Gå til innhold

dyre hester med grenrør

Ranger emnet

bcrazy

Anbefalte innlegg

Originally posted by bcrazy

hva bruker du til å simulere?

Har selv desktop dyno 2000.

Er litt usikker på kam dataene og med hva slags klaring durationen er målt, finner mye forskjellige tall på nettet.

Desktop Dyno er en "rippa/back-engineered" billigversjon av mitt.. ;) :D

Er tre måter å måle på....full dur (seat-to-seat), 0.050" og 1mm...gir forskjellige tall på samme kammen. Alle skal måles med 0 i klaring (basesirkelen på kammen er rund.) På en standard kam kan man ha 265 s-t-s,220 på 1 mm eller 208 på 0.050...for eksempel. :) Står det at det er en løps-kam og det er oppgitt f. eks. 256 grader,er det stor sannsynlighet for at det er ved 1 mm (hvis det er en japansk eller europeisk kam).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dyno 2000 kan jeg bare velge seat to seat og 0.050"

Kammene på siden jeg la ut link til er visstnok målt på 0.020" ikke vet jeg hvorfor... Det jeg har gjort er å ta de dataene og lagt til 30 grader og brukt seat to seat i desktop dyno.

Vet ikke helt hvor mye innsuget (manifold, TB) fløder.

Jeg har brukt 550 cfm 3"Hg på induction flow.

Jeg får disse tallene

Vx kam:

132bhp@5500

192nm@4000

V kam:

133bhp@5500

192nm@4000

K kam:

136bhp@5500

187nm@4000

Enem V16 (268grader, 12.25mm løft)

132bhp@5500

196nm@4000

Vet ikke helt om dette her kan ha noe med virkeligheten å gjøre...

Vx kammen stemmer jo greit med virkeligheten, bortsett fra at maks nm skal være på 3000 o/m, men jeg mistenker volvo for å "lyve" litt på tallene. Det kjennes som motoren har best nm mellom 3.5 og 4.5 tusen rpm.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har antageligvis ikke nok kunnskap om programmet og ritkig nok data til å få det til å funke skikkelig, så om noen har peiling hadde det vært fint.

På en annen side har jeg hørt mye forskjellig om k-kammen

I sverige har den visstnok blitt kalt får husvagns kammen pga bra dreiemoment, mens andre sier den er nærmest ukjørbar opp til 3000 o/m.

på kg trimning står dette:

KG004 bra gatkam, motsvarar Volvos K-profil. Mycket stark, drar från botten. Går att använda utan alltför mycket modifieringar.

Må vel prøve sel for å finne det ut...

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider