Gå til innhold

Fikse mindre karosseriskade..?

Ranger emnet

sunh

Anbefalte innlegg

Driver og fikser opp min Ascona C litt. Det største problemet mitt er en liten skade som søstra mi har klart å lage (før bilen ble min). Bilen har kommet borti noe i sakte fart. Frontleppa eller hva f det heter (den under støtfangeren ihvertfall) er bulkete og stygg, og høyre skjerm har fått en liten knekk. Er så klart gått av lakk, og det er kommet litt rust.

Så mitt spørsmål blir da.. Hvordan fikse dette på enklest mulig måte?

-Hamre/pusse/sparkle/lakke osv? Har aldri gjort det før, vanskelig? Er vel vrient å få lik farge på det som er reparert?

-Kjøpe nye deler? Tror jeg har flaks om jeg finner en bil på høggern som har like fin lakk(?) Er det vanskelig å demontere/montere? Cirka pris hos høggern?

Er ganske blank her.. Trenger tips og råd. Takknemlig for alle svar :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sunh

Driver og fikser opp min Ascona C litt. Det største problemet mitt er en liten skade som søstra mi har klart å lage (før bilen ble min). Bilen har kommet borti noe i sakte fart. Frontleppa eller hva f det heter (den under støtfangeren ihvertfall) er bulkete og stygg, og høyre skjerm har fått en liten knekk. Er så klart gått av lakk, og det er kommet litt rust.

Så mitt spørsmål blir da.. Hvordan fikse dette på enklest mulig måte?

Frontleppa tror jeg jeg ville ha funnet fra en annen bil, Slik den er plassert spiller ikke det alt for stor rolle om den ikke blir 100% lik i fargen, plus at du får testet lakkferdighetene på et sted det ikke synes så godt ;)

Forskjermen, hvis det skal bli en reperasjon som holder mere enn et halvt år er det viktig å få behandlet rusten, slik at det ikke fortsetter å ruste under lakken (det sprekker opp og ser ikke bra ut over tid...)

Originally posted by sunh

-Hamre/pusse/sparkle/lakke osv? Har aldri gjort det før, vanskelig? Er vel vrient å få lik farge på det som er reparert?

-Hamre: Kjøp ett enkelt sett med forskjellige karrosseriverktøy.

Sørg for at du alltid har "mothold" (noe tungt på andre siden av der du slår)

-Pusse: Bruk nok tid, sørg for at linjene stemmer, bruk lang kloss

-Sparkle: ikke sparkle rett på rust, ikke legg på for mye om gangen, les bruksanvisningen.

-Lakke: Hvis du ikke har metalikklakk er det relativt enkelt å få lik farge, problemet er "sig" eller at lakken ikke flyter ordentelig ut.

Prøv først på en plate eller noe og få en føling med hvor mye du må legge på for å få det pent, uten at det siger..

Mange tynne lag er bedre enn ett tykt.

Originally posted by sunh -Kjøpe nye deler? Tror jeg har flaks om jeg finner en bil på høggern som har like fin lakk(?) Er det vanskelig å demontere/montere? Cirka pris hos høggern?

Er ganske blank her.. Trenger tips og råd. Takknemlig for alle svar :)

Det enkleste er nok å kjøpe deler, enten fra hugger eller nye. Nye deler koster ofte mindre enn du tror, og finnes som regel som "pirat-deler". Hvis du kjøper ny del, husk å antirust-behandle den på innsiden..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider