Gå til innhold

Billappen

Ranger emnet

tixi

Anbefalte innlegg

kjør mye før du VIRKELIG starter....øv mye med far/mor....har du en kamerat som har hatt lappen i 5 år, slå til der!

Vanlig med 13++++ .

Bare det obligatoriske.

Mørkekjøring = 1500

Glattkjøring = 2650

Langkjøring/forbikjøring = 1350 ca ( litt usikker)

Bykjøring = 1350 ca som regel de tar de to her sammen....til rundt 1500+++ eller noe sånt.

Teori: 250....spørs om du klarer første da....

Oppkjøring: 3500 dersom du klarer første. Her den store forskjellen er.

Timer er jo dyre som vanlig. varier fra 350-> 450 for halvtimen. Dobbel time varier fra det dobble av det.

Øver du mye selv, føler at du virkelig er klar for å kjøre bil.....klarer du det på det 9400 som er det ca obligatoriske.

++ noen timer ligger du rundt 1200. du MÅ ha 5 timer etter det jeg har forstått,eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tesche

Hei!

Hvor mye penger er normalt å bruke på billappen?

Må vite det så snart som mulig, er litt sent å ringe en trafikkskole nå:p

Jeg betalte mellom 9000 og10000 når jeg begynte. Fikk igjen 1400 når jeg var ferdig siden jeg ikke brukte alle kjøretimene. Noen trenger 10 timers kjøring på skolen og andre kan bruke over 20 timer. Det er kjøretimene som avgjør hvor mye du må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler på at du kommer under 10.000. jeg har hatt:

teorikurs 1000.-

teoriprøva 330,- ( strøyk )

dobbelttime 850,-

glattkjøring 2000,-

leie av bane 600,-

forbikjøring 1700,-

teoriprøva 330,- ( jeg stod! )

... Har hittil brukt 6810 kr, om kalkulatoren stemmer, og jeg har fortsatt igjen "selvstendig kjøring" som jeg tipper koster rundt 2500 kr og førerprøva som koster 3000 kr. dvs, rundt 12.000. og da har jeg kjørt minimalt i forholdt til det andre gjør. + at teorikurset heller ikke er obligatorisk.

Til vinteren så må jeg også ha mørkekjøring. Og forresten, by-kjøring er IKKE obligatorisk.

Tatt fra Statens Vegvesen:

Obligatorisk kurs i glattkjøring (3 timer), obligatorisk kjøring i trafikk (5 timer) må dokumenteres

før den praktiske prøven. Obligatorisk kurs i mørkekjøring må dokumenteres når den praktiske prøven

avlegges i den mørke årstiden (1. november - 15. mars).

og "obligatorisk kjøring i trafikk ( 5 timer )" går under selvstendig kjøring/langtur :)

Polo 6nf, 2000mod. Glam edt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cathan

Jeg betalte mellom 9000 og10000 når jeg begynte. Fikk igjen 1400 når jeg var ferdig siden jeg ikke brukte alle kjøretimene. Noen trenger 10 timers kjøring på skolen og andre kan bruke over 20 timer. Det er kjøretimene som avgjør hvor mye du må betale.

Glattkjøringen betalte jeg utenom. Husker ikke hva prisen på det var i 99. Fikk landeveiskjøringen med i prisen pga at jeg spurte kjørelæreren. Var på glattkjøringsbanen på voss så kjørestrekkningen var på ca 25 mil. Tror en vanlig kjøretime kostet 320 kroner og økte til 350 mens jeg holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cathan

Nja, mere om du stryker på oppkjøringa :) Men alt legges på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke nødvendigvis "øvelsekjøre" så sinnsykt mye for å få lappen. Kjenner til flere som har kommet ut fra biltvilsynet med midlertidig kjørebevis med godt under 50 timer bak rattet. Såklart er dette veldig forskjellig fra person til person, samme som prisen for lappen. Jeg vil si at hvis du satser på å ha minst 50 timer bak rattet før du har den første kjøretimen, og ikke stresser med å bli ferdig (ta en time i uka eller lignende) og kjører et par ganger i uka utenom dette (gjerne et par timer om gangen) så burde du klare å komme under 15k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du føler deg trygg på deg selv å kjøringa så skal du ikke bli presset til å ta flere kjøretimer. hadde 2 dobbeltimer og 1 enkeltime. 4 timer i oslo og 1 i bærum. Dette mente kjørelæreren min var altfor lite og var bombesikker på at jeg skulle stryke. Tok alt obligatorisk og kjørte en 2-3 ganger med moren min. Teori lærte jeg selv på internett osv. Og av kamerater som har hatt lappen før meg.. Mye man kan lære selv.

Klarte alt på første, teori'en var 33 feil (2 feil under grensa;)) og 0 feil på Oppkjøring.

Kom på 9700 kr for 2 og halvt år siden..

Kjørelæreren var furt og lot meg ikke kjøre bilen hjem fra biltilsynet :D hehe

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider