bcrazy Skrevet September 12, 2004 Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 Vurderer å kjøte et grenrør (4-2-1, fra kg trimning) til min 940 Er det vært pengene? Gir det merkar effekt? Har lest at det originale grenrører skal være ganske bra. Gidder ikke punge ut med 2500 kr for 2-3hk. Hvis grenrøret f.eks gir 10nm på 4000 o/m vil jeg kjøpe et. Vil bli kombinert med 2.5" system, med eller uten katalysator. Motor er B230FB Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet September 12, 2004 Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 Kombinert med 2,5" uten cat, vil jeg tro du godt vil merke det. Men ville nok byttet kam'en med det samme pgså. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet September 12, 2004 Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 Det gir effektøkning som merkes det ja... Du burde også skifte camen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 takk for svar Hvilken kam kan anbefales? Har VX kam nå, vil ikke miste noe bunndrag. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet September 12, 2004 Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 kan jo bruke A kam da Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 Vet ikke om A-kam vil gi noe effekt økning. Den vil nok gi en del mere bunndrag, men vil miste masse topp effekt. Trenger en kam som gir mere over hele registeret (om det finnes....) A-kam'en løfter mindre og har mindre duration enn VX. Det som antagelig trengs er mere løft og duration på eksos siden, da vx kam'en har mindre løft og duration på eksos. 531 toppen fløder såpass my bedre på innsug enn eskos at den burde ha en kam som favoriserer eksos, ikke innsug. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet September 12, 2004 Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 KG har vel ett fint utvalg av kam'er også, bare å velge en favoritt der;) Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 13, 2004 Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 Originally posted by bcrazy Det som antagelig trengs er mere løft og duration på eksos siden, da vx kam'en har mindre løft og duration på eksos. 531 toppen fløder såpass my bedre på innsug enn eskos at den burde ha en kam som favoriserer eksos, ikke innsug. Niks...husk at det er lettere å slippe ut 30+ Bar gasstrykk enn å slippe inn 1 Bar atmosfære...ergo trenger du en kam/topp som fløder greit og er avstemt til resten av motoren,og et innsug til å matche det turtallet du vil ha godt med pulver i...så lenge eksosen fløder rundt 70% eller mer av innsuget,merker du knapt noen forskjell i det hele tatt. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2004 Ok trodde det var litt viktig å holde forholdet til rundt 80%. Det har vel kanskje mere å si på en turbo motor. Har funnet noen fløde data på nettet for en standard 405 topp, som jo er helt lik 531 toppen bortsett fra tennpluggen? Ved 11.4 mm løft fløder eksosen 67% av innsuget. Innsug 170 cfm Eksos 114 cfm 28", 11.4mm Er jo ikke sikkert disse dataene stemmer da. Hva er grunnen til den forskjellige durationen og løftet på vx kammen? Om jeg f.eks byttet til en V-kam, ville jeg ikke merket NOE forskjell? Desto mere eksosen fløder (kam + toppen) desto lettere er det jo å få gassene ut. Er det virkelig så lite å hente på mere løft og duration på eksosen? Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 15, 2004 Rapporter Share Skrevet September 15, 2004 Originally posted by bcrazy Ok trodde det var litt viktig å holde forholdet til rundt 80%. Det har vel kanskje mere å si på en turbo motor. Ikke veldig mye...eksosturbinen gir mottrykk,men det er ikke mye i forhold til sylindertrykket,så sant den ikke er for liten,da.. Hva er grunnen til den forskjellige durationen og løftet på vx kammen?Om jeg f.eks byttet til en V-kam, ville jeg ikke merket NOE forskjell? Kjenner ikke verdiene på de to kammene...og hvordan de times opp har også mye å si. Desto mere eksosen fløder (kam + toppen) desto lettere er det jo å få gassene ut. Er det virkelig så lite å hente på mere løft og duration på eksosen? Har du lang durasjon,blir effekt-takten kortere...fordi eksosen åpner tidlig og slipper ut trykket som driver stempelet... det er en feiloppfatning at stempelet "dytter" ut eksosen på neste takt,den blåser til en stor grad ut av seg selv grunnet det høye trykket. Lang durasjon og lite løft er fint på eksosen på turbomotorer,det gir høy hastighet på gassen og utnytter energien bedre til å få igang turboen raskere. SAAB 9-serien-turbo'er bruker det,og disse kammene er også grunnen til at gearkassene deres ryker ved trimming....VELDIG effektiv motor på bunn det der. Porting som beholder hastigheten på gassen (altså ikke no SCHWÆRT HØL :) ) er fint på både NA og turbo-motorer. Har man det,kan man kjøre snille kammer og utnytte alle taktene optimalt, ( i forhold til turtallet,seff...skal man ha en effektiv motor rundt 7000,trenger man rundt 270-290 graders durasjon...neppe mer,men da trenger du mer enn orginalens 220-250 grader. :D ) istedenfor å ha masse durasjon/løft for å kompansere for en dårlig topp,med laber tomgang etc som følge. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2004 litt data på de forskjellige kammene finnes her http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 15, 2004 Rapporter Share Skrevet September 15, 2004 Og du hadde en 531-topp..? Skal sjekke hvor mye du kan vente å få med en V-kam... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2004 531 topp ja Hvordan får du sjekket hvor mye jeg får? Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 15, 2004 Rapporter Share Skrevet September 15, 2004 Originally posted by bcrazy 531 topp ja Hvordan får du sjekket hvor mye jeg får? Tar en simulering..da får jeg ihvertfall vite hvor mye den teoretisk får...og får den ikke noe i teorien,tviler jeg på at den hjelper mye i virkeligheten.. ;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2004 hva bruker du til å simulere? Har selv desktop dyno 2000. Er litt usikker på kam dataene og med hva slags klaring durationen er målt, finner mye forskjellige tall på nettet. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.