Gå til innhold

Rykkete motorgange.

monteverdi

Anbefalte innlegg

Har fått noe å lure på siste uka. Min stakkars Mondeo er begynt å oppføre seg noe tvilsomt.

Når jeg holder gasspedalen i ro og ligger på vanlig marsjfart, turtall ca 2200-2500 er den begynt å rykke. Akkurat som om gassen dabber for å ta seg opp igjen med en gang. Altså en ujevn gange, ukomfortabelt å kjøre med. Under akselerasjon merkes det ikke. Det merkest heller ikke når bilen er kald, men etter 5-10 minutts kjøring har vi det gående og da går det ikke over uannsett hvor langt jeg kjører.

Dette er en 2.0 liter Freeway utgave registrert i nov.94 men det skal visstnok vere en 95-modell bil. Bilen har gått ca 150000, fulgt alle servicer på Ford-verksted,siste på 144000.

Er det noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

AGR? Er vel EGR :)

Men kan kanskje ligge noe i det ja...

Spiller det noen rolle hvilket gir du ligger i ?

Bare tenkte på at hvis det er litt høyt turtall når dette skjer, så er det kanskje fordi den ikke får nok bensin, tett bensinfilter?

Mye rart som kan være galt når sånt skjer..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

AGR? Er vel EGR :)

Men kan kanskje ligge noe i det ja...

Spiller det noen rolle hvilket gir du ligger i ?

Bare tenkte på at hvis det er litt høyt turtall når dette skjer, så er det kanskje fordi den ikke får nok bensin, tett bensinfilter?

Mye rart som kan være galt når sånt skjer..

Ser ikke ut til at girvalget har noe å si.

Prøvde idag å merke meg nøyaktig hva som skjer, men idag var den da selvfølgelig ikke så ille som før.

Den går helt fint frem til nåla på temp.måleren passerer det hvite feltet(ca 5 minutts kjøring). Farten var mellom 50 og 60 og 4 gir var innkoplet. Da begynte det å rykke , følest som om noen holder bilen litt tilbake for så å sleppe. Det er ingen reaksjon på turtallet. Motoren går helt normalt når dette skjer, merkest ingen forandring på motorlyd heller. Men idag forsvant dette etter bare noen få symptomer. Dagen før merka jeg det hele tida.

Nå kan jeg bare håpe at det ikke kommer tilbake.

Motoren har alltid gått veldig fint, stille og jevnt. Det er ingenting unormalt når bilen står i ro og går på tomgang, det merkest heller ikke under gasspådrag.

Hadde engang en Audi 80 som hadde samme symptomer, men det var også når bilen var kald og det føltest litt på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rally

Det heter AGR for faen.

Har du vært på kurs for detta kanskje?

Neida, men jeg har en mondeo MK1 som jeg har plukket i deler 2 ganger, bygget om så det holder.. Så jeg kan ENDEL om MK1's oppbygning for å si det sånn..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Originally posted by monteverdi

Har fått noe å lure på siste uka. Min stakkars Mondeo er begynt å oppføre seg noe tvilsomt.

Når jeg holder gasspedalen i ro og ligger på vanlig marsjfart, turtall ca 2200-2500 er den begynt å rykke. Akkurat som om gassen dabber for å ta seg opp igjen med en gang. Altså en ujevn gange, ukomfortabelt å kjøre med. Under akselerasjon merkes det ikke. Det merkest heller ikke når bilen er kald, men etter 5-10 minutts kjøring har vi det gående og da går det ikke over uannsett hvor langt jeg kjører.

Dette er en 2.0 liter Freeway utgave registrert i nov.94 men det skal visstnok vere en 95-modell bil. Bilen har gått ca 150000, fulgt alle servicer på Ford-verksted,siste på 144000.

Er det noen som kjenner til dette?

Sjkk MAF'en (luft masse måleren) du, rense den er et alternativ som jeg har brukt med stor suksess. Demonteringen er enkel men du må ha litt spesial-verktøy. MAF'en sitter festet i to torks skruer (med senter tapp) på det aluminiumsrøret rett etter luftfilteret. Husk å koble ut kontakten før du begynner.

Når du har fått ut MAF'en så dusjer du de to bi-metall fjerene godt med bremserens eller forgasserrens, la den ligge et trygt sted der den kan dryppe fra seg en 15 minutters tid. Monter så i omvendt rekkefølge, jeg erstattet skruene med noen med enklere hode, men dette avgjør du selv.

Kan tenkes at du bør ta ut den 3 Amp (lilla tror jeg den er) sikringen under panseret i 15 Min også. Denne styrer minnet på motorstyringen og du vil da få slettet alle feilkoder som ligger inne.

Ulempen om du gjør det med sikringen er at du bør ta deg en 4-6 mils kjøretur, dette fordi hjernen må "læres" opp igjen.

Denne forklaringen ligger også i DENNE TRÅDEN!!!

lykke til :D

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider