Gå til innhold

dyre hester med grenrør

Ranger emnet


bcrazy

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøte et grenrør (4-2-1, fra kg trimning) til min 940

Er det vært pengene? Gir det merkar effekt? Har lest at det originale grenrører skal være ganske bra.

Gidder ikke punge ut med 2500 kr for 2-3hk. Hvis grenrøret f.eks gir 10nm på 4000 o/m vil jeg kjøpe et. Vil bli kombinert med 2.5" system, med eller uten katalysator. Motor er B230FB

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om A-kam vil gi noe effekt økning. Den vil nok gi en del mere bunndrag, men vil miste masse topp effekt.

 

Trenger en kam som gir mere over hele registeret (om det finnes....)

 

A-kam'en løfter mindre og har mindre duration enn VX.

 

Det som antagelig trengs er mere løft og duration på eksos siden, da vx kam'en har mindre løft og duration på eksos. 531 toppen fløder såpass my bedre på innsug enn eskos at den burde ha en kam som favoriserer eksos, ikke innsug.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

 

Det som antagelig trengs er mere løft og duration på eksos siden, da vx kam'en har mindre løft og duration på eksos. 531 toppen fløder såpass my bedre på innsug enn eskos at den burde ha en kam som favoriserer eksos, ikke innsug.

 

Niks...husk at det er lettere å slippe ut 30+ Bar gasstrykk enn å slippe inn 1 Bar atmosfære...ergo trenger du en kam/topp som fløder greit og er avstemt til resten av motoren,og et innsug til å matche det turtallet du vil ha godt med pulver i...så lenge eksosen fløder rundt 70% eller mer av innsuget,merker du knapt noen forskjell i det hele tatt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok

 

trodde det var litt viktig å holde forholdet til rundt 80%.

Det har vel kanskje mere å si på en turbo motor.

 

Har funnet noen fløde data på nettet for en standard 405 topp, som jo er helt lik 531 toppen bortsett fra tennpluggen?

 

Ved 11.4 mm løft fløder eksosen 67% av innsuget.

 

Innsug 170 cfm

Eksos 114 cfm

 

28", 11.4mm

 

Er jo ikke sikkert disse dataene stemmer da.

 

Hva er grunnen til den forskjellige durationen og løftet på vx kammen?

 

Om jeg f.eks byttet til en V-kam, ville jeg ikke merket NOE forskjell?

 

Desto mere eksosen fløder (kam + toppen) desto lettere er det jo å få gassene ut. Er det virkelig så lite å hente på mere løft og duration på eksosen?

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

Ok

 

trodde det var litt viktig å holde forholdet til rundt 80%.

Det har vel kanskje mere å si på en turbo motor.

 

Ikke veldig mye...eksosturbinen gir mottrykk,men det er ikke mye i forhold til sylindertrykket,så sant den ikke er for liten,da..

 

Hva er grunnen til den forskjellige durationen og løftet på vx kammen?

Om jeg f.eks byttet til en V-kam, ville jeg ikke merket NOE forskjell?

 

Kjenner ikke verdiene på de to kammene...og hvordan de times opp har også mye å si.

 

 

Desto mere eksosen fløder (kam + toppen) desto lettere er det jo å få gassene ut. Er det virkelig så lite å hente på mere løft og duration på eksosen?

 

Har du lang durasjon,blir effekt-takten kortere...fordi eksosen åpner tidlig og slipper ut trykket som driver stempelet... det er en feiloppfatning at stempelet "dytter" ut eksosen på neste takt,den blåser til en stor grad ut av seg selv grunnet det høye trykket.

 

Lang durasjon og lite løft er fint på eksosen på turbomotorer,det gir høy hastighet på gassen og utnytter energien bedre til å få igang turboen raskere. SAAB 9-serien-turbo'er bruker det,og disse kammene er også grunnen til at gearkassene deres ryker ved trimming....VELDIG effektiv motor på bunn det der.

 

Porting som beholder hastigheten på gassen (altså ikke no SCHWÆRT HØL :) ) er fint på både NA og turbo-motorer. Har man det,kan man kjøre snille kammer og utnytte alle taktene optimalt, ( i forhold til turtallet,seff...skal man ha en effektiv motor rundt 7000,trenger man rundt 270-290 graders durasjon...neppe mer,men da trenger du mer enn orginalens 220-250 grader. :D ) istedenfor å ha masse durasjon/løft for å kompansere for en dårlig topp,med laber tomgang etc som følge. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

531 topp ja

 

Hvordan får du sjekket hvor mye jeg får?

 

Tar en simulering..da får jeg ihvertfall vite hvor mye den teoretisk får...og får den ikke noe i teorien,tviler jeg på at den hjelper mye i virkeligheten.. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår