lamdasonde først kom på biler med katalysator med enten en slags elektrisk styrt gasser eller innsprut.. Min 85 har ikke noen lambdasonde. Trur neppe en 1.6 har vett nok til å skjønne signalene fra lambdasonden, har vel ikke nok elektronikk til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å bytte tennpluggene i første omgang tenker jeg. Er jo mulig at det hjelper. Er det noen spesielle merker som er bedre enn andre eller? Har ikke så mye peil på plugg-merker og sånt. Hva passer, og går det greit og kjøpe noe som er litt bedre enn det vanlige eller er ikke det noe vits?

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cchris

 

Det er 1.6 forgasser dette også.. Motoren bruker ikke olje (eller så lite at det ikke merkes da..) Lekker heller ikke noe fra toppen. Motoren virker heller ikke dau og kjip... Det er heller motsatt! (bra til å være 1.6.)

Er vel ikke noe vits i å stille på det selv hvis man ikke har sånn måle-greier vel?

 

ikke no vanskelig det...fleste motorer går best/minst forbruk med en CO på 4-5% på tomgang (dette gjelder ikke på biler med katt eller annet rensesystem innkoblet,seff). For å finne ut dette og få den nærme,lar man motoren gå seg varm,så vipper man ut en skrutrekker og skrur CO-skruen innover (senker CO) inntil den bunner (IKKE stram til...da herper du den). Enten går da bilen veldig ujavnt,eller stopper.

 

Så teller du runder ut på skruen...det stedet mellom 0.5 og 4 runder ut på CO-skruen den har RASKEST tomgang,er en CO på ca 4.5. Har du det,er det bare å skru den inn ca en runde (da synker tomgangen...og CO-en :) ) Og så stiller du bare tomgangen riktig. Done. :D

 

Eneste du trenger å være sikker på er at tenninga er riktig justert (evt. få deg plugger som folk her nevnte),det påvirker CO-en endel.

 

Går den ENDA bedre på tomgang med skruen lengre ut enn 4 runder,må du sjekke for falskluft. Ingen falskluft? Da må du rense forgasseren...da er den tett et eller annet sted. Motsatt tilfelle,at CO er høy enda på målinga men du har skrudd så skruen er nesten i bunn? Flottørnåla/setet som justerer nivået inni forgasseren er slitt...er som oftest en hundrelapp på Biltema og litt fikkel for å få den inn,men ikke noe man trenger en Master-grad for.. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår