Gå til innhold

Helt sinnsykt, bensin-pumpe-system på 16V HJELP

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Jeg velger å starte en ny tråd om bensinpompe problemene mine på min 1986 GTI 16V KR. Det hele begynte med at bilen startet en dag, men så stoppet den like etterpå og når jeg prøvde å starte igjen så var den død. Jeg hørte med engang at pumpene ikke gikk når jeg slo på tenninga og forstod jo at dette var årsaken.

 

Det samme skjedde en gang i sommer, men før jeg rakk å tenke noe mere over det, så gikk pumpene igjen (jeg satt å vridde av å på tenninga bare for å høre etter bensinpumpe lydene) og siden så jeg ikke noe til det. MEN, etter den der hendelsen, så har pumpene gått konstant så lenge tenninga har vært på. Dette er ikke riktig ettersom at pumpene bare skal gå en liten stund etter at man har slått på tenninga, og så skal dem stoppe igjen, og så starter dem jo selvfølgelig når man starter bilen.

 

Jeg ble fortalt at bensinpumpe releet fikk en strøm impuls fra samme strøm som går til coilen, og når releet fikk denne strømmen, så skulle det holde strømmen inne i 2 sekunder. Altså skulle releet være utstyrt med en såkalt timer-chip. Når man startet bilen skulle releet få impulser fra coil-strømmen kontinuerlig, og dette ville da føre til at releet holdt inne strømmen til pumpene hele tiden mens motoren gikk.

 

Uansett så har vi kommet fram til at jeg ikke har dette systemet på min 16V ?.

 

I starten trodde jeg at jeg hadde dette systemet, og jeg bytta derfor releet, men det ble ikke noen forskjell.

 

Jeg la en ledning mellom punktene 30 & 87 i sikringsboksen (der hvor bensinpompe releet skal stå, selvfølgelig). Da startet begge pumpene.

 

Jeg skjønte da at det måtte være noe feil med styrestrømmen til releet. Jeg tok multimeteret fatt og begynte å måle. Det første jeg leita etter var minusen til styrestrømmen, men jeg fant IKKE noen minus. (minusen skulle inn på den minste tappen på releet, punkt nr. 85). Jeg satte så på tenningen for å måle å se om det kom strøm på enten 85 eller 86, og jeg fikk en 12V likstrøm på punkt 86.

 

Jeg tok så og lagde meg 3 ledningsbiter, alle med en flatstift i enden. Disse plugga jeg inn der hvor releet skulle ha stått, og så satte holdt jeg ledningene mot tilsvarende kontakter på releet, jeg koblet altså til nr. 30, 86, og 87. Jeg tok så en ledningsbit og surret fast på punkt. nr 85 på releet (som jeg hadde funnet ut skulle være minus). Jeg slo på tenninga og tok så denne ledninga som jeg hadde festa på nr. 85 på releet, og holdt mot godset til bilen. Da startet pumpene, og stoppet når jeg slo av tenninga, MEN, dem gikk fortsatt hele tida når tenninga var på.

 

Det jeg lurer på er om det er jordinga til releet som styrer det?.

 

Hva er det som i så tilfelle skaper jord forbindelse til releet?

 

Hva er det som gjør at releet skal holdes inne bare en liten stund når man slår på tenninga?.

 

Jeg har funnet ut at den ledninga som angivelig er den som jeg mener skal jorde releet, har farge rød/gul og går inn på nr. 85 på releet. Jeg sporet denne ledningen, den går opp til selve hjernen til bilen. Jeg har også målt at det IKKE er ledningsbrudd i denne ledningen. MEN, den leder kun strøm når batteriet er tilkoblet, men det kommer vell av at hovedstrømsreleet til bilen ikke ligger inne når batteri spenningen er koblet av.

 

 

Fy flate, den som har orska å lest igjennom alt dette, fortjener en medalje!.

 

Jeg sitter å river meg i håret og er ganske frustrert over at jeg ikke klarer å finne ut av dette, all hjelp/tips mottas med meget stor glede.

 

Hovedspørsmålet i denne tråden, bortsett fra de ovenfor, er :

 

Hva er det som skal gjøre at pumpene bare går en liten stund når man slår på tenninga?.

 

Er det et rele, eller er det en slags trykkføler som sier i fra når bensinpumpene har opparbeidet et visst trykk?.

 

Er det jordinga som styrer releet?.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICU'en(venstre for viskermotoren) starter relèet.

ICU'en kutter strømmen til relèet etter et par sek. når tenninga vris på.

Når ICU merker at motoren tenner, eller forsøker å tenne, fortsetter den å gi strøm til pumperelèet.

ICU'en styrer strømmen til pumperelèet for å hindre at motoren drukner hvis bilen kveles eller mister tenninga av andre grunner.

 

Det er sikkert pga. sikkerhet at det er slik også, i tilfelle en ulykke stopper pumpene så fort tenning på pluggene stopper uavhengig om tenninga er på eller ikke.

 

Som du nå sikkert skjønner har relèet ikke noe "time-chip", det er et helt enkelt 4 stifts "støtte-relè" ala dem til 30,- på bilxtra.

Eneste forskjellen er at pumperelèet tåler 10A mer.

Samme type relè som er til X-kontakten(socket 8) btw.

 

Pumpene går mao konstant og leverer samme trykk uavhengig av turtall på motoren, overflødig bensin returnere til pumpe-reservoaret/bensintanken.

Noe elektronisk trykkføler eksisterer ikke såvitt meg bekjent på K-Jet'en, kun mekanisk retur som løses ut ved et visst trykk. 5,8-5,9 bar elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for infoen Opus !

 

Jeg har lest & diskutert med lærerne på skolen i hele dag, (går vk1 kjøretøy). Var også inne på "Autodata" og fikk skrevet ut et veldig bra skjema over motorstyrings systemet.

 

Læreren mente det samme som deg Opus , at det er ECU`n som styrer releet.

 

Har jeg da feil med ECU`n eller kan det være at den ikke får noen av signalene sine ?

 

Den må jo i teorien få to forskjellige signal, et når tenninga slås på, og et annet når bilen skal gå..

 

 

Jeg blir ikke klok på dette :(

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICU, tenningsmodul, TCI-H switch eller Ignition Control Unit Amplifier hvis du vil, kan nok være gåen ja.

Dette er ganske ømtålig elektronikk.

 

ICU får strøm når tenninga slås på, som så starter pumpene et par sek. Når ICU starter å motta signaler fra magnetbryteren i fordeleren(start/gange), starter prosessen igjen og går helt til signalet stopper.

 

Sjekk om de tre ledningene fra fordeleren har brudd(hender ofte).

 

Har de ikke brudd, tipper jeg at ICU'en er gåen.

 

Ikke bruk prøvelampe, det kan ta livet av elektronikken i ICU'en eller Tenningsboksen(FEI Unit), bruk multimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok opus !

 

Jeg regner med at det er hallgiveren du sikter til når du sier de tre ledningene til fordeleren right?.

 

(er du forresten sikker på at det hetere ICU , de fleste sier ECU ? )

 

Jeg ble litt usikker nå,

ICU, tenningsmodul, TCI-H switch eller Ignition Control Unit Amplifier hvis du vil

 

Mente du 4 forskjellige komponenter nå eller var det 4 forskjellige navn for samme enhet ? :) Regner med det var det siste?.

 

Det kan ikke være noe med hallgiveren? Eller bilen ville vell ikke gått om det hadde vært noe kluss med denne?.

 

Hvis jeg tar av kontakten til hjernen og måler mellom den og ledningene på fordeler/hallgiver så skulle jo det være en grei sak å finne ut av.

 

Somsagt så hendte det jo engang i sommer at bilen stoppet helt plutselig mens jeg kjørte, og da kan det jo kanskje på at den mistet signalet fra (fordeler/hallgiver?)

 

Forresten, folka hos VW sjappa in town sa at det kunne kanskje kunne være tenningslåset.. men jeg tar ikke det dem sier alt for seriøst for dem sa også bla. at jeg ikke hadde to bensinpumper så.. ;)

 

 

Hvis det skulle vise seg at det ikke er noe kontakt feil, så må jeg jo desverre koble dette på en annen måte. Siden jeg vet at pumpene går hele tiden når tenninga er på, hvis jeg ordner en Jord til releet, så tenkte jeg at jeg enkelt & greit kunne jorde den røde/gule ledninga som går inn på terminal 85 på sikringsboksen rett i karoserriet (den hadde en skjøyt/kontakt i nærheten av tenningsmodulen, (var også en svart/gul ledning i den samme kontakten forøvrig bare for å ha det sagt). Det blir jo enkelt å greit, bare å sette en på enden av ledninga og trå den inn i kontakten og så den andre enden til jord.

 

Kan jeg skade noe ved å gjøre dette (hjernen ? ) Noen som "tror" noe om det?

 

Jeg er jo klar over at det ikke vil være optimalt ettersom pumpene kommer til å gå hele tiden når tenninga er på , ved evt. krasj osv. så er det jo ikke så gunstig men det får bare være ! Jeg har jo kjørt sånn helt siden den gangen bilen stoppet i sommer og pumpene begynte å gå hele tiden når tenninga var på så..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var samme enheten jeg mente ja.

 

Du kan kople ledninga fra relèet til terminal 1(-) på coilen, skal funke bra.

 

Hallgiver var det ja, røsk av lokket og se om "paraplyen" har gnagd på ledningene som krysser under den og ut til kontakten.

 

Kan du ikke bomme en modul fra en kompis i 2 min. for å få det bekreftet eller avkreftet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Opus ! :)

 

Men nå gikk det fort frem her :)

 

Hva skjer om jeg kobler jordinga til terminal 1 (minus) på coilen?.

 

Er det konstant jord eller er det kun når bilen går?

 

Jeg må jo ha pumpene til å gå litt før jeg starter helst, må jeg ikke?

 

 

Takker for alle tips Opus !

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste hele historia di nå........

Tok en liten halvtime det!! hehe :D

 

Selv er jeg overbevist om at problemet ditt ligger i tenningsmodulen din!

Lån deg en el. noe, slik at du evt. får bekrefta dette!

At tenningsmodulen ikke får signala sine har jeg jævla dårlig tro på, fordi da hadde du hatt flere problemer enn det med fuelpumpene! (tenningsfusk)

 

Ang. tidligere diskutert ICU og ECU og andre fancy navn.....

 

ICU er en styreenheten til tenninga di. Ignition Control Unit.

 

Det er en hjerne som kutter strømmen og bryter ned

coilens magnetfelt, (de som er lærere på skolen din kaller sikkert

dette for transistortenning) og den erstatter dermed oppgaven til

de kampåvirka tennstiftene som ble brukt i gammeldags stifttenning.

Det var no piss fordi disse kamma ble slitt og måtte justeres støtt osv.

 

ECU er Enigine Control Unit. Hjerne for bensininnsprøytning.

Altså noe du vel ikke har på din bil....

Du har vel Bosh's K-Jetronic mekanisk styrt innsprøytning :rolleyes:

styrt kun av en bensin/luftmengdemåler

 

Angående å jorde noe som helst på minussida av colien.....

Dette er ingen god idé!!

Spenninga vil veksle mellom å være negativ/positv der!

Du skjønner vel at det ikke er serlig gunstig.... Reléet vil da

kutte pumpestrømmen en gang per omdr. fordi

spenningsfoskjellen blir lik null.

Det du KAN gjøre for å jukse det til er å snu det.....

Legg minussida av reléets styrekrets rett til jord, og hent

plusstrøm fra pussiden av coilen.

Old Volkswagens never die, they just go faster!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å lese K-JetronicGTi !

 

Jeg har en kompis som har en GTI 16V PL , det er vell den eneste hjernen jeg kanskje kunne fått prøvd.. men blir det å gå ettersom det er KR jeg har?

 

En annen sak, når jeg har ICU, som er Ignition Control Unit, denne styrer det som har med tenninga å gjøre, hva heter da hovedhjernen til bilen ?

 

Ble litt forvirra, for vi har jo omtalt hovedhjernen til bilen som ICU lenger oppe har vi ikke?

 

 

Hva koster en hjerne , noen som vet det ? :) Må jeg ringe Chicago Hope eller :D

 

Som alt annet kan vell også denne kjøpes brukt om jeg bare finner en.. hva ville en sansylig pris være montro?

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om disse to motora har samme tennigsmodul...

Det er ikke sikkert hans pumper er styrt på samme måte ihvertfall!

 

Pris på en sånn hjerne ANER jeg ikke!!

Hvis du kjøper den hos en hugger, så kommer det sikkert an på

han som sitter i kassa! Ny koster den sikkert flesk kan jeg tenke meg til.....

 

Hovedhjernen til bilen??? Du mener den som styrer innsp?

Det kalles ECU (kort for engine control unit)

 

Nye biler idag har motronic-systemer som benytter samme hjerne

til styring av tenning og bensininnsp.

Dette du kaller "hovedhjerne"??

 

Din (og min) insp., K-Jetronic, har ingen hjerne.

Den er ikke elektronisk styrt, men gir kun bensin etter hvor mye luft den måler at motoren suger inn.

Dysene leverer konstant drivstoff, men mengden varierer med luftmengden.

Elektronisk styrte systemer har et bensingalleri som opprettholder

et konstant trykk over alle dysene, og hjernen (ECU evt. motronic)

gir strøm til dysene som åpner/sprøyter inn lengre (og dermed mer fuel) når det trengs (ved f.eks målt høyere luftinntak el. lave lambdaverdier)

Hvis du følger med, så kommer du til å lære all about motorstyring

på skolen joakim :D

Old Volkswagens never die, they just go faster!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

En annen sak, når jeg har ICU, som er Ignition Control Unit, denne styrer det som har med tenninga å gjøre, hva heter da hovedhjernen til bilen ?

 

Ble litt forvirra, for vi har jo omtalt hovedhjernen til bilen som ICU lenger oppe har vi ikke?

 

Det nærmeste du kommer hjerne er FEI boksen((Fully Electronic Ignition)FEI controle unit), du kan kalle den hjernen til tenninga, selv om det eneste den gjør er å elektronisk justere tenningspunktet etter temp. og belastning på motoren, muligens rpm også...husker ikke helt.

 

Men hjerne eller motorstyring i sin rette forstand eksisterer ikke på K-Jet siden det er mekanisk sprut.

 

Edit: Går FEI'en til helvete får du sikkert start på motoren, men den blir sikkert å få uggen gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare mer og mer forvirra av dette!

 

Jeg har nå en liten boks som står montert helt til høyre "for" vindusviskeren, og så har jeg en større boks som står til venstre for vindusviskermotoren.

 

Hvor går ledningene fra hallgiveren, til tenningsmodulen (den lille boksen) eller til den store boksen som jeg nå ikke vet hva jeg skal kalle :) ??

 

 

Opus, hva mente du med at jeg skulle koble jordinga til releet til terminal en på coilen? Bare for å få en konstant godsforbindelse? Eller gir denne kun jord når bilen går?

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Opus ! :) Ble litt enklere nå.

 

Signalene går altså i fra hall giveren og inn på Tenningsmodulen, og så videre til FEI Control unit`n ? Eller går noen av ledningene fra hall giveren direkte til hjernen?

 

 

Angående det med at jeg skulle jorde 85 ledninga fra releet på terminal 1. på coilen, var dette bare for å få jord hele tiden, eller jordes det punktet kun når motoren gåR?

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår