Volvo_original Skrevet September 13, 2004 Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 Skal avgårde i løpet av uka å se (kjøpe) en 164, om den da ikke er helt elendig. Men whatever. Det jeg lurer på er som subjekt tilsier, nemlig trim av b30-motor. Noen som har peiling på dette? B30-motoren er jo som kjent en og en halv B20-motor og da blir vel trimmen mye den samme som i en B20. Hva kan gjøres? Oppborring? Porting? Komp? gassere? veiv? hardere ventilfjører? osv... Hva kan gjøres? Hva og hvordan. Takk for all hjelp! Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 13, 2004 Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 jeg så en på http://www.blocket.se som solgte en turbomodifisert b30. Han hadde dradd ut 300hk.. Jeg er usikker på hva han måtte gjøre for å få det til. Du kan jo bygge den om til innsprut, men det er jo en del jobb. http://www.kgtrimning.com selger vel b30 trimdeler også, tror jeg. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet September 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 Skal ikke ha turbo eller sprut. Synes det blir litt feil på en slik motor/bil. Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 13, 2004 Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 + + = ca 15000,- Alt hos http://www.kgtrimning.com http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=48037 Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 13, 2004 Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 Jeg hadde også valgt å gått for en nyere motor. Men det blir en del kostnader utenom den t5 motoren også. · bunnpanne må sveises om (ALU BUNNPANNE) · hjerne må kjøpes · regreim må monteres (ikke alle som klarer dette) · girkasse må kjøpes og evnt tilpasses · mellomaksel må evnt tilpasses · bakaksel må byttes om det er en eldre 240 med mekanisk giver fra girkasse · diverse ombygginger i elektronikken · om det var forgasser 240, må også tankarmatur byttes, ny hovedpumpe monteres, nytt bensinfilter, retur til bensin, etc. mao. man må regne rundt 10.000kr i tillegg til motor og gir. dvs. det er mer et 30.000kr prosjekt++. så om man ikke kan elektornikk, koster det en del å få det moddet inn i bilen. det finnes mange svensker som gjør det billig, men få nordmenn. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet September 14, 2004 Rapporter Share Skrevet September 14, 2004 Forstår original godt..sjarm med en lettrimmet 6'er med gassere++ Men det å trimme gassermotor er DYRT...:( Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet September 14, 2004 Rapporter Share Skrevet September 14, 2004 Originally posted by 245_original Forstår original godt..sjarm med en lettrimmet 6'er med gassere++ Men det å trimme gassermotor er DYRT...:( iaffal på bensinsida :/ men hey! du tuner fan ikke en bruksbil på den måten ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet September 14, 2004 Rapporter Share Skrevet September 14, 2004 Hei. Jeg thenkte å bygge om til innsprut på min bil det er en b200k motor. Hvilken bil kan jeg ta innsprutinga fra? Hvor mye må jeg regne med go gi for et komplett set så jeg yhar alt det bare er og montere det inn i bilen (bare hehehe;)) Hva heter innsprutningen? Man det er kult med gassere, man får ganske tøff lyd. Men man det bruker alt for mye bensin hvis man har thenkt til og ha turbo og bruke det som bruks bil. Kan det bli litt dyrt i lengen. Og b30 motoren er vel tørst?? Hvor mange hester er det i den? Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet September 14, 2004 Rapporter Share Skrevet September 14, 2004 B30A...forgassermotoren har vel rundt 130hk. har jeg hørt og lest, og B30E med insprut skal ha 175...correct me if i'm wrong!:) Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Originally posted by 245_original B30A...forgassermotoren har vel rundt 130hk. har jeg hørt og lest, og B30E med insprut skal ha 175...correct me if i'm wrong!:) hk antallet i b30 varierer fra forskjellige årstall tror de hadde opp til 185hk, som var ganske bra på 69-70 tallet. fant en side ved tilfeldighet nå: http://www.mds.mdh.se/~mas95jed/volvo/b18.htm ang. trim av b20/b30 warning: "Some Volvo original camshafts have trouble with oil-draining and the camshaft dont get any lubrication, with engine dissaster as a result...." tror de blander med b27-b280 der ja.. lykke til og god helg! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Vet det er en på tpc forumet med en b30 med 300hk.. er vel bare å søke litt der. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dashednumber Skrevet Januar 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2012 hvis det er K motor så må du nok skifte topp og stempel for å kunne plane den... Og hvis du planer den uten å gjøre dette så kommer du nok til å ødelegge toppen + at det ikke blir noe hjelp. Jeg har en b230k i min bilcross bil som jeg har skiftet stempel og topp på. så du må nok bruke noen timer i garasjen om du vil ha noe orgentlig. Og mens du er i gang der så hadde jeg i vertfall overhalt den: skifta pakninger, skifta stempelringene, ventilene, kanskje kammen til en kvassere en, bytta suttan og kanskje veivlagrene osv... men hvis du skal borre opp burde du ha en annen veiv sånn at det blir et annet slag på motoren. Men det er ikke vits å borre opp for det blir så lite gods :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2012 Dette var en fin bump....... :D Årets beste hittil. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.