Gå til innhold

problemer med mb 190e..

Ranger emnet

jva

Anbefalte innlegg

hei, har en 190e 83 mod. i går begynte den plutselig å fuske nope så innihælvete når jeg startet den, og den fusker lenge også, jeg er nødt til å jobbe noe sinsykt på gassen for at den ikke skal kubbe, alt dette går straks over så fort den blir varm, da kan jeg kjøre rundt å parkere å herje på så mye jeg gidder uten at det skjer noe... og så har jeg enda et promblem med denne "fantastiske" bilen min, når motoren går på tomgang eller jeg kjører i en jævlig treig kø begynner radiatoren å koke, men så fort jeg kommer opp i litt fart synker tempraturen igjenn...

noen som har noe geniale løsninger på hva dette kan være eller?:D

og for de som syns det er jævlig kult å mobbe meg for nicket mit når jeg ikke vet en drit, så kan derer ikke ta å lage en egen post for det eller noe:D

mvh. moen...

Å tenke seg om før man prater, er som å tørke seg i ræven før man driter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sannsynligvis en "kaldstartregulator" av noe slag som er gåen. Veit ikke om det er forgasser eller sprut på de bilene jeg. Er det forgasser så er det chocken som ikke "kicker in" er det sprut så er det vell en ventil av noe slag som skulle ha åpna seg og slipt til litt ekstra bensin.

Problemet med at den går varm er vell ganske sikkert at vifta de ikke lenger virker. Sansynligvis enten fordi vifta er ødelagt, eller den føleren som starter vifta på rundt 90C er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har lite vann i kjølesystemet. luft det helt og fyll på.

hold øye med følgende

kommer det olje i vannet?

blir olja i sompa hvit?

ryker det no jævlig bak?

er det ett helvetes trykk når du åpner korken etter å ha kjørt (og da kjølt ned motoren)

hvis ja på en eller flere kan du være heldig eier av sprukken topp og eller toppakning.

det kan også forklare at den fusker når kald

en sprekk når kald kan forsvinne når omkringliggende jern blir varmet opp og ekspanderer. fusken kommer da fra falsk luft en periode.

kan være.

men luft kjølesystemet først, og fyll på 50/50 glykol vann

--

Anders

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jegvetalt

hei, har en 190e 83 mod. i går begynte den plutselig å fuske nope så innihælvete når jeg startet den, og den fusker lenge også, jeg er nødt til å jobbe noe sinsykt på gassen for at den ikke skal kubbe, alt dette går straks over så fort den blir varm, da kan jeg kjøre rundt å parkere å herje på så mye jeg gidder uten at det skjer noe... og så har jeg enda et promblem med denne "fantastiske" bilen min, når motoren går på tomgang eller jeg kjører i en jævlig treig kø begynner radiatoren å koke, men så fort jeg kommer opp i litt fart synker tempraturen igjenn...

noen som har noe geniale løsninger på hva dette kan være eller?:D

og for de som syns det er jævlig kult å mobbe meg for nicket mit når jeg ikke vet en drit, så kan derer ikke ta å lage en egen post for det eller noe:D

mvh. moen...

Du har en slags varmkjørings-sak, noe ala chocke på forgasserbiler. Post spørsmålet ditt på http://www.mercefreaken.com, der er det mange som kan mye om ordentlige biler.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Superkølla

Er sannsynligvis en "kaldstartregulator" av noe slag som er gåen. Veit ikke om det er forgasser eller sprut på de bilene jeg. Er det forgasser så er det chocken som ikke "kicker in" er det sprut så er det vell en ventil av noe slag som skulle ha åpna seg og slipt til litt ekstra bensin.

Problemet med at den går varm er vell ganske sikkert at vifta de ikke lenger virker. Sansynligvis enten fordi vifta er ødelagt, eller den føleren som starter vifta på rundt 90C er gåen.

Har har en 190E(inspritzung) (tysk for injection)

skulle vært artig å vite hva slags vifter det er. På min er det en viskoseclutch til den mekaniske vifta forerst på motoren som slår inn ved 102 grader, samt en elektrisk vifte som slår inn ved 107 grader (eller et visst trykk på AC)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider