Gå til innhold

Verksted i elverum / bremseskifte

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Da var stipendet kommet og tiden inne for å bytte forbremsene på bilen. Noen som vet om et bra og helst litt rimelig verksted i Elverum?

 

Evt. hvor vanskelig er det å bytte dette selv?

 

Og ja, går det ann å be om å få spesifisert hvilke typer bremser som skal på?

 

http://www.pulsar.org.au/tech_ad22vf.php

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha noe sånt annbefaler jeg deg å kjøpe det og bare få de til å montere det! viss du ikke har peiling på å skru selv.

 

 

dette burde du klare selv. men husk å smør kobberfett på bremseklossene på glideflatene. og flatene som kommer mot calipperet.

 

husk tollavgift på deler fra utlandet..

 

smør også opp glidere ( sikkert ikke nødvendig på nye calippere)

de som gjør at du kan flytte "kloa" sideveis ;)

 

spørr viss det blei for rotete

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor betale andre for å gjøre samma dritt arbeidet du selv kan gjøre? å bytte bremser er så lett som fy ...

 

spes når det er snakk om skiver og calipere.. tromler er vanskeligere..... bare prøv deg frem. løsne på hjulet og 2 bolter som holder calipere...wops. der datt dem av gitt.... sett på nye igjen

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakbremser er no drit generelt :P

selv om jeg nesten ikke har hatt noe serlig problemer med dem :P blir nesten aldri ikke mer enn 5-10% forskjell ;) og maks 20% håndbrekk.. hehe ;) *proud* ;)

 

tromler er ikke så vanskelig. bare husk å legge fjørene RIKTIG som de var !!! .. VELDIG viktig.. og ta en og en side. sånn at viss du ikke husker hvordan det satt kan du bare se på andre siden!

 

gjelder egentlig generelt det med å en og en side.. ikke løsne alt. for så sette på alt!

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter litt inn her...

 

Jeg skiftet calipere i vinter (noen gjorde det for meg). men etter en mnd og to begynte det å skrangle som faen fra venstre forhjul. det viste seg å være det ene bremsestempelet som hang. derfor ligger den ene klossen løst og skrangler. Noen som har erfaring med dette? Bilen bremser bent (hvertfall 90% av tida...), så den løse klossen er jo med og bremser på sett og vis. har prøvd å smøre stempelet opp, men det holdt i akkurat to uker før problemet gjenoppstod... Nå har jeg også oppdaget at bremsepedalen ikke blir hard når jeg pumper på bremsen når motoren er av. men bremevæskenivået er fint. finner ingen lekkasje. kan dette rett og slett bare skyldes lang vandring på pedalen? jeg klarer ikke å trykke den i bånn. Er dette tilrådelig å kjøre med? EU kontroll i februar. Må jeg skifte caliper igjen? og er dette så "enkelt" som det hevdes her? må vel tømme, fylle på ny væske og lufte hele systemet ved bytte? kjedelig jobb hvertfall... men dere bilguruer må gjerne gi en oppskrift!! bilen er en 85(86) Volvo 740 GL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp...

 

Skal bytte skiver på min om ikke så lenge. Vurderer å gjøre det selv, men er ikke den store mekanikeren. Ikke redd for å ta i en hammer og skrujern, men ville gjerne fått forklart prosesessen her litt.

 

Er det kun disse to skruene på caliperne som holder skivene på? Når man bytter kun skiver, trenger man vel ikke å bytte bremsevæske og lufte bremsene? Dette kun hvis man går løs på å bytte klosser / calipere?

 

Har hørt at om du bytter skivene bør man også bytte klosser. Hvor mye ligger det i det? Har gode bremseklosser på bilen min. Er det for at det kan bli litt annerledes slitasje på nye skiver? Eller? Noen forklare?

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

Hei og hopp...

 

Skal bytte skiver på min om ikke så lenge. Vurderer å gjøre det selv, men er ikke den store mekanikeren. Ikke redd for å ta i en hammer og skrujern, men ville gjerne fått forklart prosesessen her litt.

 

Er det kun disse to skruene på caliperne som holder skivene på? Når man bytter kun skiver, trenger man vel ikke å bytte bremsevæske og lufte bremsene? Dette kun hvis man går løs på å bytte klosser / calipere?

 

Har hørt at om du bytter skivene bør man også bytte klosser. Hvor mye ligger det i det? Har gode bremseklosser på bilen min. Er det for at det kan bli litt annerledes slitasje på nye skiver? Eller? Noen forklare?

Ikke vær redd for det, trenger ikke være store mekanikeren for å bytte skiver :)

 

To skruer som holder caliperen på plass ja, skru løs de, og få noen til å holde caliperen mens du tar av bremseskiva (kan sitte jævli hardt, sitter innpå boltene som felgene tre's innpå. makt er tingen om det sitter hardt)

så er det bare å sette innpå de nye skivene, skru på igjen calipern og vips; fiks ferdig :)

Trenger ikke lufte bremsene så lenge du fikk en til å holde calipern mens du byttet skiver, ergo trengte du ikke ta av bremseslangen.. :)

 

Lykke til

 

 

-edit-

Kan vel være greit å bytte klosser når du først har tatt av hjulet for å byte der, men hvis du har ganske nye klosser, så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å bytte.. men det er like greit å gjøre det

'90 Toyota MR2 Turbo

'82 BMW 525iA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt inn nye klosser idag og prøvekjørte bilen og alt virker som om det er OK, selv om det ikke er den mest ekstreme bremseeffektøkningen.

 

Men en ting, bremseskivene mine har veldig mye rust på kantene... VELDIG mye rust, kunne grave ned i kantene. Burde jeg kjøpe nye skiver eller går det et par år? Samme med ... lamellplatene(?) de platene mellom klossen og caliperen. Mye rust der og.

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår