Gå til innhold

Forberedelse til Tectylering

Ranger emnet


triggerhappy

Anbefalte innlegg

Må tectylere bilen før vinteren. Har litt grunn overflaterust på tanken og bærearmene, og litt kraftigere overflaterust på jekkpunkter og steder som slår nedi av og til.

 

Er det bare å levere den på tevtyl så de sprøyter over det? Vil det bli holdbart?

 

Eller bør jeg pusse og smøre på Hamerite? Har hverken tid, kunnskaper, utstyr eller sted å stå til å pusse skikkelig ned eller lakke. Derfor blir det enten lett pussing og hammerite eller ingen ting.

 

Hva er best?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ordentlig Tectyl-verksted rengjør bilen, vurderer rust, utbedrer hvis nødvendig og så antirustbehandler.

 

Hvis de finner punkter som må sandblåses, grunnes og lakkeres, koster det vanligvis ikke mange kronene ekstra. De har alt utstyr tilgjenglig og bruker ikke lang tid på det.

Hvis de må erstatte plater og sveise, blir det selvfølgelig noe annet.

 

Bruk kun sertifiserte Tuff Cote Dinol eller tilsvarende verksteder. Be spesielt om en vurdering av rust, og at de informerer deg før de gjør noe mer.

 

I motstening til hva mange tror, er det ikke den klebrige asfaltmassen som beskytter mot rust. Asfaltmassen skal kun beskytte lakk og rustbeskyttelse. Rustbeskyttelsen er tyntflytende og ligger innenfor asfaltmassen.

 

Rustbeskyttelsen stopper mindre rustangrep fordi den bl.a inneholder olje.

Noen som har sett rust utvikle seg videre i olje?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Man får hva man betaler for.

 

Et proft verksted steamer bilen under for å få vekk absolutt all dritt og løsthengende gammel understellsmasse.

Så tørkes bilen i ett døgn inne i en hall med svært tørr og varm luft.

Deretter vurders evt rustangrep.

 

Selve antirustbehandlingen er en svært omfattende sak med en "behandlingsplan" spesielt laget for hver eneste bilmodell. Man demonterer evt plast-innerskjermer og andre beskyttelser av plast. Så sprøytes tynnmassen, antirustmiddletet på iht planen. Da sprutes det inni dører, kanaler og andre karosserihulrom pluss de innlysende stedene under og inni skjermer osv. Tykkmassen legges på tilslutt der tynnmassen vil bli utsatt for mekanisk slitasje som f.eks steinsprut for å beskytte denne.

 

Dette betaler du rundt 3-4000kr for avhengig av bilmodell. Da får du en viss garantitid på jobben og automatisk innkalling til vedlikeholds-behandling om 3 år.

 

Å gjøre det selv vil aldri komme i nærheten av et slikt opplegg, men selvfølgelig er det mye bedre enn ingenting å klatte på litt selv også.

Jeg har også gjort slikt selv under min Canina 94 modell og regner med å ha plusset adskillige leve-år på den bilen.

Den hadde absolutt ingen rustbeskyttelse oppi fjærbenstårnene! Alle som har tittet oppi der på en gammel japsebil vet hva som knekker de bilene. Og en Carina fra 94 er forbausende lik i bakhjulsopphenget med f.eks rustsvake Bluebird'er fra midten av 80-tallet

 

Men jeg mener at ingenting kan måle seg med en "full pakke" på et antirustverksted.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by gsi-power

Er ikke alle som har 4000 spenn å bruke på slik da! Jeg brukte sprøyte jeg, ble jo som nytt under der, men så var jo min rustfri og da, gammal kadett c :D - sandblås, så er det bare å sprøyte på :D

 

Nei, men hvor mange bruker glatt 4000 ekstra på felger, stereoanlegg, sprtsstoler, Effektluftfilter, effekt eksosanlegg, soting av vinduer, neonlys senkesett, plastpynt og faens oldemor?

 

Det dreier seg om prioritering, ikke penger.

 

Å sprøyte antirustmiddel rett på sandblåst metall er ikke bra. Er det sandblåst MÅ man grunne med rusthindrende primer (f.eks Coroless) og lakkere FØR man har på antirustmiddel og/eller asfaltgugge.

 

Lakken er "hoved-antirust middel". Når det er sår i lakken er det antirust middelet som hindrer rust. Den sorte tykke asfaltmassen skal beskytte de to førstnevnte.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

 

Nei, men hvor mange bruker glatt 4000 ekstra på felger, stereoanlegg, sprtsstoler, Effektluftfilter, effekt eksosanlegg, soting av vinduer, neonlys senkesett, plastpynt og faens oldemor?

 

Det dreier seg om prioritering, ikke penger.

 

Å sprøyte antirustmiddel rett på sandblåst metall er ikke bra. Er det sandblåst MÅ man grunne med rusthindrende primer (f.eks Coroless) og lakkere FØR man har på antirustmiddel og/eller asfaltgugge.

 

Lakken er "hoved-antirust middel". Når det er sår i lakken er det antirust middelet som hindrer rust. Den sorte tykke asfaltmassen skal beskytte de to førstnevnte.

 

 

WØRD

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår